Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

vragen over de T4
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door thebill »

Ha weetjewellers,

Natuurlijk wil ik ook m'n steentje bijdragen aan het leefbaar houden van onze mooie aarde. Daarom minder vliegvakantie, en dus met de auto. Voordeel: lekker weg met ons T4-fabrieksbouw California uit 2003, diesel.

Kunnen onze vakanties nog milieuvriendelijker? Dat is de vraag waar mijn vrouw en ik laatst over spraken. Minder kilometers rijden is voor de hand liggend, maar we houden ook van verre vakanties, en dat willen we blijven doen. :ikrij We rijden meestal zo'n 100-110 km per uur op de snelweg, dus daarin zijn we ook redelijk zuinig. Wat kunnen we nog meer doen?

We denken aan een roetfilter. Is dat een goed idee?
A. Is daardoor de uitstaat inderdaad een stuk minder?
B. Doet het iets met de kwaliteit/houdbaarheid van de motor? (Bijvoorbeeld: verkorte levensduur of meer reparaties?)
C. Hoeveel kost het qua aanschaf en inbouw?

Na wat research online, krijg ik nog maar weinig zicht op antwoorden. De meeste roetfilterdiscussies gaan over voldoen aan de wettelijke milieu-eisen, voor Duitsland bijvoorbeeld. Het gaat ons alleen niet zozeer om de wettelijke eisen (het juridische, wat soms weinig te maken lijkt te hebben met de werkelijkheid). Het gaat ons om zelf bijdragen aan een leefbare wereld.

We hopen dat jullie ons verder kunnen helpen! :jumpklap
Ab1986
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2017, 16:17

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Ab1986 »

De uitstoot van roetdeeltjes oftewel fijnstof kan idd flink naar beneden door gebruik van een roetfilter,het levert afhankelijk van het gebruikte merk en type zo n 30 tot wel 90 procent vermindering.

Het aanbrengen van zo n filter zorgt er wel voor dat de uitlaatgassen minder makkelijk weg kunnen. de zogenoemde flow. dat resulteert in iets vermogensafname.Verder moet je ook wel rekenen op extra onderhoud want het filter gaat op den duur vol zitten en zal moeten worden vervangen of gereinigd.
Mvg Ab
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Erdem50 »

Als je achteraf een roetfilter op een T4 zet zal dit weinig verschil maken omdat deze ongeregeld is.
een affabriek roetfilter welke geregeld is werkt vele malen beter en brengt wel iets.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
thebill
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 jan 2016, 10:19

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door thebill »

Bedankt voor jullie reacties, Ab1986 en Erdem50!

Dat klinkt veel belovend! 30-90 procent afname van de uitstoot van fijnstof. Ietsje minder vermogen vind ik niet zo erg.

Ik begrijp dat de roetfilter wel goed afgeregeld moet zijn, en dat dat niet zo makkelijk is als ie niet zo uit de fabriek komt.

Is er een manier om alsnog een goede roetfilter te krijgen onder onze T4 uit 2003 (met 235.000 op de teller)? Ik hoop het!

Alle suggesties (voor merken/typen/garages/informatiebronnen) zijn welkom!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Erdem50 »

Het is niet mogelijk op een T4 helaas omdat deze nooit geleverd zijn met een roetfilter.

Een t5 bv met roetfilter heeft naast het filter zelf nog diverse andere onderdelen om het filter optimaal te laten werken, zo ook een stukje software in de motorcomputer.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Pascal-141 »

thebill schreef: 05 dec 2017, 21:58 Ha weetjewellers,


We denken aan een roetfilter. Is dat een goed idee?


Nee , is geen goed idee . Zo'n filter werkt nooit goed op een T4 . Er kan niks afgeregeld worden , er is geen regeneratieproces mogelijk wanneer de roetfilter vol begint te zitten , de T4 heeft gewoon de electronica niet daarvoor , het is tenslotte een oude auto .
Prop je mond maar eens vol met een spons , en probeer daar maar eens goed door te ademen , zal niet zo leuk zijn ... dat kun je vergelijken met een extra filter op je T4 :knipoog
Wil je gaan voor het milieu , dan moet je een nieuwe benzine wagen kopen (en met lpg erbij nog beter).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 07 dec 2017, 09:20
Wil je gaan voor het milieu , dan moet je een nieuwe benzine wagen kopen (en met lpg erbij nog beter).
Zo denk ik er ook over.
Of je gaat voor een veel recenter model.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Snautzer »

Dat is niet helemaal waar. Een nieuwe auto heeft een behoorlijke footprint kwa grondstoffen, productie etc. Beter eerst de oude oprijden. Daar zijn de milieu kosten al van voldaan. Help je ook nog alle gemaakte reserve onderdelen etc op te maken.
Nieuw wil niet zeggen dat het in het totale plaatje dat beter voor het milieu is.

Stel de economische leeftijd van een bus op 7 jaar. Als ik het 14 jaar heb dan heb ik een bus "verdient". Er is geen vervanger voor gekomen. Hoe langer je doorrijd hoe meer vervangers je uitspaart voor het milieu. Ja de uitstoot zal zeker hoger zijn maar dat weegt niet op tegen de milieu kosten van een nieuwe produceren.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Multivan Generation »

De meeste mensen gaan van een 2de handse naar een 2de handse..
Dan geldt dat productie verschil toch al niet meer?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door frank884 »

de vervuiling van de productie daar "hebben we het niet over" dan blijf je mat die accu's al helemaal nergens. het is zowieso alleen maar een verhaal van oud weg en nieuw verkopen "omzet draaien".onder het mom van milieu ze kunnen gemakkelijk wagens maken die 25 tot 30 jaar meegaan (zoals de mercedes 190 of de volvo 760 of goedkoper toyota starlet en onze T4's van de latere minder roestgevoelige jaren om er maar een paar te noemen) maar dat willen ze helemaal niet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef: 07 dec 2017, 20:05 de vervuiling van de productie daar "hebben we het niet over" dan blijf je mat die accu's al helemaal nergens. het is zowieso alleen maar een verhaal van oud weg en nieuw verkopen "omzet draaien".onder het mom van milieu ze kunnen gemakkelijk wagens maken die 25 tot 30 jaar meegaan (zoals de mercedes 190 of de volvo 760 of goedkoper toyota starlet en onze T4's van de latere minder roestgevoelige jaren om er maar een paar te noemen) maar dat willen ze helemaal niet.
helemaal correct . Het draait allemaal om omzet en geld in de economie pompen . Het is al meermaals gebleken dat de "milieuzones" NIET werken , de luchtmetingen geven zelfs een slechter resultaat in de steden waar een milieuzones werd ingevoerd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Multivan Generation »

Hoe komt dat?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 08 dec 2017, 12:56 Hoe komt dat?
Even Fraunhofer Institut (D) contacteren , zij kunnen je dat haarfijn uitleggen . (ik niet , ik ben geen wetenschapper ) :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Roetfilter inbouwen: beter voor milieu? (T4 2003)

Bericht door Walda »

Ik heb een vraag over het regeneren van de roetfilters. Is het niet zo dat deze bedoelt zijn om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren, immers tijdens het regeneren op de buitenwegen (lagere periode meer toeren) komt die roet gewoon weer naar buiten toch? Je kan zelfs speciale koeriers uitvoeringen van busjes kopen die dit regeneratie proces onder "koeriers omstandigheden" doen om overmatige vervuiling in het filter tegen gaan als nooit langer met hogere toeren wordt gereden. Ik zal proberen te vinden waar ik dit gelezen heb, maar als dit zo is dan is de verbetering voor het milieu in zijn geheel er niet, lokaal misschien wel

Groeten,

Walter
Plaats reactie