Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop twijfels

vragen over de T5
Plaats reactie
hajede
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 09:26

Aankoop twijfels

Bericht door hajede »

Hallo allemaal,
Ik zou graag wat advies willen omtrent twijfels die ik heb over een T5 uit 2004 met een 2.5 TDI 130 pk. Deze is getuned naar 164pk.
Wij zijn naar deze camperbus wezen kijken die er prachtig uit zag. Staat altijd binnen.
Bij het bekijken van de motor echter viel mij op dat deze aan de gehele voorzijde nattig (vettig) was en heb de eigenaar hiermee geconfronteerd. Hij zij dat hij niet beter wist maar dat hij wel elke 3 tot 4000 km een litertje olie moest bijvullen. De motor heeft ca 250.000 km gelopen.

Ik vraag mij nu af of deze viezigheid nu een zwetend blok is of gewoon vies. Komt dit bij alle t5's voor of moet ik nu toch heel voorzichtig gaan zijn.
Zoals het nu lijkt willen wij de bus niet aankopen. Behalve dit staat de bus er echter wel meer dan prachtig bij dus er zijn twijfels. Kan iemand mij van goede raad voorzien?
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Aankoop twijfels

Bericht door Henk250 »

Als je twijfels hebt kun je natuurlijk een ANWB aankoop keuring laten doen.
Persoonlijk zou ik hem laten staan met dat olie verbruik en die km stand,tenzij je een
harde reparatie garantie krijgt voor een bepaalde termijn.
Mijn T5GP is ook altijd wat " vettig" onder de kap,maar waar het vet uit bestaat
weet ik niet.

Maar ala,mogelijk zijn er mensen die het beter weten.

Succes.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Aankoop twijfels

Bericht door Anno »

Een olie verbruik van een liter op pakweg 4.000 km zou voor mij reden zijn om deze T5 te laten staan. Het vijfcilinder blok van de T5 heeft niet bij iedereen een goede reputatie aangaande betrouwbaarheid opgebouwd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
hajede
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 09:26

Re: Aankoop twijfels

Bericht door hajede »

Bedankt zover voor de reacties. Mijn "onderbuikgevoel" is niet geheel ongegrond dus.
Ik vraag mij af wat een normaal verbruik voor een dergelijke motor is. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet het verbruik wat VW zelf opgeeft van 1 op 1000.
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 311
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: Aankoop twijfels

Bericht door ruudbrouw »

Ik vul ca. een halve liter olie bij om de 4000 km ( 1.9, 2004) en 237000 km gelopen.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Aankoop twijfels

Bericht door Ronald-T4 »

ik vul niets bij op 20000 km. 2.5 TDI T4 365000 km.
Blijft een jaar lang net onder max. staan.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Aankoop twijfels

Bericht door Deki »

T5 2004 2.5 130pk' gechipped 170+- ' 195.000KM zo'n halve liter olie om de 4000km :zwaai
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Aankoop twijfels

Bericht door WouterW »

hajede schreef: 02 apr 2017, 10:43 Bij het bekijken van de motor echter viel mij op dat deze aan de gehele voorzijde nattig (vettig) was en heb de eigenaar hiermee geconfronteerd. Hij zij dat hij niet beter wist maar dat hij wel elke 3 tot 4000 km een litertje olie moest bijvullen. De motor heeft ca 250.000 km gelopen.

Ik vraag mij nu af of deze viezigheid nu een zwetend blok is of gewoon vies. Komt dit bij alle t5's voor of moet ik nu toch heel voorzichtig gaan zijn.
Zoals het nu lijkt willen wij de bus niet aankopen. Behalve dit staat de bus er echter wel meer dan prachtig bij dus er zijn twijfels. Kan iemand mij van goede raad voorzien?
AXD (2.5 130pk) vooraanzicht begin vorige maand bij het wisselen van de gloeibougies, dynamo(preventief), flexkoppelingen+ vrijlooppoelies :
thumbnail_WP_20170227_15_05_03_Pro[1].jpg
Laatste oliewissel bij 341.000km, halve liter bijgevuld bij 358.000km. Cilinderkop en motorblok ook na deze kilometerstand nog vrijwel droog.

Een simpel scheurtje in bv. de klepdekselpakking kan op het oog voor een enorme zooi zorgen, maar hoeft niets te zeggen over de interne conditie van de motor. Olieverbruik (intern dus) moet niet verward worden met olielekkage.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Aankoop twijfels

Bericht door chrisjemol »

mijn 2.5tdi met 169xxx op de teller verbruikt een liter olie op de 10000km
blok is wel mooi schoon. Vind dit wel meevallen kwa olieverbruik.

maar 1l op 4000 km is al meer dan 2x zoveel verbruik met een eigenlijk niet zo superhoge km stand.
aankoopkeuring altijd goed idee om twijfels uit te sluiten. Hier praten we toch zonder de wagen gezien te hebben in het echt!
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Aankoop twijfels

Bericht door Burp »

WouterW schreef: 03 apr 2017, 00:53
hajede schreef: 02 apr 2017, 10:43 Bij het bekijken van de motor echter viel mij op dat deze aan de gehele voorzijde nattig (vettig) was en heb de eigenaar hiermee geconfronteerd. Hij zij dat hij niet beter wist maar dat hij wel elke 3 tot 4000 km een litertje olie moest bijvullen. De motor heeft ca 250.000 km gelopen.

Ik vraag mij nu af of deze viezigheid nu een zwetend blok is of gewoon vies. Komt dit bij alle t5's voor of moet ik nu toch heel voorzichtig gaan zijn.
Zoals het nu lijkt willen wij de bus niet aankopen. Behalve dit staat de bus er echter wel meer dan prachtig bij dus er zijn twijfels. Kan iemand mij van goede raad voorzien?
AXD (2.5 130pk) vooraanzicht begin vorige maand bij het wisselen van de gloeibougies, dynamo(preventief), flexkoppelingen+ vrijlooppoelies :
thumbnail_WP_20170227_15_05_03_Pro[1].jpg

Laatste oliewissel bij 341.000km, halve liter bijgevuld bij 358.000km. Cilinderkop en motorblok ook na deze kilometerstand nog vrijwel droog.

Een simpel scheurtje in bv. de klepdekselpakking kan op het oog voor een enorme zooi zorgen, maar hoeft niets te zeggen over de interne conditie van de motor. Olieverbruik (intern dus) moet niet verward worden met olielekkage.
+1

Verbruik of een simpele lekkage zijn twee verschillende dingen. Het blok moet normaal gesproken niet vettig zijn. Een keuring om de lekkage aan het licht te brengen met een mogelijk simpele reparatie kan je een mooie auto opleveren. Iets verder kijken lijkt me dan ook een goede optie. Zeker als de staat van de bus verder prima is.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
hajede
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2017, 09:26

Re: Aankoop twijfels

Bericht door hajede »

Intussen ben ik er achter dat het verbruik volgens huidige eigenaar al zeker 7 jaar zo is. Onder de auto geen lekkageplekken. Dan kan ik conclusie trekken dat het waarschijnlijk verbruik is. Of ben ik nu voorbarig? Ik heb navraag gedaan over diverse aankoopkeuringen maar zaken als olieverbruik worden hierbij niet verder meegenomen dan visueel. Wij hebben afgezien van aankoop aangezien de eigenaar een lager bod niet heeft geaccepteerd. Een lager bod om een mogelijke revisie te kunnen uitvoeren.
Plaats reactie