maar geen vast punt te vinden dus zelf maar een vast punt gemaakt alles terug gemonteerd alles werkt zoals het hoort geen probleem ,ik heb 35 km gereden en dan komt de ellende de oliepomp lekt als en vergiet ben ondertussen 2 liter motorolie kwyt ,ik ergens goed boos maar ook bly dat ik er op tyd by uit kwam,alles terug losgemaakt en nagekeken oliekeerring defect het veerringetje zit er niet in zit namelyk aan de binnenkant van de olie keerring
tussen 2 lipjes eigelyk op het eerste zicht niet te zien maar hoort er wel in te zitten maar goed nieuwe gekocht en nu ga ik het anders aanpakken .
grote lamp gezet op het gat van de versnellingsbak en dan zien ik aan de rechtse kant van het gat en vierkant blokje en nu denk ik maak er korte metten mee ik vervang alles tegen alle goede raad in omdat niet te doen, kleppenkas eraf de 2 eerste kleppen op tuimelen gezet blokje in het midden dan rechts aan de diesel pomp puntjes gezet want weer niets te vinden pomp geblokkeert riem en nokkenaswieltje eraf de 2 spanrolen eraf paslatje tussen de opening geduwd van de nokkenas krukas wiel gedopperd dus nu staat hy werkelyk goed ,alles terug gemonteerd het carter is er ook afgeweest zuiver gemaakt en dan de nokken beneden nagezien zien er prima uit zo ook de kleppen niet aangebrand of aangekoekt na 312000km ben ik er heel bly mee
en nu met de schrik om het hart moet ik de motor starten maar eerst haal ik er de relais 109 uit zodanig dat hy niet kan starten om de olie eerst druk te laten opbouwen relais er terug in

de kosten zyn ondertussen goed opgelopen met het gereedschap voor de t4 en alles te vernieuwen uitgezonderd de koppeling verzekeringen en taksen keuring uitlynen en lichten laten regelen en aankoop prys tot noch toe 9700 euro dat valt goed mee in myn ogen dus de eerste 3a4 jaar zullen er niet veel
kosten meer zyn uitgezonderd het gebruikelyke onderhoud,maar goed dat ge het allemaal zelf kunt doen want anders is het byna niet te doen als ge moet laten doen door en garage en zeker en vast geen dealer want dat vertrouwen is by my volledig zoek.
o ja de pomp timing is niet uitgevoerd geweest gewoon vast gezet en verder gewerkt,ik moet toegeven dat ik ondanks dat ik al byna 40 jaar aan auto s werk hier by weet jewel veel bygeleerd heb omtrend de t4 ,waar voor dank ,en wat je zelf doet is altyd BETER