Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

How to: T5 deurhendels aan binnenzijde vervangen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
JHummelman
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2015, 15:44

How to: T5 deurhendels aan binnenzijde vervangen

Bericht door JHummelman »

Aangezien ik zwarte plastic handgrepen heb in mijn bus heb ik besloten om deze om te ruilen voor chroomkleurige, ziet er net even iets luxer uit. Het vereist alleen wel dat je het deurpaneel loshaalt. Aangezien dit uit nogal wat stappen bestaat leek het me handig hier een how-to van te maken:

Het origineel ziet er zo uit:
Afbeelding

STAP 1: Wip met een platte schroevendraaier de afdekking van het handvat om de bevestigingsbouten bloot te leggen:
Afbeelding

STAP 2: Draai met een lange TORX-schroevendraaier de beide bouten los.
Afbeelding

STAP 3: Geef een ruk aan het handvat (deze kan goed klem zitten). Je deur ziet er dan zo uit:
Afbeelding

STAP 4: Zoek het schroefgat halverwege de deur en draai ook hier met een TORX-schroevendraaier de bout los
Afbeelding

STAP 5: Draai nu helemaal onderaan de deur de drie bouten los (ook TORX). Deze bevinden zich net boven het metaal van de deur.
Afbeelding

STAP 6: Het deurpaneel is nu feitelijk los, maar zit nog geklemd met een aantal plastic plugs. Volkswagen overontwikkelt dit soort dingen altijd, dus het deurpaneel zit goed vast. Pak het deurpaneel in het deurvak beet en geef een aantal keer een goeie ruk aan beide kanten.
Afbeelding

STAP 7: Je hoor het een en ander schrapen en knarsen, maar dat hindert niet. Als het goed is schieten de plugs los en komt je deurpaneel onderaan van de deur los. Je kunt het paneel nu uit het raamrubber tillen (dit vereist wat meer kracht dan je zult verwachten).
Afbeelding

STAP 8: Wip nu het schakelpaneeltje voor de elektrische spiegels en ramen uit het deurvak (voorzichtig dat het klemmetje niet afbreekt, dat gebeurde bij mij dus). Maak tevens het kabeltje van de LED los.
Afbeelding

STAP 9: Je hebt nu wat meer bewegingsvrijheid en kunt het staaldraadje wat voor de ontgrendeling zorgt loshalen. Het deurpaneel is nu helemaal los van de deur.
Afbeelding

STAP 10: Draai met een TORX-schroevendraaier de 3 schroefjes los waarmee de hendel in het paneel geschroefd zit.
Afbeelding

STAP 11: Nu kun je de oude hendel al kantelend uit de deur halen en de nieuwe plaatsen. Vanaf dat moment doe je alle voorgaande stappen in omgekeerde volgorde en hang je het deurpaneel weer terug in het raamrubber (let op dat je hem strak tegen de ruit plaatst en niet in het gootje ernaast (je hebt 2 gootjes). Zorg er voor dat de handbediening van het slot (het palletje aan de achterkant van de deur wat op en neer gaat bij open en dicht) door het gaatje steekt. Zorg er ook voor dat alle plastic pluggen in het deurpaneel zitten en niet meer in de deur zelf. Op het engelse VWT5Forum las ik dat je de pluggen helemaal terug moet duwen zodat ze opnieuw vastvreten, maar ik heb ze gewoon met paneel en al weer teruggeduwd in de deur en het paneel zat zonder de bouten al goed vast.
Afbeelding

STAP 12: Draai nu de TORX bouten onderaan het paneel en in het midden vast en plaats het handvat terug en zie het resultaat:
Afbeelding
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: How to: T5 deurhendels aan binnenzijde vervangen

Bericht door Stekeltje »

Duidelijk verhaal, alleen voor het loshalen van kunststof onderdelen is kunststof koevoetje i.p.v. een metalen schroevendraaier mooier om beschadigingen te voorkomen. http://shop.berner.eu/berner/nl/product ... ie+koevoet
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: How to: T5 deurhendels aan binnenzijde vervangen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Wat is het onderdeelnummer van de chromen hendels?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie