Olaf schreef:Even uit laten lezen. Verder kan je zelf je vacuüm slangetjes controleren, mogelijk is er 1 of meer lek.
Groeten, Olaf
Die zul je niet vinden, Olaf.
Een 98er heeft een MSA15.5 ECU. Die heeft maar een beperkt aantal kanalen om te scannen.
Je zult rijdend moeten loggen.
Maar dit lijkt op een mechanisch probleem.
Er komt ....Of te weinig lucht in die motor (turbo probleem)......
Of te veel brandstof (Verstuiver/brandstofpomp probleem)
275.000 en waarschijnlijk nog nooit verstuivernozzels vervangen.
Die zijn inmiddels wel versleten qua openingsruk & sproeibeeld.....pisser(s)
Deze verstuivers hebben (nieuw) een openingsruk van 190bar, 1e trap & 310 voor de 2e trap.
Kan inmiddels gezakt zijn richting de 170-150 bar.
En de 2e trap schiet meestal de openingsdruk door slijtage omhoog richting 340-380 bar.
Daar gaat je sproeibeeld.
Ik laat tegenwoordig een gehele verstuiverset (5) digitaal balanceren
exact op 220-230 & 300-310 bij een Bosch Diesel specialist. Loopt ie veel mooier op + minder roet/ iets meer vermogen + beter fuel economy als bij 190-Bar afstelling.
Voor Topic starter kan dit bij:
Bosch Diesel Center
HARRY BANIS BV
SPIEGELDWSTR 10
1405 HS BUSSUM
http://www.harrybanis.nl/
DIESELSERV AUTO-ELEK BOS
NW HAVENWEG 22
1216 BT HILVERSUM
http://www.dabhilversum.nl/?page=dieseltechniek
De Luchtmassameter komt tevens in beeld. Dit is, als ik me niet vergis voor een 98'er, een Bosch.
Bosch reageert beter & sneller als een Pierburg. Maar kan absoluut niet tegen de olie van een K&N sportluchtfilter.
Dit moet je rijdend loggen
Gr, Geert.