Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
meevaller.......
meevaller.......
ik rij m'n busje zakelijk en gebruik deze ook prive. Ik heb dus te maken met de "fiscale bijtelling privegebruik". Met de milieu categorie van de T4 val ik in de hoogste klasse: 24%.
nu is m'n busje van voor 2005, dus is er geen bpm verschuldigd en komt de cataloguswaarde uit op 17.900 incl BTW. Dit vond ik al jaren een zeer aantrekkelijke situatie.
nu wordt m'n busje volgend naar 15 jaar oud en val ik in de regeling "35% van de taxatie waarde". Wat doet een busje van 15 jaar met +500.000km vandaag de dag? 1000 1250, 1500, 2000? zeg het maar........ wat de gek ervoor geeft.
een bijtelling van 350 tot 700 per jaar! ik denk dat ik m'n busje volgend jaar een keer extra verwen!
nu is m'n busje van voor 2005, dus is er geen bpm verschuldigd en komt de cataloguswaarde uit op 17.900 incl BTW. Dit vond ik al jaren een zeer aantrekkelijke situatie.
nu wordt m'n busje volgend naar 15 jaar oud en val ik in de regeling "35% van de taxatie waarde". Wat doet een busje van 15 jaar met +500.000km vandaag de dag? 1000 1250, 1500, 2000? zeg het maar........ wat de gek ervoor geeft.
een bijtelling van 350 tot 700 per jaar! ik denk dat ik m'n busje volgend jaar een keer extra verwen!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: meevaller.......
Zo rij ik al een paar jaar met mijn busje van 1997. De boekhouder houdt voor de bijtelling de boekwaarde (balans) aan.
Weinig bijtelling en nog geen € 40 houderschapsbelasting p/m.
Weinig bijtelling en nog geen € 40 houderschapsbelasting p/m.
- matramurena
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
- Locatie: Brekkestø, NO
Re: meevaller.......
Hopelijk hoef je met zo'n "oude" diesel niet in Utrecht te werken want dan ben je dat voordeeltje snel weer kwijt.....
Martijn
Martijn
Re: meevaller.......
ik heb gelukkig geen zakelijke bestemming in de milieuzone en zit daar ook niet op te wachten. scheelt me prive 2000 euro per jaar, waar ik niet niet eens voor hoef te werken.matramurena schreef:Hopelijk hoef je met zo'n "oude" diesel niet in Utrecht te werken want dan ben je dat voordeeltje snel weer kwijt.....
Martijn
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: meevaller.......
Het kan nog goedkoper.
Ik rij mijn bus zakelijk en privé zonder bijtelling.
mvg Rick
Ik rij mijn bus zakelijk en privé zonder bijtelling.
mvg Rick
Re: meevaller.......
Als je dat doet op de manier waarop ik denk dat je het doet, dan hoop ik dat je niet gepakt wordt ;)
Ik rij de T4 ook zakelijk en betaal 0 bijtelling, maar ik gebruik de bus dan ook alleen zakelijk. Nou is zakelijk in mijn geval nogal breed (muzikant, boekingskantoor en ICT-er), maar toch kijk ik wel een beetje uit. Met de bus naar de Efteling gaan zonder dat ik een zakelijke reden kan laten zien, betekent automatisch een behoorlijk dikke boete (als ze controleren)
En inderdaad, na 15 jaar wordt er 35% van de waarde van de bus gebruikt voor bijtelling. Mijn T4 heeft als 'dagwaarde' €1500. Dus dat is inderdaad een lachertje
Ik rij de T4 ook zakelijk en betaal 0 bijtelling, maar ik gebruik de bus dan ook alleen zakelijk. Nou is zakelijk in mijn geval nogal breed (muzikant, boekingskantoor en ICT-er), maar toch kijk ik wel een beetje uit. Met de bus naar de Efteling gaan zonder dat ik een zakelijke reden kan laten zien, betekent automatisch een behoorlijk dikke boete (als ze controleren)
En inderdaad, na 15 jaar wordt er 35% van de waarde van de bus gebruikt voor bijtelling. Mijn T4 heeft als 'dagwaarde' €1500. Dus dat is inderdaad een lachertje

Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: meevaller.......
Niet legaal dus?rick_k schreef:Het kan nog goedkoper.
Ik rij mijn bus zakelijk en privé zonder bijtelling.
mvg Rick
Re: meevaller.......
Bus in privé bezit, geen bijtelling.
Meer dan 10% zakelijke km dus motorrijtuigenbelasting zakelijk.
0,19 euro per zakelijke km aftrekbaar.
Lage onderhoudskosten (zelf doen)
Lage aanschafprijs (maar nog geen 15 jaar oud)
Dus verder geen reden om de bus in de boeken te zetten.
Meer dan 10% zakelijke km dus motorrijtuigenbelasting zakelijk.
0,19 euro per zakelijke km aftrekbaar.
Lage onderhoudskosten (zelf doen)
Lage aanschafprijs (maar nog geen 15 jaar oud)
Dus verder geen reden om de bus in de boeken te zetten.
Re: meevaller.......
JanpeterJ schreef:Bus in privé bezit, geen bijtelling.
Meer dan 10% zakelijke km dus motorrijtuigenbelasting zakelijk.
0,19 euro per zakelijke km aftrekbaar.
Lage onderhoudskosten (zelf doen)
Lage aanschafprijs (maar nog geen 15 jaar oud)
Dus verder geen reden om de bus in de boeken te zetten.
met de huidige brandstofprijzen hou je dus een 10c per km over voor onderhoud en reparaties, als je voldoende zakelijke km's kan dat wel uit, als je echter veel woonwerkverkeer hebt kan het zijn dat je tegen een maximum drempel komt.
voordeel als je je auto in de boeken zet dat de de BTW in aftrek kan nemen (moet je dan wel BTW betalen over de bijtelling). de situatie kan voor ieder anders uitpakken.
leuk te zien dat er zoveel verschillende manieren zijn om hier mee om te gaan.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: meevaller.......
Als ik bovenstaande lees: dan vraag ik me altijd af hoe representatief het is om met een ouwe bus bij een klant/opdrachtgever voor te rijden..
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: meevaller.......
Ik heb als "klant" liever een zelfstandige die langskomt in een oudere bus , dan eentje die steeds het laatste nieuwe model bus heeft met alle toeters en bellen er op , want al dat flashy gedoe betaal je als klant er gewoon bij .Multivan Generation schreef:Als ik bovenstaande lees: dan vraag ik me altijd af hoe representatief het is om met een ouwe bus bij een klant/opdrachtgever voor te rijden..

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: meevaller.......
Ik (stucadoor) rij ook altijd oudere bussen. Vind het de reinste onzin dat je met een dure nieuwe bus 'moet' rijden. Tenzij je dat natuurlijk zelf wil..
Rond 2008 toen er opeens heeel veel zzp'ers bijkwamen zag je allemaal vol in de opties zittende T5's , Vito's en vivaro's. Moet zeggen dat het gros daarvan niet meer bestaat.
Ikzelf heb hem in de boekhouding staan voor volgend mij 1250,-. Veel valt er niet meer af te schrijven, onderhoud is ook niet veel (minder dan de afschrijving op een nieuwe bus) en heb nooit een klant horen klagen over mijn auto.
Stel je hebt wel een jaar vies veel winst gemaakt, dan zou je kunnen kijken of het verstandig om een flinke investering te doen. Maar een auto is 9/10 keer niet de beste ;)
Rond 2008 toen er opeens heeel veel zzp'ers bijkwamen zag je allemaal vol in de opties zittende T5's , Vito's en vivaro's. Moet zeggen dat het gros daarvan niet meer bestaat.
Ikzelf heb hem in de boekhouding staan voor volgend mij 1250,-. Veel valt er niet meer af te schrijven, onderhoud is ook niet veel (minder dan de afschrijving op een nieuwe bus) en heb nooit een klant horen klagen over mijn auto.
Stel je hebt wel een jaar vies veel winst gemaakt, dan zou je kunnen kijken of het verstandig om een flinke investering te doen. Maar een auto is 9/10 keer niet de beste ;)
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: meevaller.......
Eigenlijk is het toch een vorm van verkapte belasting ontduiking om bewust een 15 jaar of oudere bus "bedrijfsmatig" te rijden,
en het gekke is, dit creatieve boekhouden is nog toegestaan ook...
Ben benieuwd hoe lang nog..
en het gekke is, dit creatieve boekhouden is nog toegestaan ook...
Ben benieuwd hoe lang nog..
Re: meevaller.......
Even off topic Peter...dat vindt ik ook van de meeste zgn. "schone" electrobakken...maar die gaan goed aangepakt worden,al moeten ook daar weer de goede onder de slechte lijden...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- matramurena
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
- Locatie: Brekkestø, NO
Re: meevaller.......
Is niets ontduikerigs aan om een 15 jaar oude wagen zakelijk te rijden. Eerder is het bijna misdadig om 25% bijtelling over de nieuwwaarde van een 14 jaar oude auto te vragen... Een jaarlijkse leeftijdaftrek zou veel eerlijker zijn.
Martijn
Martijn