Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Ik ben aan het zoeken naar een T4 om deze om te bouwen naar camper. Het advies wat ik kreeg; een bus met 2.5 liter motorinhoud is de enige welke na het ombouwen nog een fatsoenlijk vermogen/snelheid behoudt en weinig last heeft tijdens hellingen/bergen.
Mijn vraag:
Wat zijn jullie ervaringen met de 2.5 liter, en met de 1.9? Blijft er na het inzetten van een inbouw nog voldoende vermogen over om fatsoenlijk door Europa te touren?
Thanks!
Timo
Mijn vraag:
Wat zijn jullie ervaringen met de 2.5 liter, en met de 1.9? Blijft er na het inzetten van een inbouw nog voldoende vermogen over om fatsoenlijk door Europa te touren?
Thanks!
Timo
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Ga maar voor een 2.5tdi 102pk versie , zeker met het extra campergewicht ga je op de snelweg al lachend rondrijden met deze motor.
De 1.9 is ook een goede motor maar simpelweg veel te licht voor de zware T4 , en op de snelweg zit je knarsetandend tussen de vrachtwagens omdat je er amper voorbij raakt ...
De 2.5tdi is de meest betrouwbare diesel dat VW ooit gebouwd heeft , en hij is ook nog zuiniger dan de lichte 1.9td .
De 1.9 is ook een goede motor maar simpelweg veel te licht voor de zware T4 , en op de snelweg zit je knarsetandend tussen de vrachtwagens omdat je er amper voorbij raakt ...
De 2.5tdi is de meest betrouwbare diesel dat VW ooit gebouwd heeft , en hij is ook nog zuiniger dan de lichte 1.9td .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
En de 2.4 diesel versie?
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
2.4 degelijk maar je moet wel veel geduld en geen haast hebben. 2.5 is zeer veel beter in prestatie en kan gewoon goed in modern verkeer mee.
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Let goed op, er is ook een 88 pk-versie van de 2.5 liter. Ik vind eerlijk gezegd de 102 pk al wat beperkt soms, bij lage toeren vooral. Zeker niet voor minder gaan!
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
De 88pk versies hebben kortere versnellingsbakverhoudingen , waardoor ze ook goede trekkracht hebben bij het optrekken.bart seinwezen schreef: 24 feb 2018, 10:06 Let goed op, er is ook een 88 pk-versie van de 2.5 liter. Ik vind eerlijk gezegd de 102 pk al wat beperkt soms, bij lage toeren vooral. Zeker niet voor minder gaan!

Maar de versnellingsbak en koppeling van een 102pk zijn beter (gaan langer mee)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Ach ik zou zeker niet voor een 1,9 gaan, die komt toch wat te kort.
Zelf heb ik een verlengde 2.5 TDI orgineel 88 pk, maar met wat aanpassingen eenvoudig naar 120pk gebracht. En met een nette rechtervoet haal ik eenvoudig de 1 op 13, ik ben er heel tevreden mee.
Dus dat is echt geen slechte keuze
Zelf heb ik een verlengde 2.5 TDI orgineel 88 pk, maar met wat aanpassingen eenvoudig naar 120pk gebracht. En met een nette rechtervoet haal ik eenvoudig de 1 op 13, ik ben er heel tevreden mee.
Dus dat is echt geen slechte keuze

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word
Groet Cees
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Ik heb in het verleden Kamperuitvoering VW T4 met 2.4 motor gehad. Die reed redelijk goed.
Sinds bijna jaar heb ik VW T4 met 2.5 TDI motor met 102 PK ook Camper. Verschil is enorm qua optrekken, in de bergen rijden, snelheid, bij het inhalen, brandstofgebruik, motorgeluid e.d. Succes
Sinds bijna jaar heb ik VW T4 met 2.5 TDI motor met 102 PK ook Camper. Verschil is enorm qua optrekken, in de bergen rijden, snelheid, bij het inhalen, brandstofgebruik, motorgeluid e.d. Succes
Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
ik heb een 2.4 5 cyl.gehad,die trok echt geen worst vh bord.
heb nu een 2.5 88pk slechts maar een wereld v verschil,ook met mn zware inbouw erin.
gelijk de egr zooi eraf en dan rijdt hij ook n stuk beter.

heb nu een 2.5 88pk slechts maar een wereld v verschil,ook met mn zware inbouw erin.

gelijk de egr zooi eraf en dan rijdt hij ook n stuk beter.

Re: Is er een merkbaar verschil kwa motorinhoud?
Ik heb ze beide gehad de 1.9 TD en de 102pk TDI het zijn compleet verschillende wagens door die motoren. de 102 pk heeft 250 nm koppel de 1.9 td maar 160 en dat is veel te weinig voor op de autoweg. goed op 80 km wegen in de buurt.. bovendien wordt je gek vd herrie met de 1,9 TD als je er 120 of 130 mee rijd. CC zit er vaak niet op bij de 1.9 TD zou altijd voor de 2,5 TDI gaan...... de 2,4 dan praat je wel over heel oude busjes.... (van voor 1996)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life