Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Water in olie
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54
Water in olie
Mijn transporter 2400 tdi 130 pk staat reeds 8 maanden stil wegens meervoudige problemen.
Toen ik gisteren mijn olie liet weglopen om aan mijn motor te werken kwam er eerst water uit het carter en nadien de olie.
Ik weet zeker dat de wagen steeds perfect heeft gedraaid, nooit te warm is gelopen en er is steeds rustig met gereden.
Na de problemen met de cervo pomp en de aandrijving vind ik het wel een beetje te veel worden.
82.000km en al zoveel mizerie, deze motor is bij wijze van zeggen nog zo goed als nieuw.
Wat is er hier aan de hand.
Toen ik gisteren mijn olie liet weglopen om aan mijn motor te werken kwam er eerst water uit het carter en nadien de olie.
Ik weet zeker dat de wagen steeds perfect heeft gedraaid, nooit te warm is gelopen en er is steeds rustig met gereden.
Na de problemen met de cervo pomp en de aandrijving vind ik het wel een beetje te veel worden.
82.000km en al zoveel mizerie, deze motor is bij wijze van zeggen nog zo goed als nieuw.
Wat is er hier aan de hand.
Re: Water in olie
Waterpomp kapot met inwendige lekkage?
Re: Water in olie
water in olie, lekke koppakking, maar de meeste gevallen lekkende waterpomp 

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54
Re: Water in olie
Hoe kan je het verschil zien tussen een lekkende waterpomp en een lekkende koppakking.
Re: Water in olie
Koppakking kan je eigenlijk wel uitsluiten, haal deksel van de waterpomp maar eens los en haal dan het tandwiel eraf.
Voel aan de as van de pomp heeft deze veel speling dan is deze zeker kapot en heb je de oorzaak.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om deze los te halen.
weet niet van welk jaar jouw t5 is maar de eerste modeljaren hadden veel last van kapotte waterpomp (bij touareg is dit terugroepactie geweest, bij t5/multivan niet)
En aangezien die van jouw maar 82.000 km heeft gelopen kan het zijn dat dit euvel nooit is opgemerkt of pas recent kapot gegaan is.
Let wel op dat je hier nog lagerschade van kan krijgen, krukaslagers en nokkenaslagers, tevens een nokkenas waar de nokken van af slijten.
Voel aan de as van de pomp heeft deze veel speling dan is deze zeker kapot en heb je de oorzaak.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om deze los te halen.
weet niet van welk jaar jouw t5 is maar de eerste modeljaren hadden veel last van kapotte waterpomp (bij touareg is dit terugroepactie geweest, bij t5/multivan niet)
En aangezien die van jouw maar 82.000 km heeft gelopen kan het zijn dat dit euvel nooit is opgemerkt of pas recent kapot gegaan is.
Let wel op dat je hier nog lagerschade van kan krijgen, krukaslagers en nokkenaslagers, tevens een nokkenas waar de nokken van af slijten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Water in olie
lekkende koppakking: dan gaat er water door de cilinders en komt zichtbaar door de uitlaat naar buitenI LOVE T VIJF schreef:Hoe kan je het verschil zien tussen een lekkende waterpomp en een lekkende koppakking.
lekkende waterpomp zie bovenstaand bericht
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54
Re: Water in olie
Heb juist geprobeerd om mijn waterpomp uit te bouwen maar ben moeten stoppen.
Toen ik de moer waarmee het tandwiel aan de pomp is bevestigd wou los draaien bleek dat de tandwielen van de pomp mee draaiden.
Heb de wagen in 1ste versnelling gezet en de handrem opgetrokken dat leidde tot het zelfde resultaat zo als beschreven hier boven.
Toen dacht ik er aan dat deze handeling geen resultaat kon opbrengen te meer omdat mijn aandrijving niet meer werkt.
Reden aandrijfas is stuk.
Bestaat er speciaal gereedschap om de waterpomp los te krijgen in deze situatie of moet ik overgaan tot eerst de aandrijving te herstellen en nadien de pomp in 1 ste versnelling trachten los te maken.
als er speciaal gereedschap te verkrijgen is, wat en waar kan ik dit bestellen en hoe te gebruiken.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
Toen ik de moer waarmee het tandwiel aan de pomp is bevestigd wou los draaien bleek dat de tandwielen van de pomp mee draaiden.
Heb de wagen in 1ste versnelling gezet en de handrem opgetrokken dat leidde tot het zelfde resultaat zo als beschreven hier boven.
Toen dacht ik er aan dat deze handeling geen resultaat kon opbrengen te meer omdat mijn aandrijving niet meer werkt.
Reden aandrijfas is stuk.
Bestaat er speciaal gereedschap om de waterpomp los te krijgen in deze situatie of moet ik overgaan tot eerst de aandrijving te herstellen en nadien de pomp in 1 ste versnelling trachten los te maken.
als er speciaal gereedschap te verkrijgen is, wat en waar kan ik dit bestellen en hoe te gebruiken.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: Water in olie
Beste Jan,
Hierbij een link voor het speciale gereedschap om de waterpomp los te maken:
http://www.aliexpress.com/item/Water-Pu ... f#feedback
Succes!
Hierbij een link voor het speciale gereedschap om de waterpomp los te maken:
http://www.aliexpress.com/item/Water-Pu ... f#feedback
Succes!
Re: Water in olie
als je de distributie gaat vervangen, dan wordt de waterpomp ook vervangen .
dus als dat bij jou nog niet gebeurt is en je zou de oude riem en pomp er nog in hebben zitten .........
ik heb de distributie laten doen , incl apk was het 500 , kwam nog wat bij maar dat viel mee
dus als dat bij jou nog niet gebeurt is en je zou de oude riem en pomp er nog in hebben zitten .........
ik heb de distributie laten doen , incl apk was het 500 , kwam nog wat bij maar dat viel mee

Groetjes Marcel .
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
T5 2004 1.9 TDI 140 PK

lekker in Zweden Mieps huset
Re: Water in olie
Marcel.S schreef:als je de distributie gaat vervangen, dan wordt de waterpomp ook vervangen .
dus als dat bij jou nog niet gebeurt is en je zou de oude riem en pomp er nog in hebben zitten .........
ik heb de distributie laten doen , incl apk was het 500 , kwam nog wat bij maar dat viel mee
Het is een 2.5 TDI: tandwieldistributie, geen riem. Dat scheelt in de kosten...

Re: Water in olie
I LOVE T VIJF schreef:Heb juist geprobeerd om mijn waterpomp uit te bouwen maar ben moeten stoppen.
Toen ik de moer waarmee het tandwiel aan de pomp is bevestigd wou los draaien bleek dat de tandwielen van de pomp mee draaiden.
Heb de wagen in 1ste versnelling gezet en de handrem opgetrokken dat leidde tot het zelfde resultaat zo als beschreven hier boven.
Toen dacht ik er aan dat deze handeling geen resultaat kon opbrengen te meer omdat mijn aandrijving niet meer werkt.
Reden aandrijfas is stuk.
Bestaat er speciaal gereedschap om de waterpomp los te krijgen in deze situatie of moet ik overgaan tot eerst de aandrijving te herstellen en nadien de pomp in 1 ste versnelling trachten los te maken.
als er speciaal gereedschap te verkrijgen is, wat en waar kan ik dit bestellen en hoe te gebruiken.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
Bij de Volkswagendealer alhier kan speciaal gereedschap voor de demontage van de waterpomp gehuurd worden. Misschien een idee om eens te informeren bij jouw lokale VW-dealer?
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54
Re: Water in olie
Beste Marcel.
de motor van mijn wagen is een 2.400 cc. turbo diesel en beschikt niet over een distributieriem maar over distributie tandwielen.
Vervangen van enige onderdelen van de distributie moet nooit gebeuren.
Op het distributie deksel heeft men en afsluitbare uitsparing gemaakt indien men deze (verzegeld met 3 bouten) afsluiting verwijderd dan kan men direct bij de waterpomp.
Als je het tandwiel van de waterpomp los maakt en verwijderd, dan kan men aan de bouten waarmee de pomp is verankerd op het motorblok, dit om deze los te vijzen en de pomp te verwijderen.
Wanneer ik probeerde de moer van het tandwiel los te maken verdraaid dat tandwiel om tegelijkertijd alle andere distributie tandwielen ook te verplaatsen.
Men kan dit aanzien als het manuweel verdraaien van de motor.
Zolang alle tandwielen van de distributie gelijktijdig verdraaien kan men de distributie afstelling niet ontregelen.
Als de aandrijfassen in goede staat zijn en men de wagen in versnelling zet met de handrem op kan men de moer van het tandwiel losvijzen om het tandwiel te verwijderen, en verder de bouten van de waterpomp demonteren alsook de waterpomp.
Maar omdat de aandrijfassen van mijn wagen versleten zijn en geen grip hebben in het differentieel kunnen deze geen weerstand bieden om de moer van het pomptandwiel los te maken en zal je alleen maar de motor handmatig verdraaien.
Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER bouwjaart 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
de motor van mijn wagen is een 2.400 cc. turbo diesel en beschikt niet over een distributieriem maar over distributie tandwielen.
Vervangen van enige onderdelen van de distributie moet nooit gebeuren.
Op het distributie deksel heeft men en afsluitbare uitsparing gemaakt indien men deze (verzegeld met 3 bouten) afsluiting verwijderd dan kan men direct bij de waterpomp.
Als je het tandwiel van de waterpomp los maakt en verwijderd, dan kan men aan de bouten waarmee de pomp is verankerd op het motorblok, dit om deze los te vijzen en de pomp te verwijderen.
Wanneer ik probeerde de moer van het tandwiel los te maken verdraaid dat tandwiel om tegelijkertijd alle andere distributie tandwielen ook te verplaatsen.
Men kan dit aanzien als het manuweel verdraaien van de motor.
Zolang alle tandwielen van de distributie gelijktijdig verdraaien kan men de distributie afstelling niet ontregelen.
Als de aandrijfassen in goede staat zijn en men de wagen in versnelling zet met de handrem op kan men de moer van het tandwiel losvijzen om het tandwiel te verwijderen, en verder de bouten van de waterpomp demonteren alsook de waterpomp.
Maar omdat de aandrijfassen van mijn wagen versleten zijn en geen grip hebben in het differentieel kunnen deze geen weerstand bieden om de moer van het pomptandwiel los te maken en zal je alleen maar de motor handmatig verdraaien.
Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER bouwjaart 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Water in olie
Dat antwoord is reeds gegeven in de reactie van Pim en quercusgarden.I LOVE T VIJF schreef: Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.
zie ook hier: http://www.ebay.de/itm/Werkzeug-Wasserp ... 35d46a22c7
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Water in olie
I LOVE T VIJF schreef:Beste Marcel.
de motor van mijn wagen is een 2.400 cc. turbo diesel en beschikt niet over een distributieriem maar over distributie tandwielen.
Vervangen van enige onderdelen van de distributie moet nooit gebeuren.
Op het distributie deksel heeft men en afsluitbare uitsparing gemaakt indien men deze (verzegeld met 3 bouten) afsluiting verwijderd dan kan men direct bij de waterpomp.
Als je het tandwiel van de waterpomp los maakt en verwijderd, dan kan men aan de bouten waarmee de pomp is verankerd op het motorblok, dit om deze los te vijzen en de pomp te verwijderen.
Wanneer ik probeerde de moer van het tandwiel los te maken verdraaid dat tandwiel om tegelijkertijd alle andere distributie tandwielen ook te verplaatsen.
Men kan dit aanzien als het manuweel verdraaien van de motor.
Zolang alle tandwielen van de distributie gelijktijdig verdraaien kan men de distributie afstelling niet ontregelen.
Als de aandrijfassen in goede staat zijn en men de wagen in versnelling zet met de handrem op kan men de moer van het tandwiel losvijzen om het tandwiel te verwijderen, en verder de bouten van de waterpomp demonteren alsook de waterpomp.
Maar omdat de aandrijfassen van mijn wagen versleten zijn en geen grip hebben in het differentieel kunnen deze geen weerstand bieden om de moer van het pomptandwiel los te maken en zal je alleen maar de motor handmatig verdraaien.
Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.
groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER bouwjaart 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
Bij een T5 is het een 2.5TDI , geen 2.4 turbo diesel

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Water in olie
ah mooi dat scheelt geen riem, maar dan nu nog even het probleem met de rest oplossen .
hopelijk gaat het allemaal lukken ,dat is toch altijd weer fijn
hopelijk gaat het allemaal lukken ,dat is toch altijd weer fijn

Groetjes Marcel .
T5 2004 1.9 TDI 140 PK
lekker in Zweden Mieps huset
T5 2004 1.9 TDI 140 PK

lekker in Zweden Mieps huset