Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Hoi allemaal,
Vorig jaar hebben wij een '91 T4 California met vast hoogdag gekocht. Zomertje lekker mee gereden. Maar naar nu blijkt toch wel met erg weinig motor vermogen. Een compressie test leverde 1 cilinder op met 30 bar, 1 met 21bar, 2 met 10 bar en 1 die niet te meten was omdat de verstuiver niet los wilde... Omdat we Anne-Roos (zo hebben onze dochters haar genoemd ;-) zo leuk vinden willen we haar niet kwijt en gaan we haar redden!
Gisteren heb ik een donorbus opgehaald. Een prachtige 1996 T4 lange uitvoering. Werkelijk een heel slecht ogende bus! Remmen zijn slecht, schokbrekers amper aanwezig, uitlaat is aan zijn einde en het interieur valt niet te beschrijven... Maar, ik ben alleen geïnteresseerd in wat er onder de motor ligt en alles wat erbij hoort. En dat doet het allemaal nu juist nog heel goed! Een prima werkende 2.5Tdi 102PK.
Beide bussen staan nu bij de garage en we gaan snel aan deze klus beginnen. Na de motorwissel staan er nog wat ander zaken op het programma:
- anti roest behandeling
- warmte en geluidsisolatie
- koelkast (werkt niet goed maar wellicht met de nieuwe motor en dynamo opgelost)
- koelkastklep vergrendeling zodat deze open kan blijven staan als je er iets uit wilt halen (valt nu lekker op je vingers...)
- verlichting ombouwen naar led
- schoonwater tank vervangen door kleiner exemplaar (wordt nauwelijks gebruikt)
- luidsprekers vervangen
- lekkage (water komt achter de stijl naast de keuken naar beneden, langs de aardlek schakelaar, weet nog niet waar het vandaan komt...)
- achterklep sluiting vervangen (gaat van buiten niet open, van binnen met een trekkoordje)
- schuifdeur sluiting pinnetje om te openen (idem als klep met trekkoordje)
- lade in keukblok zakt scheef
- extra plank in de hangkast
- vloerbedekking vervangen
- plastic biezen in de kastranden en interieur oprekken zodat ze weer aansluiten
- schuifrail om voortent dmv de bies aan de bus te kunnen bevestigen
Er zullen vast nog meer dingen voorbij gaan komen ;-)
Mocht er iemand tips hebben dan hoor ik ze graag!
Vorig jaar hebben wij een '91 T4 California met vast hoogdag gekocht. Zomertje lekker mee gereden. Maar naar nu blijkt toch wel met erg weinig motor vermogen. Een compressie test leverde 1 cilinder op met 30 bar, 1 met 21bar, 2 met 10 bar en 1 die niet te meten was omdat de verstuiver niet los wilde... Omdat we Anne-Roos (zo hebben onze dochters haar genoemd ;-) zo leuk vinden willen we haar niet kwijt en gaan we haar redden!
Gisteren heb ik een donorbus opgehaald. Een prachtige 1996 T4 lange uitvoering. Werkelijk een heel slecht ogende bus! Remmen zijn slecht, schokbrekers amper aanwezig, uitlaat is aan zijn einde en het interieur valt niet te beschrijven... Maar, ik ben alleen geïnteresseerd in wat er onder de motor ligt en alles wat erbij hoort. En dat doet het allemaal nu juist nog heel goed! Een prima werkende 2.5Tdi 102PK.
Beide bussen staan nu bij de garage en we gaan snel aan deze klus beginnen. Na de motorwissel staan er nog wat ander zaken op het programma:
- anti roest behandeling
- warmte en geluidsisolatie
- koelkast (werkt niet goed maar wellicht met de nieuwe motor en dynamo opgelost)
- koelkastklep vergrendeling zodat deze open kan blijven staan als je er iets uit wilt halen (valt nu lekker op je vingers...)
- verlichting ombouwen naar led
- schoonwater tank vervangen door kleiner exemplaar (wordt nauwelijks gebruikt)
- luidsprekers vervangen
- lekkage (water komt achter de stijl naast de keuken naar beneden, langs de aardlek schakelaar, weet nog niet waar het vandaan komt...)
- achterklep sluiting vervangen (gaat van buiten niet open, van binnen met een trekkoordje)
- schuifdeur sluiting pinnetje om te openen (idem als klep met trekkoordje)
- lade in keukblok zakt scheef
- extra plank in de hangkast
- vloerbedekking vervangen
- plastic biezen in de kastranden en interieur oprekken zodat ze weer aansluiten
- schuifrail om voortent dmv de bies aan de bus te kunnen bevestigen
Er zullen vast nog meer dingen voorbij gaan komen ;-)
Mocht er iemand tips hebben dan hoor ik ze graag!
Laatst gewijzigd door Travelluc op 30 mar 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Let goed op de diameter van de downpijp en katalysatorpijp. Neem die van de tdi anders knijp je de motor.
Kijk ook eens op mijn site www.eldiape.com de stukjes over isolatie en geluidsreductie.
Groeten en succes
Peter
Kijk ook eens op mijn site www.eldiape.com de stukjes over isolatie en geluidsreductie.
Groeten en succes
Peter
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Mooi project!
Houd ons op de hoogte
Met betrekking tot de lekkage;
Heb je een klapraam? (Ik zie ook geen foto's) Zo eentje die aan de bovenzijde scharniert? Het afdichtingsrubber zit er door de loop der jaren steeds losser tussen.
Dit is vaak de oorzaak van lekkages achter de bestuurdersstoel.
Zoek eens op 'lekkage klapraam' denk dat je dan wel terechtkomt op mijn topic waar ik o.a het rubber vervang.
Odorf
Houd ons op de hoogte

Met betrekking tot de lekkage;
Heb je een klapraam? (Ik zie ook geen foto's) Zo eentje die aan de bovenzijde scharniert? Het afdichtingsrubber zit er door de loop der jaren steeds losser tussen.
Dit is vaak de oorzaak van lekkages achter de bestuurdersstoel.
Zoek eens op 'lekkage klapraam' denk dat je dan wel terechtkomt op mijn topic waar ik o.a het rubber vervang.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
De lade is aan de schuifrails bevestigd met een schroefje (M4) aan elke kant, van binnenuit de lade. Misschien ontbreekt een van deze schroefjes waardoor de lade van de rail afzakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
- Locatie: Maasbracht
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Leuk project. Ik zou het nog leuker vinden als ik de foto's ook gelijk zou zien ipv die "omweg" om ze te kunnen zien. Volgen ga ik je zeker.
Groetjes, Petra
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Dank je wel Peter! Ga zeker met de downpipe rekening houden! Gaaf je site, zeker handige info over isoleren. Klopt het dat je vooral de motorklep hebt geisoleerd en niet zozeer de ruimte rondom de motor?Multivan Generation schreef: 28 mar 2017, 20:59 Let goed op de diameter van de downpijp en katalysatorpijp. Neem die van de tdi anders knijp je de motor.
Kijk ook eens op mijn site www.eldiape.com de stukjes over isolatie en geluidsreductie.
Groeten en succes
Peter
Groet, Luc
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Heb inderdaad een klapraam. Ga eens goed naar de rubbers daar kijken en met de tuinslang testen. Heb je post gevonden, thanx!odorf schreef: 29 mar 2017, 10:56 Mooi project!
Houd ons op de hoogte![]()
Met betrekking tot de lekkage;
Heb je een klapraam? (Ik zie ook geen foto's) Zo eentje die aan de bovenzijde scharniert? Het afdichtingsrubber zit er door de loop der jaren steeds losser tussen.
Dit is vaak de oorzaak van lekkages achter de bestuurdersstoel.
Zoek eens op 'lekkage klapraam' denk dat je dan wel terechtkomt op mijn topic waar ik o.a het rubber vervang.
Odorf
Groet, Luc
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Inmiddels 2 dagen aan de bus kunnen sleutelen. Ik doe het gelukkig niet alleen. Heb een garage met een eigenaar die dit een toffe uitdaging vind. Om de kosten te drukken kan ik helpen met de bus en allerhande andere klusjes doen. Zelf niet technisch onderlegd maar als iemand me vertelt wat te doen lukt het wel.
Valt in ieder geval tegen hoe ongelofelijk vast alles zit. Om de wielmoeren van Anne-Roos los te krijgen moest er een 2m lange pijp als hefboom worden ingezet. Zo ging het met bijna iedere bout en moer. Maar zover komt uiteindelijke alles los.
De motor van Anne-Roos is eruit. Ze staat er erg kaal bij. Wellicht kan ik anderen nog blij maken met wat onderdelen? Heb in ieder geval de startmotor, dynamo, koppeling met vliegwiel, dieselpomp, spruitstuk en versnellingsbak gedemonteerd. (alles dus 2.4D motorcode AAB uit 1991) Zal die delen op een andere plek aanbieden. Geen idee qua prijzen.
Robbert (zo hebben de meiden de donor bus inmiddels genoemd ;-) staat nu op de brug en is bijna klaar om de motor eruit te gaan lichten. Of eigenlijk droppen...
Ik heb nog een paar vraagjes:
- De onderste motorsteun van de TDi is anders als die van de 2.4D, heeft iemand ervaring met hoe eea pas te maken? Garagist kan zelf iets lassen maar wellicht is er iemand die een goede oplossing weet? Ook is het rubber van deze steun versleten. Heeft iemand die nog of weet iemand waar dit te krijgen is?
- Ik weet dat de kabelboom van de TDi ook mee over moet. Maar kan die kabelboom op de zekeringskast in de andere bus zo worden aangesloten of moet ook de zekeringskast overgezet worden?
- De stuurbekrachtingspomp zit op de 2.5TDi op een heel andere plek. Is dit gewoon op te lossen met een ander slang te monteren?
Ook nog een paar foto's...
Valt in ieder geval tegen hoe ongelofelijk vast alles zit. Om de wielmoeren van Anne-Roos los te krijgen moest er een 2m lange pijp als hefboom worden ingezet. Zo ging het met bijna iedere bout en moer. Maar zover komt uiteindelijke alles los.
De motor van Anne-Roos is eruit. Ze staat er erg kaal bij. Wellicht kan ik anderen nog blij maken met wat onderdelen? Heb in ieder geval de startmotor, dynamo, koppeling met vliegwiel, dieselpomp, spruitstuk en versnellingsbak gedemonteerd. (alles dus 2.4D motorcode AAB uit 1991) Zal die delen op een andere plek aanbieden. Geen idee qua prijzen.
Robbert (zo hebben de meiden de donor bus inmiddels genoemd ;-) staat nu op de brug en is bijna klaar om de motor eruit te gaan lichten. Of eigenlijk droppen...
Ik heb nog een paar vraagjes:
- De onderste motorsteun van de TDi is anders als die van de 2.4D, heeft iemand ervaring met hoe eea pas te maken? Garagist kan zelf iets lassen maar wellicht is er iemand die een goede oplossing weet? Ook is het rubber van deze steun versleten. Heeft iemand die nog of weet iemand waar dit te krijgen is?
- Ik weet dat de kabelboom van de TDi ook mee over moet. Maar kan die kabelboom op de zekeringskast in de andere bus zo worden aangesloten of moet ook de zekeringskast overgezet worden?
- De stuurbekrachtingspomp zit op de 2.5TDi op een heel andere plek. Is dit gewoon op te lossen met een ander slang te monteren?
Ook nog een paar foto's...
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Zekering kast moet je ook over bouwen,
die TDI zal veel meer zaken nodig hebben..
die TDI zal veel meer zaken nodig hebben..
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Dank je wel! Weer n leuk klusje erbij ;-)Multivan Generation schreef: 30 mar 2017, 22:27 Zekering kast moet je ook over bouwen,
die TDI zal veel meer zaken nodig hebben..
Groet, Luc
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Subframe inclusief fuseestukken en schijfremmen zou ik ook overnemen van de tdi
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
inderdaad , dat is zeker aan te raden .Multivan Generation schreef: 31 mar 2017, 21:11 Subframe inclusief fuseestukken en schijfremmen zou ik ook overnemen van de tdi
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Zo dit een echte " open hart operatie "
Downpipe van ACV TDI 2.5 heb ik nog liggen.
Succes met de ombouw
Groetjes Wim
Downpipe van ACV TDI 2.5 heb ik nog liggen.
Succes met de ombouw

Groetjes Wim

viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa

Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Hi Multivan Generation,Multivan Generation schreef: 31 mar 2017, 21:11 Subframe inclusief fuseestukken en schijfremmen zou ik ook overnemen van de tdi
Daar hebben we naar gekeken. Is wel weer een hele flinke klus erbij én de spullen van de TDi zijn (op motor en bak na) niet in echt goede staat...
Waarom zou dit voordelig zijn? Ik snap dat het voor de onderste motorsteun handig is maar wat zouden nog meer voordelen zijn dan?
Groet, Luc
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Conversie van 2.4D naar 2.5TDi en kleiner werk
Fuseestukken en veel betere remmen en zo rollend er onder te schroeven