Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheur in de zuiger bij 111.720 km

vragen over de T5
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door edjeraketje »

Hallo WJW-ers, ik heb een oproep gedaan op het mededelingenforum. ZIjn er onder jullie al "slachtoffers"met motorschade aan het onderblok. Heb een toelichting op het andere forum, hoor graag reacties.
Groeten Edjeraketje
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Bericht door Jay »

TUNING !!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door Pascal-141 »

edjeraketje schreef:Hallo WJW-ers, ik heb een oproep gedaan op het mededelingenforum. ZIjn er onder jullie al "slachtoffers"met motorschade aan het onderblok. Heb een toelichting op het andere forum, hoor graag reacties.
Groeten Edjeraketje
Ja, er zijn nog slachtoffers ...
Een vriend van mij is vrijdagavond met zijn 1,5 jaar ouder T5 (174PK) in panne gevallen op de snelweg.
Hij heeft nu amper 70.000km gereden .
Maandag is de motor opengegooid door de dealer en de conclusie = geen compressie meer op de eerste en de vijfde cilinder .
1 zuiger is volledig gesmolten aan de bovenzijde.
Motor is niet heet geweest of zo , hij reed gewoon op de snelweg aan constante snelheid van +/-150km/u

Hij krijgt (onder garantie) een nieuw blok van VW.

Motor was niet gechipt , volledig standaard . Maar vorig jaar op de testbank had hij wel 192PK (ipv 174).

Hij begint nu ook wel te balen , want dit is reeds de 4e keer dat hij sloot valt met z'n T5. Ondertussen zijn waterpomp , inlaatcollector , uitlaatcollector en turbo allemaal reeds vervangen geweest.
De nieuwe turbo zat er nog maar 1 week op , en nu dit ... Het houd niet op !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door erik 924 »

Pascal-141 schreef:
edjeraketje schreef:Hallo WJW-ers, ik heb een oproep gedaan op het mededelingenforum. ZIjn er onder jullie al "slachtoffers"met motorschade aan het onderblok. Heb een toelichting op het andere forum, hoor graag reacties.
Groeten Edjeraketje
Ja, er zijn nog slachtoffers ...
Een vriend van mij is vrijdagavond met zijn 1,5 jaar ouder T5 (174PK) in panne gevallen op de snelweg.
Hij heeft nu amper 70.000km gereden .
Maandag is de motor opengegooid door de dealer en de conclusie = geen compressie meer op de eerste en de vijfde cilinder .
1 zuiger is volledig gesmolten aan de bovenzijde.
Motor is niet heet geweest of zo , hij reed gewoon op de snelweg aan constante snelheid van +/-150km/u



Hij krijgt (onder garantie) een nieuw blok van VW.

Motor was niet gechipt , volledig standaard . Maar vorig jaar op de testbank had hij wel 192PK (ipv 174).

Hij begint nu ook wel te balen , want dit is reeds de 4e keer dat hij sloot valt met z'n T5. Ondertussen zijn waterpomp , inlaatcollector , uitlaatcollector en turbo allemaal reeds vervangen geweest.
De nieuwe turbo zat er nog maar 1 week op , en nu dit ... Het houd niet op !
Pascal

Wel een raar verhaal, hoe kunnen de zuigers nu te heet worden en wel aan de bovenzijde?
Is de inspuitdruk en de timingvan de brandstofpomp wel goed afgesteld?
Ik heb dit fenomeen nog niet eerder langs zien komen.
Is bij de schade aan de waterpomp misschien veel water in de olie terrecht gekomen en zodoende schade aan de zuigers veroorzaakt??
Ik weeet het niet.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door edjeraketje »

Hallo Jay, heb je een soortgelijke ervaring o.i.d. Deel deze dan even met een beetje meer tekst en uitleg!
Alvast bedankt Edje
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door edjeraketje »

Als we toch een beerput open trekken; Overmatig olieverbruik de eerste 30000 km blijkt er een bout bij de flens van de turbo te ontbreken. Olie verdween op deze manier een liter op 3000 km. Hierna slechts 0,75 op de 10000km, na mijn vakantie in Italie een fluit bij optrekken, turbo vervangen ( 48000) 300km later uitlaatspruitstuk vervangen. Bij 60000 km kop vervangen na verlies van koelvloeistof ( geen waterpomp) tussen alle 5 gloeibougies en pompverstuivers scheurvorming. En toen was de garantie op, had een maand daarvoor nog gevraagd of ik garantie kon bijkopen maar dat kon volgens de "expert"niet. Blok liep hierna super, stiller en zuiniger. Ondertussen geen noemenswaardige dingen, alleen de gebruikelijke dingen zoals een waterpompje en normaal onderhoud ( dealer). Tot voor 3 weken terug, je moet dan snel een beslissing maken, mijn vertrouwen in mijn oude blok was weg dus er maar een blok uit een multivan van 2006 in met 17000 km. Moet zeggen blok is een stuk minder rauw dan het vorige. Dit was voor mij de snelste oplossing, moet dagelijks met mijn t5 geldverdienen( wie niet).
Had geen zin in touwtrekkerij wat meestal inhoud dat het nog langer duurt en dus nog meer geld kost.
Groeten Edjeraketje
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door Pascal-141 »

erik 924 schreef:
Pascal-141 schreef:
edjeraketje schreef:Hallo WJW-ers, ik heb een oproep gedaan op het mededelingenforum. ZIjn er onder jullie al "slachtoffers"met motorschade aan het onderblok. Heb een toelichting op het andere forum, hoor graag reacties.
Groeten Edjeraketje
Ja, er zijn nog slachtoffers ...
Een vriend van mij is vrijdagavond met zijn 1,5 jaar ouder T5 (174PK) in panne gevallen op de snelweg.
Hij heeft nu amper 70.000km gereden .
Maandag is de motor opengegooid door de dealer en de conclusie = geen compressie meer op de eerste en de vijfde cilinder .
1 zuiger is volledig gesmolten aan de bovenzijde.
Motor is niet heet geweest of zo , hij reed gewoon op de snelweg aan constante snelheid van +/-150km/u



Hij krijgt (onder garantie) een nieuw blok van VW.

Motor was niet gechipt , volledig standaard . Maar vorig jaar op de testbank had hij wel 192PK (ipv 174).

Hij begint nu ook wel te balen , want dit is reeds de 4e keer dat hij sloot valt met z'n T5. Ondertussen zijn waterpomp , inlaatcollector , uitlaatcollector en turbo allemaal reeds vervangen geweest.
De nieuwe turbo zat er nog maar 1 week op , en nu dit ... Het houd niet op !
Pascal

Wel een raar verhaal, hoe kunnen de zuigers nu te heet worden en wel aan de bovenzijde?
Is de inspuitdruk en de timingvan de brandstofpomp wel goed afgesteld?
Ik heb dit fenomeen nog niet eerder langs zien komen.
Is bij de schade aan de waterpomp misschien veel water in de olie terrecht gekomen en zodoende schade aan de zuigers veroorzaakt??
Ik weeet het niet.
Volgens mij is het wel normaal als er een gat word gesmolten in een zuiger dat dat vanbovenaf gaat , het is tenslotte aan de bovenzijde van de zuiger dat de verbranding gebeurt hé , en dus ook de grootste hitte ontstaat.
Maar goed , dat terzijde . De cilinderkop is eraf gehaald , en zo kon je duidelijk de defecte zuiger zien zitten.
Inspuiting en timing zou moeten goed gestaan hebben , aangezien de T5 2 weken geleden nog in de garage heeft gestaan voor een nieuwe turbo en nazicht.
Toen de waterpomp kapot was , is deze vervangen geweest zonder verdere problemen , er was geen olieverbruik of zo , geen extra brandstofverbruik ,en de motor draaide terug zoals voordien. Op het eerste zicht in orde zo.
Maar ja , het kan natuurlijk ook allemaal hebben bijgedragen aan de schade die er nu is.

De VW dealer wist gisteren te zeggen dan VW die blokken gewoon heeft klaarstaan , dus is het enkel wachten op verzending , na goedkeuring door VW-Belgie.
Hopelijk heeft hij zijn T5 snel terug , want hij rijd nu met een huur-Transit , een 85PK uitvoering , da's ook even balen ...

Ik hoop dat VW snel een V6 diesel in zijn T5 lepelt , en hoop nog meer dat ze daarmee toch een betrouwbare motor krijgen voor de T5 , want de huidige 174PK motor blijkt toch niet echt schadevrij te blijven . Ze hebben dat probleem ook bij de Touareg .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

Die V6 kan je wel vergeten, wordt geschrapt wegens CO2 eisen.
Als ik het goed heb begrepen gaan de 5 pitters ook in de kliko en wordt alles 4 pits.

En voor Edje maar een 14 mm inlaatrestrictor :gekte
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Koop toch een mooie V6 van Mercedes.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
crafter koerier
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Purmerend

Bericht door crafter koerier »

Crafter!!!... :bifun
Groetjes Andy v/h Crafter koerier
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

appie schreef:Die V6 kan je wel vergeten, wordt geschrapt wegens CO2 eisen.
Als ik het goed heb begrepen gaan de 5 pitters ook in de kliko en wordt alles 4 pits.
Dat kan ik nooit geloven ... Al de concurenten steken motoren die groter zijn (2.5 , 2.8 , 3.0), en die meer vermogen hebben , en dan zou VW erop achteruit gaan ? No way ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

We wachten rustig af, van mij mag ie komen, maar ze testen T5 met 1.4tsi motoren.
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Bericht door Joostt5 »

appie schreef:We wachten rustig af, van mij mag ie komen, maar ze testen T5 met 1.4tsi motoren.
T5 met 1.4TSI motor :groteogen , ik weet dat die motoren 170 pk kunnen leveren maar een 1.4 in een bestelbus??(die vaak ook nog zware aanhangers trekken), Lijkt me toch dat je zo'n motor dan over belast.
Groeten uit Tilburg
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

geef ze bij volkswagen een navigatie ,ik denk dat ze de weg kwijt zijn. :gekte :gekte
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Joostt5 schreef:
appie schreef:We wachten rustig af, van mij mag ie komen, maar ze testen T5 met 1.4tsi motoren.
T5 met 1.4TSI motor :groteogen , ik weet dat die motoren 170 pk kunnen leveren maar een 1.4 in een bestelbus??(die vaak ook nog zware aanhangers trekken), Lijkt me toch dat je zo'n motor dan over belast.
idd, is toch veel gewicht voor zo'n 1.4, maar langs de andere kant heeft die motor wel veel koppel (voor een kleine benzine).
Plaats reactie