Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Naar IJsland nemen wij een extra losse reserveband mee. Die willen we onderop doen, en het complete reservewiel achterop de klep. Daar hebben we een ophanging voor.
Onze vraag aan mensen die ook wel met een reservewiel achterop rijden: hoe zetten jullie dat (diefstal)vast? Uit bijv. Engeland zijn er legio verhalen dat reservewielen die onderop zitten al gejat worden, als het achterop klaar zit met alleen bouten is het nog gemakkelijker...
Onze vraag aan mensen die ook wel met een reservewiel achterop rijden: hoe zetten jullie dat (diefstal)vast? Uit bijv. Engeland zijn er legio verhalen dat reservewielen die onderop zitten al gejat worden, als het achterop klaar zit met alleen bouten is het nog gemakkelijker...
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Slotbout wellicht
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?Gobert schreef:Slotbout wellicht
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Als jij een originele slotbout set hebt,bvddobb schreef:Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?Gobert schreef:Slotbout wellicht
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Groeten Peter
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Ah, dat gaan we eens uitzoeken/proberen! Bedankt voor de tip!Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt, dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven. Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).bvddobb schreef:Naar IJsland nemen wij een extra losse reserveband mee. Die willen we onderop doen, en het complete reservewiel achterop de klep. Daar hebben we een ophanging voor.
Onze vraag aan mensen die ook wel met een reservewiel achterop rijden: hoe zetten jullie dat (diefstal)vast? Uit bijv. Engeland zijn er legio verhalen dat reservewielen die onderop zitten al gejat worden, als het achterop klaar zit met alleen bouten is het nog gemakkelijker...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
bvddobb schreef:Ah, dat gaan we eens uitzoeken/proberen! Bedankt voor de tip!Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt, dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven. Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Wat overigens wel goed zou kunnen zijn,
is dat de draad van een wielbout M14x1.5 anders kan zijn als de bouten van de reservewiel ophanging.
Iets om even te vergelijken.
Nog een tip: die bouten zitten over het algemeen in weer en wind zonder bescherming, dus die kunnen best ook vast roesten vermoed ik.
Groeten Peter
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Maakt het meteen weer moeilijker te jattenMultivan Generation schreef:Nog een tip: die bouten zitten over het algemeen in weer en wind zonder bescherming, dus die kunnen best ook vast roesten vermoed ik.

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt,bvddobb schreef:Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?Gobert schreef:Slotbout wellicht
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Groeten Peter
Peter,
Tegenwoordig lukt dat nagenoeg niet meer, er is niks meer los leverbaar. Sommige mensen die hun slotbout kwijt zijn kunnen dus geen losse dop meer krijgen.
Toen wij op vakantie waren met 2 reservewielen op onze Golf Country hebben we kabelsloten gebruikt uit de fietsenwinkel.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Op de motorkap?jan2009 schreef:Pascal-141 schreef:
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).
Waar zou onze landmacht dat wiel verstopt hebben?
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Erdem50 schreef:Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt,bvddobb schreef: Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Groeten Peter
Peter,
Tegenwoordig lukt dat nagenoeg niet meer, er is niks meer los leverbaar. Sommige mensen die hun slotbout kwijt zijn kunnen dus geen losse dop meer krijgen.
Toen wij op vakantie waren met 2 reservewielen op onze Golf Country hebben we kabelsloten gebruikt uit de fietsenwinkel.
Ik kon er laatst zo nog een paar bestellen. Die waren van sicurit. Dus soms kan het wel, al is het even zoeken.
Later kwam ik er achter dat mijn slotbouten heel simpel waren te verwijderen met een twaalfkantige dop 19. Ik plaatste de dop tegen de boutkop, stevige tik met een kunststof hamer, ratel plaatsen en losdraaien maar. Zo simpel dat ik ben opgehouden met slotbouten te gebruiken. Wat ik kan, kan een dief ook.
Hetzelfde geldt voor welk slot dan ook. Als je ziet hoe gemakkelijk een fiets wordt gejat waar toch een heel degelijk slot op zit. Een slot is hooguit bestand tegen de gelegenheidsdief. Een professionele dief heeft er geen moeite mee.
Mijn voorstel is om je extra reservewiel thuis te laten en een reparatiesetje te kopen. Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel. Ik dus ook niet en daarom heb ik onderstaand setje besteld.
http://www.oprijbalken.eu/automotive-ge ... enkit.html
Kan ik me toch redden mocht ik ooit een lekke band krijgen (hoe vaak komt dat voor?)

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Nee, maar zo is het met alle anti-diefstalmaatregelen. Als iemand zo'n wiel of jouw auto écht wil hebben, krijgt 'ie het wel. Maar met wat maatregelen:t-vierder schreef: Een professionele dief heeft er geen moeite mee.
- vertraag je iemand wel, en schrik je de gelegenheidsdief af
- en als de professional twee bussen ziet, de één met een niet en de ander met een wél vastgezet wiel, ra ra waar 'ie aan begint?
Onze T5 4Motion heeft gewoon een reservewiel, hoor. Achter onder de auto.t-vierder schreef:Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel
Maar naar IJsland willen we een losse extra band mee. Als we dan een band kapot rijden kunnen we die losse na het wisselen later ergens bij een garage op de velg laten zetten. Hebben we weer een reservewiel. Een specifieke band als de onze is op IJsland niet direct bij elke garage voorradig, en bestellen kan dan wel eens wat lang duren en duur worden. Die losse band gaat dan zolang onder de auto, het reservewiel zolang achterop.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Linksachter is vervallen en daar zit het reservewiel nu..jan2009 schreef:Pascal-141 schreef:
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).
Waar zou onze landmacht dat wiel verstopt hebben?

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Je hebt wel gelijk natuurlijk. Ik wilde alleen maar zeggen dat je er geen wonderen van moet verwachten, maar dat doe je blijkbaar ook niet. Eventueel kan ik je wel helpen met bijvoorbeeld een extra stukje pijp op je beugel te lassen. Aan de voorkant een gat er in boren waar jij dan een slot in kunt steken. Of iets dergelijks.bvddobb schreef:Nee, maar zo is het met alle anti-diefstalmaatregelen. Als iemand zo'n wiel of jouw auto écht wil hebben, krijgt 'ie het wel. Maar met wat maatregelen:t-vierder schreef: Een professionele dief heeft er geen moeite mee.
- vertraag je iemand wel, en schrik je de gelegenheidsdief af
- en als de professional twee bussen ziet, de één met een niet en de ander met een wél vastgezet wiel, ra ra waar 'ie aan begint?
Onze T5 4Motion heeft gewoon een reservewiel, hoor. Achter onder de auto.t-vierder schreef:Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel
Maar naar IJsland willen we een losse extra band mee. Als we dan een band kapot rijden kunnen we die losse na het wisselen later ergens bij een garage op de velg laten zetten. Hebben we weer een reservewiel. Een specifieke band als de onze is op IJsland niet direct bij elke garage voorradig, en bestellen kan dan wel eens wat lang duren en duur worden. Die losse band gaat dan zolang onder de auto, het reservewiel zolang achterop.

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?
Dankjewel, dat is een heel fideel aanbod! Maar we komen er wel uit met een kettingslot of zo: het wiel komt te hangen aan ons aangepaste fietsenrek zoals hieronder te zien, dus daar is alle gelegenheid voor:t-vierder schreef: Eventueel kan ik je wel helpen met bijvoorbeeld een extra stukje pijp op je beugel te lassen. Aan de voorkant een gat er in boren waar jij dan een slot in kunt steken. Of iets dergelijks.


Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel