Hoi weetjewellers!
Mijn T4 (1900D, 1991, 1Y motor uit passat) heeft plots kuren gekregen.
Een vriend van me is er mee op reis geweest en tijdens de reis scheurde er een waterdarm.
Deze is vervangen in een officiële VW garage. Ook hebben ze de oude gele koelvloeistof vervangen door roze.
Sinds ik mijn bus terug heb zijn er volgens mij 2 problemen die met elkaar te maken hebben én sterk op elkaar gelijken.
1: soms begint plots het dashboard lampje van het water te flikkeren, wat duid op te weinig koelvloeistof.
Dan stijgt de temp.meter in m'n dashboard ook zeer snel, sneller dan water kan opwarmen naar mijn mening.
Wanneer ik dan stop blijkt dat er wel genoeg koelvloeistof op zit (in het bolletje tot max) én springen de ventilatoren niet op.
Wanneer het lampje van het water stopt met flikkeren daalt de temp.meter ook terug naar normaal.
Ik denk hier aan een luchtbel in het koelwatersysteem?
2:Soms stijgt de temp.meter in het dashboard ook zonder dat het controlelampje van het water gaat flikkeren.
De temperatuur stijgt tijdens het rijden, wanneer ik stil sta bv. voor het rood licht, dan daalt de temp.meter weer.
Wanneer de temperatuur volgens de meter te hoog oploopt (ik stop op tijd), dan doen de ventilatoren het wel.
Ik denk aan een defecte thermostaat, die dicht blijft.
Wat denken jullie hierover?
Alvast bedankt, dries
(ps, ik laat jullie ook met plezier weten dat mijn T4 binnen 7 maand 25 jaar oud word!)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 temperatuur probleem
Re: T4 temperatuur probleem
Hallo driezer,
Vreemd verhaal, ik ben zelf in het bezit van 2 t4, 2.4 diesel en heb nooit problemen gehad met de temperatuur, hoewel op dit forum dit als zwak punt van deze bussen wordt beschouwd. Mijn verlengde bus heeft pas één keer de ventilatoren aan laten slaan, toen wij met vier man, bedden en volle bepakking in de zomer (38 graden) de alpen doortrokken en vervolgens de bus parkeerde.....ik wist niet wat ik hoorde. de ventilatoren dus....
Ik weet niet wat het kan zijn, maar aangezien de volkswagen garage een waterdarm vervangen heeft zou ik inderdaad ontluchten. een plastic dopje onder de motorkap, vlakbij het ruitenwissermotortje; Let op! Deze is van plastic en met de leeftijd van je bus hoogst waarschijnlijk broos...en breekt dus makkelijk af.
Hebben de monteurs de thermostaat niet verkeerd om geplaatst? Zou dat een optie kunnen zijn?
Indien je de thermostaat eruit haalt kun je zelf constateren of hij stuk is door hem in een pannetje water te gooien. vervolgens het water aan de kook brengen. Bij 92 graden gaat hij open staan. Moet je een nieuwe kopen? koop dan de thermostaat die opent bij 87 graden...... Succes
Vreemd verhaal, ik ben zelf in het bezit van 2 t4, 2.4 diesel en heb nooit problemen gehad met de temperatuur, hoewel op dit forum dit als zwak punt van deze bussen wordt beschouwd. Mijn verlengde bus heeft pas één keer de ventilatoren aan laten slaan, toen wij met vier man, bedden en volle bepakking in de zomer (38 graden) de alpen doortrokken en vervolgens de bus parkeerde.....ik wist niet wat ik hoorde. de ventilatoren dus....
Ik weet niet wat het kan zijn, maar aangezien de volkswagen garage een waterdarm vervangen heeft zou ik inderdaad ontluchten. een plastic dopje onder de motorkap, vlakbij het ruitenwissermotortje; Let op! Deze is van plastic en met de leeftijd van je bus hoogst waarschijnlijk broos...en breekt dus makkelijk af.
Hebben de monteurs de thermostaat niet verkeerd om geplaatst? Zou dat een optie kunnen zijn?
Indien je de thermostaat eruit haalt kun je zelf constateren of hij stuk is door hem in een pannetje water te gooien. vervolgens het water aan de kook brengen. Bij 92 graden gaat hij open staan. Moet je een nieuwe kopen? koop dan de thermostaat die opent bij 87 graden...... Succes

één, twee, drie (T) vier's