Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

scheidingsrelais

vragen over de T4
Plaats reactie
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

scheidingsrelais

Bericht door avento »

Hoi,

Ik wil een 2e huishoudaccu plaatsen en mijn vraag of ik ook een 2e scheidingsrelais kan plaatsen, op een standaard dynamo?
Kan dit gewoon of zijn er dan extra maatregelen nodig?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb daar niets over gevonden.

Graag jullie meningen

Groet Cees
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: scheidingsrelais

Bericht door Leo45 »

Ja dat kan makkelijk, gebruik een cyrix o.i.d dat scheelt gelijk gedoe met de D+.

ff. zoekfunctie gebruiken of google.com

succes

leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: scheidingsrelais

Bericht door gijsje »

Ik heb het zo gemaakt
Afbeelding
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: scheidingsrelais

Bericht door avento »

Super bedankt voor de reacties, alleen zijn het niet de antwoorden op mijn vraag.
Ik zal het nogmaals omschrijven:

De situatie is nu zo dat ik een werk accu en een huishoudaccu heb, en ik wil er een 2e huishoudaccu bij plaatsen. In totaal heb ik dan dus 3 accus, kan ik ongestraft een 2e scheidingsrelais plaatsen?

Groetjes
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: scheidingsrelais

Bericht door Pascal-141 »

avento schreef:Super bedankt voor de reacties, alleen zijn het niet de antwoorden op mijn vraag.
Ik zal het nogmaals omschrijven:

De situatie is nu zo dat ik een werk accu en een huishoudaccu heb, en ik wil er een 2e huishoudaccu bij plaatsen. In totaal heb ik dan dus 3 accus, kan ik ongestraft een 2e scheidingsrelais plaatsen?

Groetjes
Waarom koppel je de 2e huishoudbatterij niet gewoon aan bij de 1e huishoudbatterij ? Als je 2 batterijen van hetzelfde type neemt moet dat toch geen probleem zijn ? Een 2e relais is volgens mij niet nodig
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: scheidingsrelais

Bericht door Leo45 »

Bij de auto's van mijn werkgever zit het gewoon met 2x een cyrix. De 1e tussen de startaccu en de accu voor de standkachel en daarna de volgende naar de HH-accu. Voordeel is dat je maar 1 lader nodig hebt om alles geladen te krijgen.
Je zet de accu's dus achter elkaar. Zorg er wel voor dat je niet via de plus leiding naar de gebruikers een relais ongewild overbrugd.
Gebruik 1 accu voor de verlichting enzo en een voor de koelkast of zo. Net zoals je thuis ook gescheiden groepen hebt.
Parallel schakelen van verschillende accu's is niet aan te raden omdat bij het laden en ontladen een van de accu's zwaarder belast wordt dan de andere.
Dat kan/mag alleen als je twee identieke accu's hebt die ook nog even oud zijn en bij voorkeur van dezelfde productie komen.

In dit boek vind je hier veel informatie over, gaat over schepen maar een deel is van toepassing op campers en accu's
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf
leo
T4 2.5TDI automaat RIP
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: scheidingsrelais

Bericht door koekie520 »

In m'n oude califonia had ik ook 3 batterijen geplaatst met een handmatig bediende batterijschakelaar. Bij dagelijks gebruik had ik ze dan gewoon parallel staan. Als ik op weekend/meeting ging schakelde ik de 2e batterij als volle reservebatterij af. Als de koelkast, verlichting of radio dan die eerste batterij leeg trok, kon ik toch nog 's morgens met een muziekje m'n smoel wassen.
Helaas is er in de nieuwere te weinig plek, maar m'n gebruik is met de jaren veranderd. Nu kom ik met 1 batterij ver genoeg.
Gebruikersavatar
M-J
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2016, 11:39

Re: scheidingsrelais

Bericht door M-J »

gijsje schreef:Ik heb het zo gemaakt
Afbeelding
Mooi schema! Wat zijn eigenlijk de dikte van de draden in het schema? Ik neem aan dat niet alles bv 2,5 kwadraats is?
Lichtblauwe VW T4 2.5 TDI, 1999, verlengd :toppie
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: scheidingsrelais

Bericht door gijsje »

Het 12v deel is meeste 35mm tussen de accus
230 deel is meeste 1,5mm
Gebruikersavatar
Franz 442
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:05
Locatie: Leende
Contacteer:

Re: scheidingsrelais

Bericht door Franz 442 »

Twee parallel geschakelde huishoudaccus moeten dezelfde capaciteit bevatten. Samen vormen ze dan één accu. Vervolgens hoef je dan maar één scheidingsrelais te plaatsen.

Groeten Franz
Plaats reactie