Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Invloed bandenkeuze
Invloed bandenkeuze
Onder onze bus zitten 195/70/15 banden. Maar omdat de achterste er bijna helemaal doorzitten ben ik aan het uitkijken voor iets nieuws. Omdat het oog ook wel iets wil kijk ik ook naar andere velgen. Momenteel stalen velgen met plastieke deksels.
Ik heb een set lichtmetalen velgen op het oog met 225/50/17 banden op.
Ik vroeg me af of deze set een invloed heeft op de baanligging of het rijden algemeen...
Ik heb een set lichtmetalen velgen op het oog met 225/50/17 banden op.
Ik vroeg me af of deze set een invloed heeft op de baanligging of het rijden algemeen...
Re: Invloed bandenkeuze
hoe platter,hoe minder comfort,
hoe platter,hoe duurder,
hoe platter,hoe minder slijtvast,
hoe platter,hoe stoerder,
denk ook aan je draagkracht per band.
en de juiste omtrek ivm je snelheidsmeter.
hoe platter,hoe duurder,
hoe platter,hoe minder slijtvast,
hoe platter,hoe stoerder,
denk ook aan je draagkracht per band.
en de juiste omtrek ivm je snelheidsmeter.

Re: Invloed bandenkeuze
Met de draagkracht hou ik rekening. Dat met die omtrek en snelheidsmeter is nieuw voor mij...motorjan schreef: denk ook aan je draagkracht per band.
en de juiste omtrek ivm je snelheidsmeter.
Re: Invloed bandenkeuze
Ik heb er 17 inch redelijk brede bandjes onder zitten. Als ik d snelheidsmeter vergelijk met gps heb ik verwaarloosbare afwijking. Comfort prima zeker in combo met bilstein b2 veren
Re: Invloed bandenkeuze
Op die manier rekening houden met de snelheidsmeter... je rijdt dan sneller dan hij aanduid? Dacht eerst dat het invloed had op de algemene snelheid van de (trage) bus 

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Invloed bandenkeuze
Die maat 225/50R17 die je zelf al voorstelde , is een goede bandenmaat voor de T4 ,en zal geen afwijking geven tegenover de standaard 195/70R15EibboR schreef:
Met de draagkracht hou ik rekening. Dat met die omtrek en snelheidsmeter is nieuw voor mij...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Invloed bandenkeuze
Ik heb 225 55 17 banden eronder en dan geeft de kilometerteller precies de snelheid van de gps aan.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Remco181
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
- Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Invloed bandenkeuze
Ik vond mijn T4 met 17" velgen eronder minder prettig rijden dan nu met de 15" velgen met standaard maat banden eronder. Hij zoekt nu veel minder en het comfort is hoger.
Maar dat kan natuurlijk aan meer factoren liggen:
- merk / type band
- uitlijning
- bandenspanning
- etc
Maar dat kan natuurlijk aan meer factoren liggen:
- merk / type band
- uitlijning
- bandenspanning
- etc
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Invloed bandenkeuze
Correct , zoals je zegt : de snelheid van de GPS , maar niet meer de snelheid van de teller (je 225/55R17 is eigenlijk iets te groot voor een 102PK , is wel de goeie maat voor een 151pk versie)J vd Pal schreef:Ik heb 225 55 17 banden eronder en dan geeft de kilometerteller precies de snelheid van de gps aan.

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Invloed bandenkeuze
Hoi Pascal,
Misschien was ik niet duidelijk maar de snelheid die ik nu op de kilometerteller in het dashboard aflees is precies de snelheid die mijn losse GPS aangeeft.
@ Remco
Qua comfort vind ik de banden die ik nu heb (extra load Vredestein Quatrac 5, all weather)een hele verbetetering t.o.v. de oude bestelwagenbanden die eraf kwamen maar die waren dan ook al 8 jaar oud en keihard.
Misschien was ik niet duidelijk maar de snelheid die ik nu op de kilometerteller in het dashboard aflees is precies de snelheid die mijn losse GPS aangeeft.
@ Remco
Qua comfort vind ik de banden die ik nu heb (extra load Vredestein Quatrac 5, all weather)een hele verbetetering t.o.v. de oude bestelwagenbanden die eraf kwamen maar die waren dan ook al 8 jaar oud en keihard.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Invloed bandenkeuze
Ik heb een omrekentool voor de bandomtrek.
195/70-15 komt overeen met:
- 205/60-16 (-0.4%), 215/60-16 (+1,47%) of 195/65-16 (+0.77%)
- 225/50-17 (+0.13%), 205/55-17 (+0,21%)
- 225/45-18 (+0.43%), 245/40-18 (-0,58%)
Let hierbij wel op dat je altijd goed naar het draagvermogen moet kijken bij personenwagenbanden. Ik heb als winterbanden bijvoorbeeld 215/60-16 in XL (extra load) uitvoering, dus 99. Neem je een standaard band (loadindex 95) dan kom je qua draagvermogen te kort.
195/70-15 komt overeen met:
- 205/60-16 (-0.4%), 215/60-16 (+1,47%) of 195/65-16 (+0.77%)
- 225/50-17 (+0.13%), 205/55-17 (+0,21%)
- 225/45-18 (+0.43%), 245/40-18 (-0,58%)
Let hierbij wel op dat je altijd goed naar het draagvermogen moet kijken bij personenwagenbanden. Ik heb als winterbanden bijvoorbeeld 215/60-16 in XL (extra load) uitvoering, dus 99. Neem je een standaard band (loadindex 95) dan kom je qua draagvermogen te kort.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Invloed bandenkeuze
Ja weet ikJ vd Pal schreef:Hoi Pascal,
Misschien was ik niet duidelijk maar de snelheid die ik nu op de kilometerteller in het dashboard aflees is precies de snelheid die mijn losse GPS aangeeft.
.


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Invloed bandenkeuze
Maar zoveel pk's heb ik niet met een 2.4D AAB!Pascal-141 schreef: je 225/55R17 is eigenlijk iets te groot voor een 102PK , is wel de goeie maat voor een 151pk versie)
Op de bredere velgen staat volgende info ET60 9jx17H2
Maar ik denk dat die ET waarde niet goed is zeker?
Re: Invloed bandenkeuze
Originele velgen (15") hebben een ET-waarde van 55. Met ET60 komen de wielen 5mm verder naar binnen. Denk dat dat geen probleem oplevert.