Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roetuitstoot te hoog
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Roetuitstoot te hoog
Hoy.ik ben naar de keuring geweest hier in Belgie en ben er niet door owv de roetuitstoot. Nu hebben ze me gezegd dat ik, voor ik naar de keuring kom, ik de warme motor eens hoog in toeren moet laten gaan. Ik rij eigenlijk nooit meer dan 2300 toeren.Mijn plan is dit weekend hem goed warm te rijden en een stuk meer dan 3000 t/m te doen en maandag terug naar de keuring. Als dit probleem hier niet mee opgelost is wat zijn dan mijn andere opties?Ik ga er ook wel nog een reinigingsadditief bij doen. Ik heb een t4 syncro 2.5 tdi van december 1998.
Bedankt al!
Groet
Kristien
Bedankt al!
Groet
Kristien
Re: Roetuitstoot te hoog
Doe je nooit eens autostrade? Dan zit ie er vanzelf toch boven...
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Re: Roetuitstoot te hoog
Ja hoor maar als ik 100 rij doet hij toch maar een 2300 toeren en sneller rijd ik idd eigenlijk nooit 

- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Roetuitstoot te hoog
Rij eens 100 km/h in een lagere versnelling.
Dan wordt de boel ook eens warm en schoon.

Dan wordt de boel ook eens warm en schoon.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:51
Re: Roetuitstoot te hoog
Ik had vroeger een opel combo daar hebben we de brandstofpomp van terug gedraaid en na de apk weer terug gezet


-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Re: Roetuitstoot te hoog

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Roetuitstoot te hoog
Hoe hoog was die gemeten roet uitstoot?
En wat was de grenswaarde?
Te veel roet kan komen door te veel diesel, of te weinig zuurstof.
Is het luchtfilter goed schoon?
En anders de motor goed warmrijden,
en een paar keer in 2de en derde versnelling vanaf 1200 rpm doortrekken tot aan de 4000 rpm voordat je opschakelt.
Grote kans dat er tijdens de keuring losse roetdeeltjes die in het uitlaat systeem zaten losgekomen zijn. En dat die gemeten zijn.
Groeten Peter
En wat was de grenswaarde?
Te veel roet kan komen door te veel diesel, of te weinig zuurstof.
Is het luchtfilter goed schoon?
En anders de motor goed warmrijden,
en een paar keer in 2de en derde versnelling vanaf 1200 rpm doortrekken tot aan de 4000 rpm voordat je opschakelt.
Grote kans dat er tijdens de keuring losse roetdeeltjes die in het uitlaat systeem zaten losgekomen zijn. En dat die gemeten zijn.
Groeten Peter
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Re: Roetuitstoot te hoog
De gemeten roetuitstoot was 9,5 en de maximale waarde die ik mocht hebben was 3,0.
De luchtfilter heb ik samen met de olie en oliefilter een 1000km geleden vervangen Ik denk dus dat die nog wel ok is. Toen ze in de keuring de test deden kwam er echt wel een massa rook uit..maar als ik gewoon rijd heb ik dit nog nooit opgemerkt alhoewel ik daar wel op let. Ik zou niet met een wagen willen rondrijden waar een zwarte wolk achter hangt. Bedankt voor al jullie reacties. We vertrekken morgen op weekend en als hij goed warm is ga ik ,voor de eerste maal, de hoger toeren eens opzoeken.
Ik laat iets weten als ik maandag een tweede poging gedaan heb in keuring!
Groet,
Kristien
De luchtfilter heb ik samen met de olie en oliefilter een 1000km geleden vervangen Ik denk dus dat die nog wel ok is. Toen ze in de keuring de test deden kwam er echt wel een massa rook uit..maar als ik gewoon rijd heb ik dit nog nooit opgemerkt alhoewel ik daar wel op let. Ik zou niet met een wagen willen rondrijden waar een zwarte wolk achter hangt. Bedankt voor al jullie reacties. We vertrekken morgen op weekend en als hij goed warm is ga ik ,voor de eerste maal, de hoger toeren eens opzoeken.

Ik laat iets weten als ik maandag een tweede poging gedaan heb in keuring!
Groet,
Kristien
Re: Roetuitstoot te hoog
Noem het maar hoe je wil het oude of nieuwe rijden?? maar met een lege T4 op de vlakke weg staat die al met 50 of 60 in de 5 en niet pas met 80jan2009 schreef:Laat mij raden ?Kristienvh schreef:Ja hoor maar als ik 100 rij doet hij toch maar een 2300 toeren en sneller rijd ik idd eigenlijk nooit
![]()
Je beoefent dus het " nieuwe rijden " , 80 km/h in de 5e versnelling en/of veel korte stukjes.
Echt zonde hoor , die motor vervuilt inwendig dan behoorlijk en op het laatst zit er weinig pit meer in .
Gewoon op toeren houden die bus dat vindt ze veel fijner.
met 80 wil ik naar de 6 maar die ontbreekt

Rij er al meer dan 10 jaar zo mee... en ik kan je verklappen dat er nog flink pit in zit en die totaal geen olie verbruikt.
op toeren houden doe ik alleen als ik 130 km/h wil rijden op de autoweg want helaas onbreekt de 6e versnelling... en als ik bergop ga rijden of met veel gewicht (matig tot zwaar belast) dan ga ik wel iets hoger in de toeren rijden. want dan is het idd wel slecht voor de motor als je veel vermogen vraagt en je zit op bijv 1400 rpm, maar niet bij gewoon met een lege bus rollen op een vlakke 80 km/h weg.
als je eens een flink stuk autoweg rijdt (100 km) dat die eens goed warm wordt dan zal de roetuitstoot beter zijn, en anders zit er wel nog wat mogelijkheden in het inspuitmoment als die iets vroeger inspuit is dat ook beter met de roetwaarde
we hebben hier een oude benzine auto die ook problemen heeft met de 4 gas test.. met een bijna lege tank een flesje spul erin ---gassen----voor het toneelstukje


moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Roetuitstoot te hoog
Tja , een ACV motor in een T4 heeft eigenlijk bijna nooit problemen op de Belgische keuring , ik ben zelfs al meermaals geweest dat ze de roettest niet eens ,of nauwelijks deden omdat ze daar weten dat er met die motoren bijna nooit problemen zijn qua uitstoot.Kristienvh schreef:Hoy.ik ben naar de keuring geweest hier in Belgie en ben er niet door owv de roetuitstoot. Nu hebben ze me gezegd dat ik, voor ik naar de keuring kom, ik de warme motor eens hoog in toeren moet laten gaan. Ik rij eigenlijk nooit meer dan 2300 toeren.Mijn plan is dit weekend hem goed warm te rijden en een stuk meer dan 3000 t/m te doen en maandag terug naar de keuring. Als dit probleem hier niet mee opgelost is wat zijn dan mijn andere opties?Ik ga er ook wel nog een reinigingsadditief bij doen. Ik heb een t4 syncro 2.5 tdi van december 1998.
Bedankt al!
Groet
Kristien
Een ACV kun je wel makkelijk laten "dichtslibben" , en dat doe je dus exact door te rijden zoals jij aangeeft ...
Je moet niet bang zijn , laat die motor gerust af en toe eens adem halen , dat vermijd een vervuilde motor .
Het is niet nodig om lange tijd in hoge toeren te rijden , maar het is beter om (als hij goed warm is , na bvb 20km) tijdens het optrekken gewoon in iedere versnelling eens goed door te trekken in toeren , laat hem gerust tot goed 4000tr gaan. Je kan dat het beste doen op de oprit van de snelweg , want op de gewone weg zit je al snel aan te hoge snelheid .
Doe dit nu gerust meermaals , zodat hij wat "properder" is tegen dat je terug gaat naar de keuring .
En nadien , tijdens je gewone dagelijkse ritten , moet je ook wat vaker schakelen op bvb 3000tr , dat houd je motor schoon .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Roetuitstoot te hoog
9.5 is wel een extreme waarde.
Hebben ze maar een keer een meting gedaan of hebben ze hem nadien herhaald?
Controleer even of de interkoeler slangen goed vast zitten.
Groeten Peter
Ps beter is het om in het koppelgebied te blijven rijden en niet er onder. Is beter voor de motor en koeling. 102 pk heeft max koppel vanaf 2100 - 2500 rpm.
Hebben ze maar een keer een meting gedaan of hebben ze hem nadien herhaald?
Controleer even of de interkoeler slangen goed vast zitten.
Groeten Peter
Ps beter is het om in het koppelgebied te blijven rijden en niet er onder. Is beter voor de motor en koeling. 102 pk heeft max koppel vanaf 2100 - 2500 rpm.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
- Locatie: neerharen België
Re: Roetuitstoot te hoog
Hoi, komt me bekend voor...Belgische ellende bij de keuring...
Het volgende helpt mij bij elke keuring, goed warmrijden, dan stevig even de motor schoonblazen gedurende enkele minuten 3500,4000 tpm, van tevoren een injectiereiniger toevoegen, en de motor niet stilleggen tijdens de wachttijd in de rij. ( Tip van mijn garagehouder) en ik geraak nu makkelijk door de roetmeting in België.... Is zeer gekend probleem!! Onzintest.... Succes!!
Het volgende helpt mij bij elke keuring, goed warmrijden, dan stevig even de motor schoonblazen gedurende enkele minuten 3500,4000 tpm, van tevoren een injectiereiniger toevoegen, en de motor niet stilleggen tijdens de wachttijd in de rij. ( Tip van mijn garagehouder) en ik geraak nu makkelijk door de roetmeting in België.... Is zeer gekend probleem!! Onzintest.... Succes!!
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19
Re: Roetuitstoot te hoog
Nee hoor Peter ze hebben de test 3 maal herhaald9.5 is wel een extreme waarde.
Hebben ze maar een keer een meting gedaan of hebben ze hem nadien herhaald?
Ja ik ga vanaf nu echt mijn rijstijl aanpassen!! Ik ben er nu gerust in dat ik de motor er niet door ga beschadigen.Je moet niet bang zijn , laat die motor gerust af en toe eens adem halen , dat vermijd een vervuilde motor .
Het is niet nodig om lange tijd in hoge toeren te rijden , maar het is beter om (als hij goed warm is , na bvb 20km) tijdens het optrekken gewoon in iedere versnelling eens goed door te trekken in toeren , laat hem gerust tot goed 4000tr gaan. Je kan dat het beste doen op de oprit van de snelweg , want op de gewone weg zit je al snel aan te hoge snelheid .
Doe dit nu gerust meermaals , zodat hij wat "properder" is tegen dat je terug gaat naar de keuring .
En nadien , tijdens je gewone dagelijkse ritten , moet je ook wat vaker schakelen op bvb 3000tr , dat houd je motor schoon .
Heel erg bedankt voor de raadgeving!
Groet,Kristien
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Roetuitstoot te hoog
Kristien; naast het additief, 2 tankbeurten tevoren!! KUN je euro 98 BENZINE toevoegen...let wel niet meer als 5% maximaal
dus tank half leeg rijden en dan MAXIMAAL 3,5 liter euro 98 tanken en dan meteen volledig aftanken met diesel.
en daarna de snelweg op en flink op toeren en tempo rijden...( wel eerst de motor warm laten worden he! ) heb je een aanhangwagen, dan die er ook aan hangen zodat de motor echt werken moet!....
wat doet de benzine; die verhoogd de verbrandingstemperatuur van de diesel, waardoor de verbranding heter wordt, en dus minder roetdeeltjes produceert!
het additief; die "spoelt"het injectiesysteem (pomp,leidingen,slangentjes etc. en verstuivers) schoon van vervuiling, vooral van door de tegenwoordig toegevoegde "biobrandstof"...
en het nieuwe rijden? wellicht goedkoper in brandstofverbruik...maar de "dood"voor de oudere motoren...
vandaag ritje zeeland... op de terugweg...4200omw > 172km/h (gps) op de A4 thv steenbergen..eerst wat "moeizaam"...na 10 minuten wat stiller worden van de motor en beter reageren op het gas.......ook even "schoongebrandt" dus....en daarna ook terug naar 2400 omw / 100 kmh ( gps) en verder rijden....soms is het gewoon nodig...
dus tank half leeg rijden en dan MAXIMAAL 3,5 liter euro 98 tanken en dan meteen volledig aftanken met diesel.
en daarna de snelweg op en flink op toeren en tempo rijden...( wel eerst de motor warm laten worden he! ) heb je een aanhangwagen, dan die er ook aan hangen zodat de motor echt werken moet!....
wat doet de benzine; die verhoogd de verbrandingstemperatuur van de diesel, waardoor de verbranding heter wordt, en dus minder roetdeeltjes produceert!
het additief; die "spoelt"het injectiesysteem (pomp,leidingen,slangentjes etc. en verstuivers) schoon van vervuiling, vooral van door de tegenwoordig toegevoegde "biobrandstof"...
en het nieuwe rijden? wellicht goedkoper in brandstofverbruik...maar de "dood"voor de oudere motoren...
vandaag ritje zeeland... op de terugweg...4200omw > 172km/h (gps) op de A4 thv steenbergen..eerst wat "moeizaam"...na 10 minuten wat stiller worden van de motor en beter reageren op het gas.......ook even "schoongebrandt" dus....en daarna ook terug naar 2400 omw / 100 kmh ( gps) en verder rijden....soms is het gewoon nodig...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Roetuitstoot te hoog
Nooit benzine toeboegen bij een TDI
dat is alleen maar goed om de inspuitpomp om zeep te helpen. Die pompen zijn gevoelig , en van benzine gaan ze kapot ...


dat is alleen maar goed om de inspuitpomp om zeep te helpen. Die pompen zijn gevoelig , en van benzine gaan ze kapot ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper