Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijrijdersbank in California

vragen over de T5
Plaats reactie
fanhouwny
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2007, 13:03
Locatie: Vlaardingen

Bijrijdersbank in California

Bericht door fanhouwny »

Hallo allemaal,
Ik heb California camper model 2013. Nu wil ik de bijrijdersstoel vervangen door origineel VW bijrijdersbank. Is het wel mogelijk en wat heb ik nodig en wat moet aangepast worden ?
Ik heb namelijk gezien dat de bodem voor de bank is niet helemaal vlak (Er is een gleuf/sparing passend voor de stoel).
Vast bedank voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door matje86 »

een bank en bevestigings bout, een sleutel om je stoel los te halen, wel nadien ff bij de rdw langs(liefs eerst naar de rdw om te vragen of het kan)keuren op een persoon meer (verzekering)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door bvddobb »

Nog een tip voor een California: er bestaan ook draaibare bankjes, zoals de draaibare frontstoel:

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door heemskerk »

Check eerst je houderschapspas; Ik heb twee voorstoelen en een driepersoons achterbank af-Pon, toch vermeldt het kentekenbewijs 6 personen. Hoef je niets te veranderen bij de RDW...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door Oviivo »

Er zit nog best wel wat electronica onder de bijrijderstoel, dus daar zul je een goed plekje voor moeten vinden. Moet wel lukken denk ik, maar dan niet in een draaibank, ben ik bang. Onder de bestuurdersstoel zit overigens nog meer ....
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
fanhouwny
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2007, 13:03
Locatie: Vlaardingen

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door fanhouwny »

Bedank allemaal.
Heb ook een mail gestuurd naar camper centrum Nederland in Amersfoort. Heb gevraagd of ik mag bijrijdersbank installeren naast bestuurders stoel en of achter de bijrijders stoel. Hier is het antwoord:

Beide opties kunnen niet van wegen de type goedkeuring. Deze campers zijn gekeurd voor Beach maximaal 7 personen (3 zits achterbank twee losse stoelen er voor en een bestuurders stoel en bijrijders stoel.

In zo'n opstelling dan heb ik geen ruimte meer voor de bagage.

Het probleem is dat de bijrijders stoel wordt verankerd (oppervlak is niet vlak zoals bij transporter/caravelle) in een gleufje en lijkt er op dat de moer is niet lang genoeg om de bank te schroeven.

Andere geval moet ik melden bij de RDW over de bijrijdersbank. Ik had niet gedaan bij mijn T4.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door Oviivo »

Heb je een Beach dan? Of een Comfortline? In die laatste kun je vlgs. mij maximaal 5 zitplaatsen laten keuren.
2 voorstoelen, 2 persoonsbank (i.v.m. keukentje) en een losse stoel. Bij invoer van mijn camper heb ik maar 4 zitplaatsen op kenteken gekregen, maar dat ik ik laten omkeuren als ik originele losse stoel zou plaatsen.
Bij plaatsing stoel (2e zitrij) moet de bank inderdaad naar achteren en dan heb je minder bagageruimte. Wat dat betreft zou extra zitplaats voorin gaaf zijn.

Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
fanhouwny
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2007, 13:03
Locatie: Vlaardingen

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door fanhouwny »

Ik heb een Beach, 2 losse stoelen naast elkaar is onmogelijk door de keukentje links wel acher elkaar. Ik heb al 1 losse stoel. Ik kan monteren zoals die op je foto staat.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door RobS »

Zelf heb ik er nooit in detail naar gekeken (heb een T4), maar heb inmiddels wel een berg docu van de T5 verorberd. Bij een T4 was het simpel en kon je binnen een half uur je bus binnen de typekeur ombouwen van bank naar stoel en vice versa.

Bij de T5 is er meer aan de hand. Montagepunten voor banken en stoelen wijken zodanig af dat uitwisseling niet een kwestie van omschroeven is. In de VW-T5-ombouwershandleiding (https://umbauportal.de) wordt gesteld dat VW de T5 op bestelling voorziet van een chassis-hulpframe voor een bijrijderstoel of voor een -bank: je had ook al gezien dat het niet past. VW stelt dat uitwisseling niet mogelijk is binnen de CE-typekeur voor toelating op de weg. De eerste hindernis is dus technisch en dat vertaald zich door naar de typekeur. Wellicht dat je met een speciale, gekeurde bank, die gebruik maakt van de montagepunten van de stoel, een goedkeuring kan krijgen van de RDW.

Ook het WV1-verhaal, waar sommigen tegenaan botsen ivm willen monteren van een achterbank in een transportbus, heeft te maken met subframes en typekeur. Dit zijn bij elkaar aanzienlijke inperkingen van de flexibiliteit/gebruiks- en inruilmogelijkheden van de T5. MB/Renault/Toyota/Fiat etc hebben dit euvel niet. Ben daarom benieuwd of ze dat bij de T6 nou eens gaan oplossen......
groet, Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door bvddobb »

RobS schreef:Bij de T5 is er meer aan de hand. Montagepunten voor banken en stoelen wijken zodanig af dat uitwisseling niet een kwestie van omschroeven is. In de VW-T5-ombouwershandleiding (https://umbauportal.de) wordt gesteld dat VW de T5 op bestelling voorziet van een chassis-hulpframe voor een bijrijderstoel of voor een -bank: je had ook al gezien dat het niet past. VW stelt dat uitwisseling niet mogelijk is binnen de CE-typekeur voor toelating op de weg.
Hoe zit het dan met die Engelse draaibank hierboven? Dat ziet er niet moeilijk uit, en zij hebben een type-keur, naar ik begrijp uit het filmpje.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door Oviivo »

In het filpmje beweren ze een crash test proef te hebben doorstaan.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: Bijrijdersbank in California

Bericht door spoetnik »

Ik ben mij ook aan het oriënteren op mijn volgende bus. Ik rij nu naar volle tevredenheid een T4 Reimo, met 3 persoons achterbank. Volgende bus zal een T5 gaan worden.
Ideaal lijkt me om een California te kopen, en een bijrijdersbank te plaatsen voor 1 extra passagier.

Als ik de reactie van RobS lees, dan gaat dit niet passen, en wordt het nooit legaal in Nederland?

Zijn er nog meer opties voor 5 zitplaatsen in een T5 camper? Wordt dit dan al snel custom inbouw, of bijvoorbeeld een Reimo inbouw?
Plaats reactie