Nu heb ik natuurlijk altijd een litertje KVS bij me, dus héél voorzichtig (hete koelvloeistof onder druk!) de dop eraf gedraaid, bijgevuld en weer op weg.
Om een heel lang verhaal wat korter te maken: Dit was het begin van een serieus incontinentieprobleem, wat bijna een jaar later nog steeds niet definitief verholpen is. Op het 'hoogtepunt' moest ik bijna iedere 500 km een liter bijvullen. Gelukkig is de bus onze tweede auto en is de KVS bij de Action niet zo duur... Mijn familie noemt de bus inmiddels spottend 'het vergiet'. Dit doet me veel verdriet, dus behalve steeds bijvullen ben ik natuurlijk ook op zoek gegaan naar de oorzaak.
Ik heb niet het idee dat de KVS in de motor verdwijnt. Oliepeil stijgt niet. Geen mayo onder de olievuldop of aan de peilstok. Olie knettert niet als je een aansteker bij de peilstok houdt. Geen witte rook uit de uitlaat. Ik denk dat de kachels ook nog goed zijn: Middenkachel is droog, de ramen beslaan niet en ik ruik binnen in de bus geen koelvloeistof.
Wel heb ik inmiddels ongeveer een dozijn lekjes gedicht rondom het motorblok. Een vorige monteur heeft verschillende flenzen dicht gesmeerd met vloeibare pakking of siliconenkit i.p.v. netjes een nieuwe O-ring te monteren. Ook ben ik een slang tegengekomen die was gerepareerd met ducttape en tiewraps.

In eerste instantie lekte hij zo hard dat ik na een ritje altijd wel ergens een druppel zag hangen of een koelvloeistofspoortje vond. Op die manier heb ik toch niet alles kunnen vinden; hij bleef lekken/verbruiken. Toen ben ik het systeem maar eens op druk gaan zetten - slangetje met fietsventiel op plaats van overdrukslangetje radiateur en dan pompen tot de dop af gaat blazen. Dit is +/- 1,5 bar. Nachtje laten staan en dan met een lampje op zoek naar druppels. Op die manier heb ik nog een paar klemaansluitingen gevonden die niet helemaal dicht waren. Ook bij de sensor voor de koelventilatoren lekte het; die had ik zelf kennelijk niet vast genoeg aangedraaid bij het vervangen van de radiateur.

Na een paar van die druksessies lijkt nu alles dicht te zijn. Als ik het systeem op druk zet en een dag laat staan daalt het vloeistofniveau niet zichtbaar en ik kan ook nergens een lek meer vinden.
Maarrrrr... Als ik ga rijden gaat het niveau toch weer naar beneden. GEK wordt ik ervan!

WAAR BLIJFT DIE KOELVLOEISTOF? Wat zie ik over het hoofd? Ik denk dat ik alles bekeken heb: ook de waterpomp en de aansluitingen van de oliekoeler achter het blok. Maar kan het b.v. zijn dat de waterpomp alleen lekt als de motor draait?
Wat heb ik inmiddels (al dan niet preventief) vervangen:
- Radiateur
- Koelvloeistoftankje + dop
- Verschillende slangen die beschadigingen hadden
- Stalen pijp die opzij en voor het blok langs loopt.
- O-ringen van thermostaathuis, sensorhuis en aansluiting links aan het blok.
- O-ring nalooppompje
- Een aantal van de veer-slangklemmen (vind ik sowieso klerendingen) door gewone schroefklemmen.
De bus start en loopt trouwens prima, niets op aan te merken eigenlijk. Ik vraag me af of ik straks weer een paar duizend kilometer kan gaan rijden op vakantie of zit ik op een tikkende tijdbom en loopt de zaak binnenkort in de soep?

Alle suggesties zijn welkom! Alvast hartelijk dank!
Groet, Pieter