Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chippen T5

vragen over de T5
arborist
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015, 14:07
Locatie: Groningen
Contacteer:

Chippen T5

Bericht door arborist »

Beste weetjewellers, ik heb een t5 4motion 2.5tdi uit 2005, met 233000 kms. Is het nog verstandig om met deze km stand je bus te laten chippen? Hoor hier en daar wel verhalen dat het wel kan en andere mensen die raden het me ten strengste af. Ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die hun bus hebben laten chippen met een hoge km stand.
http://www.denheld.org - bosbouw - boomverzorging - kappen - snoeien - aanplant - bomen kappen zonder grappen - T5 2.5 TDI 4Motion
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Chippen T5

Bericht door Geert G »

Km stand maakt niet zoveel uit.
Bij een goede chipper, zoals JD-Eneneering/JB Autoservice in Dieverbrug of VVT Marum, wordt de huidige software geoptimaliseerd.
Daardoor gaat je motor mooier lopen, plus je brandstofverbruik wordt gunstiger.
Ik zou het meteen doen. :jumpklap
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Chippen T5

Bericht door sjaakOP »

Geert G: hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de motor van arborist al 233000 km gelopen heeft + de bijbehorende slijtage op de originele belasting (lees: lagers, versnellingsbak, aandrijfassen, etc). Dan is het natuurlijk niet ideaal om na zo'n km-stand meer kracht op deze onderdelen te zetten, wit immers gebeurd bij chiptuning.

Afraden doe ik het chippen niet, maar misschien wel is verstandig om met JD / X Tuner een afspraak te maken om even te kijken of ze je een koppelbegrenzing aanraden bij deze km-stand.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Chippen T5

Bericht door harry t5 191 »

Je kunt rustig tunen,ook bij deze km stand.
Je motor loopt mooier en wanneer gebruik je nu langdurig 100% motorvermogen?
Natuurlijk moet de motor wel in goede konditie zijn.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Chippen T5

Bericht door Geert G »

sjaakOP schreef:Geert G: hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de motor van arborist al 233000 km gelopen heeft + de bijbehorende slijtage op de originele belasting (lees: lagers, versnellingsbak, aandrijfassen, etc). Dan is het natuurlijk niet ideaal om na zo'n km-stand meer kracht op deze onderdelen te zetten, wit immers gebeurd bij chiptuning.

Afraden doe ik het chippen niet, maar misschien wel is verstandig om met JD / X Tuner een afspraak te maken om even te kijken of ze je een koppelbegrenzing aanraden bij deze km-stand.
Hoi Sjaak,

Uit jou antwoord maak ik op, dat je niet exact weet, wat chippen daadwerkelijk inhoud :knipoog
Iedereen denkt alleen maar aan een vermogens toename....wat er nog méér aangepakt wordt door een goede software ontwikkelaar, zoals JD-Engineering & VVT (Van Vught Tuning)....... heeft men meestal geen notie van.

233.000 km........das zegt toch niets. :politie
Heb nu een stuk of 8 TDI's laten voorzien van JD software, tot op heden hebben we juist hierdoor bespaart aan zaken, die in de regel behoorlijk vaak stuk gaan, zoals EGR kleppen, turbo's, DPF roetfilters, Katalysatoren..... als gevolg van inwendige motorvervuiling. :gif
Tevens gaan koppelingen & versnellingsbakken & aandrijfassen langer mee, doordat het koppel geleidelijker inkomt.
Alle aangepaste TDI's zaten tussen de 145.000 de 270.000km, voordat de software werd aangepast.

Een autofabrikant programeert een ECU computer zodanig, dat zijn auto overal in de wereld voldoet aan de lokale omstandigheden, zoals klimaat, de lokale brandstofkwaliteit, vlak terrein of bergen.
Of dat nu in het koude Alaska of het hete Afrika is, overal zit dezelfde software in de ECU motormanagment computer.
Het is altijd een compromis. :muur
Uit comercieel belang, wordt OEM software ook nog eens zodanig geschreven, dat het maximale koppel veel te vroeg inkomt, bij een (te) laag toerental. Hierdoor gaan 2MV + koppelingen + bakken + aandrijfassen veel sneller stuk. :bonk

Wij zitten hier een een regio, met goede & schone brandstof + gemiddeld klimaat.
Door de parameters in software aan te passen, aan de voor ons geldende condities, optimaliseer je hiermee je motormangment ststeem.
Resultaat: een schonere verbranding, minder roetuitstoot & een gunstiger brandstofverbruik.
Een prettige bijkomstigheid, het vermogen wordt geoptimaliseerd voor de Europese omstandigheden.
Verder zet een goede tuner de EGR 100% dicht, zodat er géén inwendige motorvervuiling meer optreed.
Ook laat hij het koppel veel geleidelijker inkomen, i.p.v. met een klap.
Met goed ge-optimaliseerde software, bereik je maximale koppel pas bij een hoger toerental, als bij OEM software, waardoor je lagers + alle draaiende delen minder zwaar belast worden.
Voorbeeld: Wat gaat eerder stuk: 500NM bij 1400 T.P.M. of 500NM bij 2300 T.P.M.??? :groteogen

Goed geprogrameerde software is altijd & op alle fronten een Win-Win situatie.
Zowel in onderhouds/reparatikosten, als verbruik, maar ook in driveability.
Ik hoop dat je met deze wetenschap, het gehele verhaaltje iets beter begrijpt.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Chippen T5

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:
sjaakOP schreef:Geert G: hier ben ik het niet helemaal mee eens.... Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de motor van arborist al 233000 km gelopen heeft + de bijbehorende slijtage op de originele belasting (lees: lagers, versnellingsbak, aandrijfassen, etc). Dan is het natuurlijk niet ideaal om na zo'n km-stand meer kracht op deze onderdelen te zetten, wit immers gebeurd bij chiptuning.

Afraden doe ik het chippen niet, maar misschien wel is verstandig om met JD / X Tuner een afspraak te maken om even te kijken of ze je een koppelbegrenzing aanraden bij deze km-stand.
Hoi Sjaak,

Uit jou antwoord maak ik op, dat je niet exact weet, wat chippen daadwerkelijk inhoud :knipoog
Iedereen denkt alleen maar aan een vermogens toename....wat er nog méér aangepakt wordt door een goede software ontwikkelaar, zoals JD-Engineering & VVT (Van Vught Tuning)....... heeft men meestal geen notie van.

233.000 km........das zegt toch niets. :politie
Heb nu een stuk of 8 TDI's laten voorzien van JD software, tot op heden hebben we juist hierdoor bespaart aan zaken, die in de regel behoorlijk vaak stuk gaan, zoals EGR kleppen, turbo's, DPF roetfilters, Katalysatoren..... als gevolg van inwendige motorvervuiling. :gif
Tevens gaan koppelingen & versnellingsbakken & aandrijfassen langer mee, doordat het koppel geleidelijker inkomt.
Alle aangepaste TDI's zaten tussen de 145.000 de 270.000km, voordat de software werd aangepast.

Een autofabrikant programeert een ECU computer zodanig, dat zijn auto overal in de wereld voldoet aan de lokale omstandigheden, zoals klimaat, de lokale brandstofkwaliteit, vlak terrein of bergen.
Of dat nu in het koude Alaska of het hete Afrika is, overal zit dezelfde software in de ECU motormanagment computer.
Het is altijd een compromis. :muur
Uit comercieel belang, wordt OEM software ook nog eens zodanig geschreven, dat het maximale koppel veel te vroeg inkomt, bij een (te) laag toerental. Hierdoor gaan 2MV + koppelingen + bakken + aandrijfassen veel sneller stuk. :bonk

Wij zitten hier een een regio, met goede & schone brandstof + gemiddeld klimaat.
Door de parameters in software aan te passen, aan de voor ons geldende condities, optimaliseer je hiermee je motormangment ststeem.
Resultaat: een schonere verbranding, minder roetuitstoot & een gunstiger brandstofverbruik.
Een prettige bijkomstigheid, het vermogen wordt geoptimaliseerd voor de Europese omstandigheden.
Verder zet een goede tuner de EGR 100% dicht, zodat er géén inwendige motorvervuiling meer optreed.
Ook laat hij het koppel veel geleidelijker inkomen, i.p.v. met een klap.
Met goed ge-optimaliseerde software, bereik je maximale koppel pas bij een hoger toerental, als bij OEM software, waardoor je lagers + alle draaiende delen minder zwaar belast worden.
Voorbeeld: Wat gaat eerder stuk: 500NM bij 1400 T.P.M. of 500NM bij 2300 T.P.M.??? :groteogen

Goed geprogrameerde software is altijd & op alle fronten een Win-Win situatie.
Zowel in onderhouds/reparatikosten, als verbruik, maar ook in driveability.
Ik hoop dat je met deze wetenschap, het gehele verhaaltje iets beter begrijpt.

Gr, Geert.
Amen. :knipoog
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Chippen T5

Bericht door jwlos »

Mooie uitleg inderdaad.
Ik heb het pas laten doen en inderdaad zoals je het koppen beschrijft voel je het ook.

Betreft zuiniger is het denk ik gedeeltelijk waar.
Ik was met de 14pk al een fantieke rijder en met de 180 nog meer. dus zuiniger kan ik nog niet helemaal beamen.

verder zeg ik doen.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Warner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 14:49

Re: Chippen T5

Bericht door Warner »

Is het verstandig om dat chippen al te doen, als ja wagen nog in de (verlengde)garantie zit?
Het kan ook bij de dealer, maar ik wil het bij een door jullie genoemde bedrijven laten doen.

Groet,

Warner.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Chippen T5

Bericht door heemskerk »

Warner schreef:Is het verstandig om dat chippen al te doen, als ja wagen nog in de (verlengde)garantie zit?
Het kan ook bij de dealer, maar ik wil het bij een door jullie genoemde bedrijven laten doen.

Groet,

Warner.
Weet je dat zeker? Ik heb nadrukkelijk hierom gevraagd bij de aanschaf van mijn nieuwe T5 begin dit jaar. De VW-dealer gaf aan dat dit niet meer mogelijk is; Pon ondersteunt het niet (meer), ook de fabrieksgarantie zou vervallen. Voorheen kon er wel wat gedaan worden onder het ABT-label.
Warner
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 14:49

Re: Chippen T5

Bericht door Warner »

Toen ik mijn 5 kocht, in 2013, was het nog mogelijk, ik wist niet dat het nu niet meer mogelijk was.
Dan wacht ik maar tot het einde van mijn garantie.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Chippen T5

Bericht door Geert G »

Warner schreef:Toen ik mijn 5 kocht, in 2013, was het nog mogelijk, ik wist niet dat het nu niet meer mogelijk was.
Dan wacht ik maar tot het einde van mijn garantie.
Nu Pon inmiddels ermee is gestopt, zijn er een groeiend aantal VAG Dealers in den lande die zoveel vertrouwen hebben in JD-Engeneering, dat zij ook in de garantie periode deze software durven te implemteren. :lach
Race Eend (medewerker JD + ook op dit forum te vinden) heeft hier ooit iets over geschreven op het TDI forum.
Informeer effe bij JD-Engeneering. :toppie

Mooi stukje leesvoer + goede onderbouwing: http://driveaholic.nl/chiptuning/
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Chippen T5

Bericht door ronald tdi »

Nu heb ik ook gehoord dat (ik geloof in o.a. Hardewijk) een bedrijf zit die chipt in de vorm dat het gemiddelde gebruiker ingevoerd wordt.
Dus niet op de bus zelf maar van alle bussen van die type wordt dan het zelfde ingevoerd.
Dat lijkt me niet verstandig.
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Chippen T5

Bericht door sjaakOP »

Hoi Sjaak,

Uit jou antwoord maak ik op, dat je niet exact weet, wat chippen daadwerkelijk inhoud :knipoog
Iedereen denkt alleen maar aan een vermogens toename....wat er nog méér aangepakt wordt door een goede software ontwikkelaar, zoals JD-Engineering & VVT (Van Vught Tuning)....... heeft men meestal geen notie van.

233.000 km........das zegt toch niets. :politie
Heb nu een stuk of 8 TDI's laten voorzien van JD software, tot op heden hebben we juist hierdoor bespaart aan zaken, die in de regel behoorlijk vaak stuk gaan, zoals EGR kleppen, turbo's, DPF roetfilters, Katalysatoren..... als gevolg van inwendige motorvervuiling. :gif
Tevens gaan koppelingen & versnellingsbakken & aandrijfassen langer mee, doordat het koppel geleidelijker inkomt.
Alle aangepaste TDI's zaten tussen de 145.000 de 270.000km, voordat de software werd aangepast.

Een autofabrikant programeert een ECU computer zodanig, dat zijn auto overal in de wereld voldoet aan de lokale omstandigheden, zoals klimaat, de lokale brandstofkwaliteit, vlak terrein of bergen.
Of dat nu in het koude Alaska of het hete Afrika is, overal zit dezelfde software in de ECU motormanagment computer.
Het is altijd een compromis. :muur
Uit comercieel belang, wordt OEM software ook nog eens zodanig geschreven, dat het maximale koppel veel te vroeg inkomt, bij een (te) laag toerental. Hierdoor gaan 2MV + koppelingen + bakken + aandrijfassen veel sneller stuk. :bonk

Wij zitten hier een een regio, met goede & schone brandstof + gemiddeld klimaat.
Door de parameters in software aan te passen, aan de voor ons geldende condities, optimaliseer je hiermee je motormangment ststeem.
Resultaat: een schonere verbranding, minder roetuitstoot & een gunstiger brandstofverbruik.
Een prettige bijkomstigheid, het vermogen wordt geoptimaliseerd voor de Europese omstandigheden.
Verder zet een goede tuner de EGR 100% dicht, zodat er géén inwendige motorvervuiling meer optreed.
Ook laat hij het koppel veel geleidelijker inkomen, i.p.v. met een klap.
Met goed ge-optimaliseerde software, bereik je maximale koppel pas bij een hoger toerental, als bij OEM software, waardoor je lagers + alle draaiende delen minder zwaar belast worden.
Voorbeeld: Wat gaat eerder stuk: 500NM bij 1400 T.P.M. of 500NM bij 2300 T.P.M.??? :groteogen

Goed geprogrameerde software is altijd & op alle fronten een Win-Win situatie.
Zowel in onderhouds/reparatikosten, als verbruik, maar ook in driveability.
Ik hoop dat je met deze wetenschap, het gehele verhaaltje iets beter begrijpt.

Gr, Geert.
Geert, een duidelijk en kloppend verhaal wat je hier schrijft. Ik weet maar al te goed wat software(veranderingen) en de reactie van de hardware
hierop doen (zelf ervaring in deze branche met o.a. JD, TVS, Vag-techniek, Pon CAT en Daf) , jammer dus dat je hierover meteen oordeelt.

Echter het hele bovenstaande verhaal doet niks af aan het feit wat ik al schreef. Onder de streep komt er bij het chippen (ook al is dit geleidelijker..) toch meer kracht op alle onderdelen te staan, punt. En meer kracht betekent bij dezelfde hardware meer slijtage. Tevens betekent een hoger toerental niet altijd dat er minder slijtage is, er is zoiets als een een lager-levensduur berekening. Het voorbeeld wat jij schetst van 500Nm bij 1400 RPM en 500Nm bij 2300RPM heeft meer met eigenfrequentie te maken van de zuigers en 2MV.

En bovendien weten hopelijk de meeste mensen dat de 2.5 tdi al geen betrouwbaarheidswonder is, uitzonderingen daar gelaten. (dat bevestigen ze bij JD en JB ook) . Vandaar mijn reactie.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Chippen T5

Bericht door Geert G »

sjaakOP schreef:
En bovendien weten hopelijk de meeste mensen dat de 2.5 tdi al geen betrouwbaarheidswonder is, uitzonderingen daar gelaten. (dat bevestigen ze bij JD en JB ook) . Vandaar mijn reactie.
Daar heb je wel een punt, Sjaak.
De pompverstuiver versie van een 2.5l is inderdaad niet het beste VAG product......in tegenstelling tot de 2.5L uit een :driveT4 :T44EVER

Niet ten nadele van jouw technische kennis :troost
Ik kan van te voren niet inschatten, hoe goed iemand z'n technische kennis is. :knipoog
Daarom probeer ik het in Jip & Janneke taal, voor iedereen begrijpbaar, uit te leggen.
Maar in grote lijnen zijn we het toch wel met elkaar eens. :dans
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
arborist
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015, 14:07
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chippen T5

Bericht door arborist »

Bedankt voor de nuttige info! ik zal binnenkort eens even langs gaan bij VVT tuning in Marum. Laat ik ook gelijk mn EGR afdoppen en het roetfilter een keer grondig schoonmaken.
http://www.denheld.org - bosbouw - boomverzorging - kappen - snoeien - aanplant - bomen kappen zonder grappen - T5 2.5 TDI 4Motion
Plaats reactie