reeds 17j rij ik met VW busjes, een T4 caravelle van 1998-2004 een T5 shuttle 130pk 2004-2008 en een T5 california 174 dsg van 2008-2015. echter wegens de belasting VVA ( voordeel alle aard) ben ik genoodzaakt een ander type voertuig te kiezen. de california koste mij tot € 900/maand omdat ik hem op de vennootschap ingeschreven heb en er deels prive gebruik van maak.
als brave burger ben ik op zoek geweest naar een fiscaal vriendelijke auto, eerst in het VW gamma en nadien brede. uiteindelijk heb ik een peugeot 508sw gekocht. 2.0l bleu hdi 150pk 370 koppel, co uitstoot 98. allemaal prachtige cijfers en idd een VAA van € 180/maand. het is een prachtige auto met alle toeters en bellen, wit lederen interieur,fantastische muziekinstalatie .....echter is er 1 probleem na bijna 2000km kan ik dit niet gewoon worden. ik rij gewoon niet graag met die auto, vind geen rijplezier, zit benepen, zie niets rondom, geen ruimte in de auto, geen plaats zelfs om mijn GSM ergens te leggen. deze avond had ik omwille van te transporteren goederen mijn zus haar T5 lwb 84pk geleend, och wat een heerlijkheid om daar mee te rijden.
hoe verwens ik onze belgische klotefiscus dat ze mij dit rijplezier afpakken. hopelijk veranderen ze de wetten zodat ik weer heerlijk met een busje kan gaan rijden.

nog even toelichten het probleem zit er hem in dat ik op 35km van mijn zaak woon en de fiscus oordeelt dat ik voor 80% mijn auto gebruik voor woon-werk verkeer, dus is de auto in de vennootschap 100% aftrekbaar maar moet de gebruiker de de kosten ophoesten.
een treurig ex VW busje