Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

vragen over de T5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door erik 924 »

De spiegel bijrijderskant blijft beslagen ...dat is lastig zeker met winterse omstandigheden en mist..

Waar kan dit aan liggen?

Bestuurderskant werkt prima en snel..

:T54LIFE
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Beckontheroad »

Stekker los in spiegelkap?
Draadbreuk in de deur?
Weet niet of die op een andere zekering staat?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Deskman »

Blijkt een kwetsbaar systeem, vooral ook omdat de verwarming niet vanzelf uit gaat. Dat verkort de levensduur nogal.

Gelukkig kost een nieuw spiegelglas met verwarming geen vermogen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Multivan Generation »

Deskcamp schreef:Blijkt een kwetsbaar systeem, vooral ook omdat de verwarming niet vanzelf uit gaat.
Is dat zo, dat het niet automatisch uitgaat?
Bij de T4 staat hij aan, als je de knop van de achterruit verwarming aanzet en gaat na maximaal 5 minuten weer uit, dacht ik.

Werkt het bij de T5 dan anders?
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Deskman »

Ik moet de spiegelverwarming aanzetten met het stelknopje op de deur. Ik kreeg van een dealer het advies daar op te letten.
Of het 'T5' eigen is weet ik niet. Misschien zit het verschil wel in dat ik geen verwarming in de achterruit heb. (Iets dat me ook verbaasd heeft bij een verder zo luxe uitgevoerde auto - misschien kan dat niet met dubbel glas??)
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4867
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Hanz »

In mijn T4 California zit ook een dubbele achterruit en daardoor geen achterruitverwarming. De knop van de achterruitverwarming schakelt daarvoor in de plaats de verwarmde spiegels in. Ik moet ze dus wel zelf aan- en uitzetten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik zet mijn spiegelverwarming ook handmatig aan met het knopje op de deur. Zodra de spiegels droog zijn zet ik hem weer uit.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Henk250 »

In mijn 2007 T5 werd toen al gezegd dat de schakelaar snel door brandde als de spiegel verwarming aan bleef staan.
Je zou denken dat ze dat inmiddels opgelost hebben.
Maar daar zou ik eens kijken als ik jou was.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door runnerted »

Hier ook het probleem dat beide zijde geen verwarming in de spiegel...

Als ik de glazen loshaal meet ik wel 12 volt op de stekkers ... betekent dit dan dat de beide verwarmingselementen kapot zijn?
toevallig gister geinformeerd naar nieuwe glazen.. Links 64.30 ex btw en rechts 64.60 ex btw... net ff te duur om zomaar te kopen...
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Deskman »

Nu je het zegt: mijn schakelblok voor ramen, sloten en spiegels heb ik er uit gehaald omdat het slot wel open maar niet dicht wilde. Toen bleek dat alle schakelaars waren geoxideerd. Met enig geduld, contactspray en één nieuwe schakelaar alles weer gefixt.

De schakelaars zitten op een plek waar ze bij regen ogenblikkelijk water vangen. Doe je raam open bij een parkeerplaats om een bonnetje te trekken en de boel is al nat.

Afdeling 'niet zo heel goed over nagedacht'.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Deskman »

runnerted schreef:Hier ook het probleem dat beide zijde geen verwarming in de spiegel...

Als ik de glazen loshaal meet ik wel 12 volt op de stekkers ... betekent dit dan dat de beide verwarmingselementen kapot zijn?
toevallig gister geinformeerd naar nieuwe glazen.. Links 64.30 ex btw en rechts 64.60 ex btw... net ff te duur om zomaar te kopen...
Je moet eigenlijk de weerstand meten op de spiegel maar de kans is groot dat je gelijk hebt.

€ 65,-?? tientje...
Laatst gewijzigd door Deskman op 01 feb 2017, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door heemskerk »

runnerted schreef:Hier ook het probleem dat beide zijde geen verwarming in de spiegel...

Als ik de glazen loshaal meet ik wel 12 volt op de stekkers ... betekent dit dan dat de beide verwarmingselementen kapot zijn?
toevallig gister geinformeerd naar nieuwe glazen.. Links 64.30 ex btw en rechts 64.60 ex btw... net ff te duur om zomaar te kopen...

Neem gewoon alternatief. Zoek maar eens op spiegelglas T5. Zag er in de gauwigheid al een voor €19,- verwarmbaar...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door heemskerk »

Deskcamp schreef:Nu je het zegt: mijn schakelblok voor ramen, sloten en spiegels heb ik er uit gehaald omdat het slot wel open maar niet dicht wilde. Toen bleek dat alle schakelaars waren geoxideerd. Met enig geduld, contactspray en één nieuwe schakelaar alles weer gefixt.

De schakelaars zitten op een plek waar ze bij regen ogenblikkelijk water vangen. Doe je raam open bij een parkeerplaats om een bonnetje te trekken en de boel is al nat.

Afdeling 'niet zo heel goed over nagedacht'.

Precies. Ook al eens gehad. Zou verwachten dat deze schakelaarunits op z'n minst spatwaterbestendig zouden moeten zijn.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door runnerted »

Deskcamp schreef:
runnerted schreef:Hier ook het probleem dat beide zijde geen verwarming in de spiegel...

Als ik de glazen loshaal meet ik wel 12 volt op de stekkers ... betekent dit dan dat de beide verwarmingselementen kapot zijn?
toevallig gister geinformeerd naar nieuwe glazen.. Links 64.30 ex btw en rechts 64.60 ex btw... net ff te duur om zomaar te kopen...
Je moet eigenlijk de weerstand meten op de spiegel maar de kans is groot dat je gelijk hebt.

€ 65,-?? tientje...

Dank voor de tip...

kun je me trouwens in het kort uitleggen op welke stand ik de multiemeter moet zetten, en wat ik moet meten.... met wat meten bedoel ik natuurlijk wat er aan weerstand gemeten moet worden... ik ben daar nog niet heel handig in :gekte
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming bijrijderskant doet het niet...

Bericht door Deskman »

runnerted schreef: Dank voor de tip...

kun je me trouwens in het kort uitleggen op welke stand ik de multiemeter moet zetten, en wat ik moet meten.... met wat meten bedoel ik natuurlijk wat er aan weerstand gemeten moet worden... ik ben daar nog niet heel handig in :gekte
Draadjes los van de spiegel en dan met de multimeter in de ohm (omega-tekentje) stand over de twee contactjes van de spiegel meten. De meter stuurt dan een heel klein beetje stroom door de spiegel en meet hoeveel er nog door komt. Ik weet niet wat de weerstand moet zijn maar als er oneindig of een heel hoge weerstand aangegeven is de spiegel kapot. Ik las ergens dat het rond de 20 Ohm zou moeten zijn.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie