Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Morgen ga ik de rechter aandrijfas en steekas vervangen.
In de doos met onderdelen die ik via Ebay heb besteld zat een zakje van de steekas, met een aantal losse ringen en een veer (waarschijnlijk tijdens transport in de doos losgerammelt).
Kan iemand me bevestigen dat ik ze op mijn foto in de juiste volgorde heb gelegd?
(ik meen dat ik ze zo op een plaatje zag).
Ik vraag het liever vooraf dan dat ik het morgen fout in elkaar zet.
Alvast bedankt, Jan
In de doos met onderdelen die ik via Ebay heb besteld zat een zakje van de steekas, met een aantal losse ringen en een veer (waarschijnlijk tijdens transport in de doos losgerammelt).
Kan iemand me bevestigen dat ik ze op mijn foto in de juiste volgorde heb gelegd?
(ik meen dat ik ze zo op een plaatje zag).
Ik vraag het liever vooraf dan dat ik het morgen fout in elkaar zet.
Alvast bedankt, Jan
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Als je de oude demonteert kom je toch ook de volgorde van van de ringen tegen?
Gewoon losmaken en goed opletten hoe de oude in elkaar zat en gewoon na apen
moet lukken
Groetjes Wim
Gewoon losmaken en goed opletten hoe de oude in elkaar zat en gewoon na apen


Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Ik durf niet te vertrouwen op de vorige keer.
Dat is de reden dat ik het deze keer zelf ga doen.
Komt wel goed hoor.
Dat is de reden dat ik het deze keer zelf ga doen.
Komt wel goed hoor.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Hoi Jan,JanP schreef:Morgen ga ik de rechter aandrijfas en steekas vervangen.
In de doos met onderdelen die ik via Ebay heb besteld zat een zakje van de steekas, met een aantal losse ringen en een veer (waarschijnlijk tijdens transport in de doos losgerammelt).
Kan iemand me bevestigen dat ik ze op mijn foto in de juiste volgorde heb gelegd?
(ik meen dat ik ze zo op een plaatje zag).
Ik vraag het liever vooraf dan dat ik het morgen fout in elkaar zet.
Alvast bedankt, Jan

Op de foto mis ik nog een schroefpin, mijn vraag is met hoeveel kracht zet je die vast, als het niet vast genoeg zit gaat het een gegeven moment los, en wat zijn dan de gevolgen, en hoe voorkom je dit, vroegen zette maakte ik dingen te vast, gebruikte teveel kracht, ze hadden misschien beter een breekbout kunnen gebruiken dan komt het altijd goed.
Ik hoop ook binnen een paar dagen de set binnen te krijgen.
Als je wilt maak nog wat duidelijke foto's als aanvulling op het forum, en hulp voor ons allemaal.

Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Jan heb je hier iets aanJanP schreef:Morgen ga ik de rechter aandrijfas en steekas vervangen.
In de doos met onderdelen die ik via Ebay heb besteld zat een zakje van de steekas, met een aantal losse ringen en een veer (waarschijnlijk tijdens transport in de doos losgerammelt).
Kan iemand me bevestigen dat ik ze op mijn foto in de juiste volgorde heb gelegd?
(ik meen dat ik ze zo op een plaatje zag).
Ik vraag het liever vooraf dan dat ik het morgen fout in elkaar zet.
Alvast bedankt, Jan
Staat op mijn site de foto en een zip/rar file met de montage pdf's http://olaf-jacobs.nl/aandrijfas.html Gaat vast wel lukken zo.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Dank voor de hulp.
Hij zit er al weer onder.
Was ca. 2.5 uur werk, maar kan sneller (als je je gereedschap in de buurt hebt, er niets afbreekt en je geen koffie gaat drinken).
De messing/bronzen ring van de steekas kwam er bij mij gebroken uit. Controleer dus of je de losse delen eruit hebt voordat je de nieuwe steekas monteert.
Alle bouten nieuw monteren !
Twaalfkantdop 30 (naafmoer) 200 Nm, dan 1/2 slag los en nog eens 200 Nm
Multi-torx 14 (bouten 2x van onderste fuseekogelbevestiging) 90Nm + 90graden <- dat gaat gemakkelijker dan de kogel losmaken
Dop 13 (tussenlager ophanging 2x) 20Nm
Inbusdop 6, lang, dun (voor centrale bout van steekas) 25 Nm
Momentsleutel
Beetje vet (vertanding tussen steekas en aandrijfas). <-- niet teveel, want dan schuift de aandrijfas niet ver genoeg over de steekas.
Kleine koevoet (voor het indrukken v.d. veer v.d. steekas bij het vastzetten v.d. centrale bout)
Bij mij lekte er een beetje versnellingsbakolie uit, dus controleer het peil en vul bij. <-- bij 5-bak slijten 4e en 5e versn. erg snel als er te weinig olie in de bak zit!!
Voor mooie plaatjes:
even aanmelden bij http://www.t5-board.de/ <-- hele mooie site als je een beetje Duits kunt lezen.
en dan deze opzoeken:
http://www.t5-board.de/threads/austausc ... hts.53705/
#EDIT:
Nieuwe bouten:
2x N 010 241 24 (ophanging tussenlager), is incl. borgmiddel. Alleen halen als je de rechter as vervangt.
2x N 104 096 03 (bevestiging van onderste fuseelager) (multi-torx 14)
1x Naafmoer (als die niet bij je setje zit): WHT005286 <--dit is een veel betere dan ik bij mijn set kreeg.
Hij zit er al weer onder.
Was ca. 2.5 uur werk, maar kan sneller (als je je gereedschap in de buurt hebt, er niets afbreekt en je geen koffie gaat drinken).
De messing/bronzen ring van de steekas kwam er bij mij gebroken uit. Controleer dus of je de losse delen eruit hebt voordat je de nieuwe steekas monteert.
Alle bouten nieuw monteren !
Twaalfkantdop 30 (naafmoer) 200 Nm, dan 1/2 slag los en nog eens 200 Nm
Multi-torx 14 (bouten 2x van onderste fuseekogelbevestiging) 90Nm + 90graden <- dat gaat gemakkelijker dan de kogel losmaken
Dop 13 (tussenlager ophanging 2x) 20Nm
Inbusdop 6, lang, dun (voor centrale bout van steekas) 25 Nm
Momentsleutel
Beetje vet (vertanding tussen steekas en aandrijfas). <-- niet teveel, want dan schuift de aandrijfas niet ver genoeg over de steekas.
Kleine koevoet (voor het indrukken v.d. veer v.d. steekas bij het vastzetten v.d. centrale bout)
Bij mij lekte er een beetje versnellingsbakolie uit, dus controleer het peil en vul bij. <-- bij 5-bak slijten 4e en 5e versn. erg snel als er te weinig olie in de bak zit!!
Voor mooie plaatjes:
even aanmelden bij http://www.t5-board.de/ <-- hele mooie site als je een beetje Duits kunt lezen.
en dan deze opzoeken:
http://www.t5-board.de/threads/austausc ... hts.53705/
#EDIT:
Nieuwe bouten:
2x N 010 241 24 (ophanging tussenlager), is incl. borgmiddel. Alleen halen als je de rechter as vervangt.
2x N 104 096 03 (bevestiging van onderste fuseelager) (multi-torx 14)
1x Naafmoer (als die niet bij je setje zit): WHT005286 <--dit is een veel betere dan ik bij mijn set kreeg.
Laatst gewijzigd door JanP op 22 feb 2015, 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Hoeveel was je nou kwijt voor een reparatie set?
Een ½ jaar terug belde de dealer (stond er voor een beurt) dat de aandrijfassen van m,n T5 vervangen moesten worden.
Prijs, 800 euro ex btw.
Niet gedaan en ze hebben het nog een ½ jaar uit gehouden.
Rij sinds 2 weken in een nieuwe T5
Dus 800 euro verdient.
Een ½ jaar terug belde de dealer (stond er voor een beurt) dat de aandrijfassen van m,n T5 vervangen moesten worden.
Prijs, 800 euro ex btw.
Niet gedaan en ze hebben het nog een ½ jaar uit gehouden.
Rij sinds 2 weken in een nieuwe T5
Dus 800 euro verdient.

gr, Jan.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Via Ebay een set voor 115 euro thuisbezorgd.
Komen nog wel een paar losse bouten, een orignele naafmoer etc. bij. En ik heb mijn versnellingsbakolie verwisseld. Dus nog een paar tientjes.
Zeg maar dat ik 150 euro kwijt ben (voor rechts+olie).
Een set voor links kost 80 euro (met bezorging).
Als je de gereedschappen en onderdelen in huis hebt ben je in 4-6 uur klaar.
Ik weet natuurlijk nog niet hoe de kwaliteit is, maar dat gaan we ontdekken.
Er is ongetwijfeld kwaliteitsverschil met wat de dealer levert, maar is dat 4x zoveel geld waard?
Voorlopig kan ik er weer even tegen..
Komen nog wel een paar losse bouten, een orignele naafmoer etc. bij. En ik heb mijn versnellingsbakolie verwisseld. Dus nog een paar tientjes.
Zeg maar dat ik 150 euro kwijt ben (voor rechts+olie).
Een set voor links kost 80 euro (met bezorging).
Als je de gereedschappen en onderdelen in huis hebt ben je in 4-6 uur klaar.
Ik weet natuurlijk nog niet hoe de kwaliteit is, maar dat gaan we ontdekken.
Er is ongetwijfeld kwaliteitsverschil met wat de dealer levert, maar is dat 4x zoveel geld waard?
Voorlopig kan ik er weer even tegen..
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Kan iemand lijstje op het forum zetten met codes van de nieuwe bouten die moeten worden gebruikt om de aandrijfas set te monteren?????
Dit kan dan ook gebruikt worden die nog aan de klus moeten beginnen.
Groet,
Jakob.
Dit kan dan ook gebruikt worden die nog aan de klus moeten beginnen.

Groet,
Jakob.

Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Bedoel je hoe vast de bouten moeten worden aangetrokken met een momentsleutel?Jakob G schreef:Kan iemand lijstje op het forum zetten met codes van de nieuwe bouten die moeten worden gebruikt om de aandrijfas set te monteren?????
Dit kan dan ook gebruikt worden die nog aan de klus moeten beginnen.![]()
Groet,
Jakob.

Groeten Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Op verzoek, voor Jakob: De bouten zijn in een van de eerdere berichten aangevuld.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Super bedankt Jan,JanP schreef:Op verzoek, voor Jakob: De bouten zijn in een van de eerdere berichten aangevuld.


In welk opzicht is deze bout: "WHT005286 <--dit is een veel betere dan ik bij mijn set kreeg."





De aandrijfas set word daar ook goede vet bij geleverd

of is koper vet ook goed te gebruiken voor de steekas ???
Ik heb eens een momentsleutel bij de ALDI gekocht is die voor dit werk te gebruiken???
heb echt geen idee hoe dat ding werkt, en of wel betrouwbaar instrument is.
Wat een vragen weer, hoop dat het allemaal te beantwoorden is.

Mhg,
Jakob.

Ps, onze set is nog steeds niet binnen, de bedrijfsleider heeft ons een mailtje gestuurd dat ze het bedrag gevonden hadden, en dat afgelopen maandag de set is op gestuurd, en het teveel betaalde zou worden terug gestort, maar waarom blijven we twijfelen, we hebben er geen gerust gevoel bij.



Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Hoi Wim jij ook bedankt voor je reactie,LAYCA schreef:Bedoel je hoe vast de bouten moeten worden aangetrokken met een momentsleutel?Jakob G schreef:Kan iemand lijstje op het forum zetten met codes van de nieuwe bouten die moeten worden gebruikt om de aandrijfas set te monteren?????
Dit kan dan ook gebruikt worden die nog aan de klus moeten beginnen.![]()
Groet,
Jakob.![]()
Groeten Wim
Nauw het zit zo ik heb eens met een actie een momentsleutel bij de ALDI gekocht en in de T3-campertje gedaan voor het geval ik de bouten van de wielen moet los draaien, want ik heb de neiging die nogal vast te zetten en ze haast niet meer los kreeg met de kruissleutel.
En zodoende er geen ervaring mee heb dat ding te gebruiken, en vraag me nu dus af als ik zelf de aandrijfas set zelf zou monteren of de momentsleutel wel een fijn instrument is (betrouwbaar) goed af te stellen????
Sorry dan ik niet eerder jou heb beantwoord, griep heeft wat zijn impact gehad bij ons.

We zien uit naar je reactie.
Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
heb ze alletwee links en rechts vervangen om zeker te zijn dat ik binnenkort weer niet onder die " kl" bus moet gaan liggen! mijn vorige t4 altijd goed gereden en nooit geen problemen mee gehad. Heb al lang spijt van mijn T5 op 70000 intercooler stuk, op 81ooo servopomp stuk op 125000 alternator stuk op 130000 waterpomp stuk en nu op 155000 anndrijfassen vervangen. Heb het wel gehad met volkswagen!
Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)
Ander ga je toch weer terug naar de T4, het rijden moet ook betaalbaar blijven, aan wat voor merk heb je gedacht als je geen VW meer zou nemen???T5terror schreef:heb ze alle twee links en rechts vervangen om zeker te zijn dat ik binnenkort weer niet onder die " kl" bus moet gaan liggen! mijn vorige t4 altijd goed gereden en nooit geen problemen mee gehad. Heb al lang spijt van mijn T5 op 70000 intercooler stuk, op 81ooo servopomp stuk op 125000 alternator stuk op 130000 waterpomp stuk en nu op 155000 aandrijfassen vervangen. Heb het wel gehad met volkswagen!
We hadden in stad Groningen een overbuurman die kwam even bij mijn kijken terwijl in bezig was onze T5-bus te isoleren hij gaat ook een bus kopen om het om te bouwen tot camper, hij werkt dagelijks als Wegenwacht en vertelde dat hij de Wegenwacht allerlei merken onderhanden kreeg maar zelden een Fiat bus, dus hij zou daar voor gaan om een bus tot camper om te bouwen.
Maar waar zou jij voor gaan als je geen vw-bus meer wilt en waarom dat merk???

Groet,
Jakob.

Ps, tekst aan gepast.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 09 mar 2015, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.