Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Weinig 'power' boven 100, LMM?
Weinig 'power' boven 100, LMM?
Al een tijdje heb ik met mijn gechipte en EGR-dichte T4 met ACV motor uit 1996 dat het boven de 100 gewoon erg weinig kracht is. Ik vertrek volgende week naar Engeland waar ik weer volgeladen met muziekapparatuur en nog 3 extra mensen een 8% helling op mag zien te komen en zoals het de bus nu trekt, heb ik er een hard hoofd in om boven te komen zonder onder de 50km/u te komen..
Zelfs hier in Nederland een lichte glooiing naar boven merk ik dat de snelheid snel terug zakt (en dan rij ik 120-130 met alleen een drumstel in de kofferbak).
Vandaag langs de garage gegaan die het luchtfilter heeft vervangen (was ook wel nodig) en nog enkele plekken vond waar de vacuüm buisjes verdacht waren, dus deze zijn vervangen. Helaas bracht dit geen verbetering in snelheid zoals in onderstaande filmpjes te zien is.
Bij de garage had men het erover dat de LMM wel eens niet goed meer kon zijn, aangezien de motor verder fantastisch loopt en ik ook geen rare bijgeluiden hoor van een gare turbo (die hoor ik wel mooi zachtjes fluiten) of een lek ergens.
Dit filmpje is gemaakt in het stuk op de A2 bij Den Bosch. De bus was hier een minuut of 3 aan het rijden, dus nog niet warm. Gaspedaal volledig naar beneden in de 5e versnelling:
Na wat extra KM's was dit tussen Eindhoven en Helmond (dezelfde situatie):
Op basis van deze beelden en de beschrijving, kan geconcludeerd worden dat de LMM misschien end of life is? Dan kan ik nog voor mijn rit naar UK dat laten vervangen.
Zelfs hier in Nederland een lichte glooiing naar boven merk ik dat de snelheid snel terug zakt (en dan rij ik 120-130 met alleen een drumstel in de kofferbak).
Vandaag langs de garage gegaan die het luchtfilter heeft vervangen (was ook wel nodig) en nog enkele plekken vond waar de vacuüm buisjes verdacht waren, dus deze zijn vervangen. Helaas bracht dit geen verbetering in snelheid zoals in onderstaande filmpjes te zien is.
Bij de garage had men het erover dat de LMM wel eens niet goed meer kon zijn, aangezien de motor verder fantastisch loopt en ik ook geen rare bijgeluiden hoor van een gare turbo (die hoor ik wel mooi zachtjes fluiten) of een lek ergens.
Dit filmpje is gemaakt in het stuk op de A2 bij Den Bosch. De bus was hier een minuut of 3 aan het rijden, dus nog niet warm. Gaspedaal volledig naar beneden in de 5e versnelling:
Na wat extra KM's was dit tussen Eindhoven en Helmond (dezelfde situatie):
Op basis van deze beelden en de beschrijving, kan geconcludeerd worden dat de LMM misschien end of life is? Dan kan ik nog voor mijn rit naar UK dat laten vervangen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: Weinig 'power' boven 100, LMM?
Mja.. dat begrijp ik dan ook wel. Helaas had deze garage geen spullen om de bus uit te lezen (dus ook niet rijdend) dus ik hoop dat iemand dit herkend als zijnde, dit zou best wel een LMM-probleem kunnen zijn.
Er is verder niks mis met de bus, het is puur en alleen dat het lijkt alsof ik kracht mis. Het verbruik is normaal, geen lekkages, versnellingsbak kan de bus optrekken in alle versnellingen, aandrijfashoezen en homokineten zijn allemaal recentelijk vervangen.
Met lagere snelheden merk ik het niet en het lijkt er op dat het in de ochtend wel gewoon goed lijkt te gaan maar in de avond (en gisterenavond tijdens de regen) dat het allemaal veel minder snel lijkt te gaan.
Er is verder niks mis met de bus, het is puur en alleen dat het lijkt alsof ik kracht mis. Het verbruik is normaal, geen lekkages, versnellingsbak kan de bus optrekken in alle versnellingen, aandrijfashoezen en homokineten zijn allemaal recentelijk vervangen.
Met lagere snelheden merk ik het niet en het lijkt er op dat het in de ochtend wel gewoon goed lijkt te gaan maar in de avond (en gisterenavond tijdens de regen) dat het allemaal veel minder snel lijkt te gaan.
Blijft er geen rem hangen ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Die zal er nog wel onder zitten ja. Misschien ook eens verbeteren.
D'r zit geen rem vast, mijn neus doet het nog wel ;)
D'r zit geen rem vast, mijn neus doet het nog wel ;)
Je wilt niet weten wat ik tegen kom wat mensen niet geroken , gehoord of gevoeld hebben aan hun autobluebird schreef:Als je neus het niet doet dan zou dat kunnen

Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Het zou heel goed de LMM kunnen zijn.
de mijne was ook stuk, ging niet harder dan 122 (windstil), 112 (wind tegen) of 132 (harde wind mee) afgelezen op de teller.
nu nieuwe LMM en m'n busje gaat nu weer als de brandweer.... loop harder dan ik aandurf (in iedergeval boven de 150 km/u op de tomtom)
de mijne was ook stuk, ging niet harder dan 122 (windstil), 112 (wind tegen) of 132 (harde wind mee) afgelezen op de teller.
nu nieuwe LMM en m'n busje gaat nu weer als de brandweer.... loop harder dan ik aandurf (in iedergeval boven de 150 km/u op de tomtom)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Als je nu eerst de goedkoopste en meest waarschijnlijke optie probeert.
Loop alle vacuumslangetjes eens na en kijk of ze dicht zitten en zo nodig vervang ze.
Kan in ieder geval nooit kwaad om deze te vervangen.
Loop alle vacuumslangetjes eens na en kijk of ze dicht zitten en zo nodig vervang ze.
Kan in ieder geval nooit kwaad om deze te vervangen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Die zijn vervangen. Ik denk dat ik de garage vraag om eerst even de EGR-pijp en roetkat te laten controleren op blokkades en eventueel testen zonder de LMM (als dat kan?).
De reden dat ik iets ben gaan vermoeden is dat ik een tijdje geleden in een ongechipte en met het hele EGR-gedeelte nog in-place T4 heb gereden (korte versie, ook ACV motor en een paar maanden jonger) en deze aanmerkelijk vlotter reed (zelfs met belading) en veel vlotter op de 140 zat zonder dat ik het gaspedaal naar beneden had gedrukt. Hieruit is mijn vermoeden ontstaan dat er iets niet lekker lijkt te gaan in de bus en voor mijn gevoel komt de motor gewoon lucht te kort.
Om die reden ben ik gisteren naar de garage gegaan om in ieder geval het luchtfilter aan te pakken (wat in 20 jaar nog niet is vervangen aan de smerigheid te zien) en daar is dus ook al gekeken naar de vacuum slangen mbt de turbo, een paar er van zagen er wat gaar uit, dus die zijn preventief vervangen.
Het lijkt mij namelijk niet normaal dat een gechipte bus er bijna 38 seconden over doet om met vol gas van 100 naar de 120 te gaan of uberhaupt snelheid verliest als ik in Nederland een beetje omhoog moet rijden. Uiteindelijk kom ik wel op snelheid (120-130) en dan blijft het ook gewoon goed rijden al is 140 en hoger eigenlijk niet haalbaar, wederom iets wat niet zou mogen met ±130Pk en een 2.5TDi motor.
De reden dat ik iets ben gaan vermoeden is dat ik een tijdje geleden in een ongechipte en met het hele EGR-gedeelte nog in-place T4 heb gereden (korte versie, ook ACV motor en een paar maanden jonger) en deze aanmerkelijk vlotter reed (zelfs met belading) en veel vlotter op de 140 zat zonder dat ik het gaspedaal naar beneden had gedrukt. Hieruit is mijn vermoeden ontstaan dat er iets niet lekker lijkt te gaan in de bus en voor mijn gevoel komt de motor gewoon lucht te kort.
Om die reden ben ik gisteren naar de garage gegaan om in ieder geval het luchtfilter aan te pakken (wat in 20 jaar nog niet is vervangen aan de smerigheid te zien) en daar is dus ook al gekeken naar de vacuum slangen mbt de turbo, een paar er van zagen er wat gaar uit, dus die zijn preventief vervangen.
Het lijkt mij namelijk niet normaal dat een gechipte bus er bijna 38 seconden over doet om met vol gas van 100 naar de 120 te gaan of uberhaupt snelheid verliest als ik in Nederland een beetje omhoog moet rijden. Uiteindelijk kom ik wel op snelheid (120-130) en dan blijft het ook gewoon goed rijden al is 140 en hoger eigenlijk niet haalbaar, wederom iets wat niet zou mogen met ±130Pk en een 2.5TDi motor.
Alvast een afspraak gemaakt bij de garage waar ik de bus gisteren heb laten nakijken. Maandag gaan ze het inlaattraject doorlopen en o.a. de roetkat legen. Één van de monteurs is T4 kenner en op basis van de klachten heeft hij toch sterk het vermoeden dat de LMM niet helemaal lekker is. Men had vorige week een Frod Transit staan uit 1998 die zeer vergelijkbare symtomen vertoonde (nauwelijks snelheid maken) en waar men ook alles had nagekeken (en rijdend hadden uitgelezen). De LMM gaf geen storingen aan. Pas na het vervangen van de LMM bleek dus dat deze wel degelijk kapot was en die bus trekt weer als een malle.
Maandag dus weer verder en ze bellen mij als ze over gaan tot een LMM vervanging.
Is er wellicht iemand in de omgeving van Helmond die deze bus op korte termijn kan uitlezen? Mijn vaste garage kan dit niet en moet daarvoor ook het nodige lenen, normaal geen probleem alleen heeft men geen tijd daar voor de komende dagen. Een andere optie is dat er iemand in de omgeving zijn LMM even ter beschikking stelt om te kijken of het probleem daarmee wordt opgelost.
Maandag dus weer verder en ze bellen mij als ze over gaan tot een LMM vervanging.
Is er wellicht iemand in de omgeving van Helmond die deze bus op korte termijn kan uitlezen? Mijn vaste garage kan dit niet en moet daarvoor ook het nodige lenen, normaal geen probleem alleen heeft men geen tijd daar voor de komende dagen. Een andere optie is dat er iemand in de omgeving zijn LMM even ter beschikking stelt om te kijken of het probleem daarmee wordt opgelost.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Het luchtfilter was dat toevallig vochtig?whizzi schreef:Al een tijdje heb ik met mijn gechipte en EGR-dichte T4 met ACV motor uit 1996
Zo ja, dan kan je LMM best wel eens overleden zijn.
Wat oudere TDI's hebben wel eens vaker problemen met hun LMM die overlijdt door vocht.
Remedie is dan om een soort van schotje in de luchtfilter behuizingsbak te maken.linkje hierover
lees ook eens dit
Trouwens, ik weet bijna zeker dat zowel ik als Johan je geadviseerd hebben om je roetkat leeg te maken,
dus dat zou ik ook maar eens doen, mocht dat nog niet gedaan zijn.
Groeten Peter
Hoi Peter,
Dat is zeker gezegd (en niet vergeten) en dat gaat maandag ook gebeuren (elke keer als de bus bij de garage stond, was dat om andere redenen dan minder goed optrekken). Volgens mij was het luchtfilter wel wat vochtig, hij ligt nog in de bus. Voordat de LMM wordt vervangen, wordt sowieso de roetkat leeggemaakt. Ze gaan niet zomaar bijna 200 euro uitgeven voor een nieuwe LMM zonder dat ze het andere hebben uitgesloten (gelukkig)
Ik ben nu begonnen om preventief onderhoud te doen nadat alle kapotte zaken zijn vervangen. In mei gaat de voorruit er uit en worden alle roestplekken rondom de ruit, wielkasten en instapbakken in ieder geval aangepakt (schuren, repareren/vullen, tectileren en opnieuw spuiten). De roetkat leegmaken stond op de lijst 'komt wel een keer' en die keer lijkt nu aangebrokenn te zijn ;-)
Dat is zeker gezegd (en niet vergeten) en dat gaat maandag ook gebeuren (elke keer als de bus bij de garage stond, was dat om andere redenen dan minder goed optrekken). Volgens mij was het luchtfilter wel wat vochtig, hij ligt nog in de bus. Voordat de LMM wordt vervangen, wordt sowieso de roetkat leeggemaakt. Ze gaan niet zomaar bijna 200 euro uitgeven voor een nieuwe LMM zonder dat ze het andere hebben uitgesloten (gelukkig)
Ik ben nu begonnen om preventief onderhoud te doen nadat alle kapotte zaken zijn vervangen. In mei gaat de voorruit er uit en worden alle roestplekken rondom de ruit, wielkasten en instapbakken in ieder geval aangepakt (schuren, repareren/vullen, tectileren en opnieuw spuiten). De roetkat leegmaken stond op de lijst 'komt wel een keer' en die keer lijkt nu aangebrokenn te zijn ;-)
- Multivan Generation
- Contacteer:
http://www.ebay.de/itm/PIERBURG-Luftmas ... 0713269514whizzi schreef:Ze gaan niet zomaar bijna 200 euro uitgeven voor een nieuwe LMM zonder dat ze het andere hebben uitgesloten (gelukkig)
http://www.ebay.de/itm/LUFTMASSENMESSER ... SwGYVXA8fX
De helft van het verschil mag je wel naar me overmaken

Da's nogal een verschil met de 191 ex BTW die ik van de garage heb gekregen. Zal wel een luchtmassameter van platina zijn met een design van ferrari ofzo. Ik zal ze morgen eens slaan met deze informatie, voor €37 durf ik de gok wel aan om het te vervangen (na het legen van de roetkat)
Artikel met Pierburg luchtmassameter storings informatie (info ook te gebruiken voor Bosch luchtmassameter)
http://www.wilmink.nl/pierburg/Luchtmas ... toring.pdf
van deze site http://www.wilmink.nl/pierburg/
http://www.wilmink.nl/pierburg/Luchtmas ... toring.pdf
van deze site http://www.wilmink.nl/pierburg/
Mwa.. Ik denk dat ze een originele pierburg LMM proberen aan te komen, waar dan ook nog de winstmarge van de tussenhandel op zit. Dan kom je wel richting die prijs.bluebird schreef:Dit wetende zou ik geen vertrouwen meer hebben in deze garage.regelrechte ripp off
Inmiddels tussen het repeteren met één van de bands door contact gehad met Geert G die mij, naast een gezellig gesprek, nog een aantal andere opties heeft gegeven wat er kapot kan zijn. Verder was zijn advies om contact op te nemen met Thomas van THS-automotive die ik direct heb gebeld.
Aangezien ik in Rosmalen werk is Den Bosch wel een optie om te doen en met wat creatief bellen met collegae zal ik morgen de bus daar in de ochtend neerzetten waarna ik hoogstwaarschijnlijk de bus eind van de middag gerepareerd en wel kan ophalen. Thomas wist mij te vertellen dat deze bus met de tuning in een scheet bij de 150 moet zitten vanaf 100 en niet pas na bijna 40 seconden 120..
Morgen wordt dus de N75-klep nagekeken en de turbo druk gemeten. De kans dat de pierburg LMM kapot is, schijnt niet heel erg groot te zijn.