Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
V snaar 2.4D spannen
V snaar 2.4D spannen
Onze T4 (1991, 2.4D) begint te gillen, vooral bij sturen en als de motor koud is: V snaar spannen! Denk ik dan.
Ik ben tegenwoordig nogal lui/pragmatisch (doorhalen wat niet van toepasssing is) met klussen. Dus voordat ik al te lang op mijn rug op straat lig te zoeken vraag ik het eerst hier maar even:
- Heeft de 2.4D eigenlijk wel een snaar die te spannen is? (ik kom er op de T4 wiki ff niet uit)
- Nog bijzonderheden om op te letten?
- De D-riem is zo'n 3000km geleden vervangen, zou er daar nog iets niet goed gegaan kunnen zijn wat nu nog invloed heeft?
Thnx, Brecht
Ik ben tegenwoordig nogal lui/pragmatisch (doorhalen wat niet van toepasssing is) met klussen. Dus voordat ik al te lang op mijn rug op straat lig te zoeken vraag ik het eerst hier maar even:
- Heeft de 2.4D eigenlijk wel een snaar die te spannen is? (ik kom er op de T4 wiki ff niet uit)
- Nog bijzonderheden om op te letten?
- De D-riem is zo'n 3000km geleden vervangen, zou er daar nog iets niet goed gegaan kunnen zijn wat nu nog invloed heeft?
Thnx, Brecht
Re: V snaar 2.4D spannen
Is denk ik niet de D-riem. Als deze slipt zijn de tandjes eraf en gaat er iets heel erg mis met de timing denk ik zo.
Multiriem kan, maar mogelijk is het de riem van de stuurpomp. Deze zijn gewoon te spannen. Al weet ik ff niet hoe dat bij een 2.4 zit.
Ff geen boek bij de hand ...
Anyone?

Multiriem kan, maar mogelijk is het de riem van de stuurpomp. Deze zijn gewoon te spannen. Al weet ik ff niet hoe dat bij een 2.4 zit.
Ff geen boek bij de hand ...
Anyone?
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: V snaar 2.4D spannen
anyone? Is de riem van de stuurpomp van een 2.4D gewoon te spannen? Ik moet er van t weekend echt wat aan gaan doen en zou graag voorbereid beginnen.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: V snaar 2.4D spannen
is het een V-riem of een "multi riem" ? (oftewel micro v-riem)
Spannen van de riem is altijd mogelijk . Maar dit kan manueel zijn , of door een spanner . Indien een spanner , dan gaat het onder veerdruk en hoef je er zelf niks aan te doen.
Riem kan ook gewoon versleten zijn . Hoelang zit die er al op ?
Spannen van de riem is altijd mogelijk . Maar dit kan manueel zijn , of door een spanner . Indien een spanner , dan gaat het onder veerdruk en hoef je er zelf niks aan te doen.
Riem kan ook gewoon versleten zijn . Hoelang zit die er al op ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: V snaar 2.4D spannen
Op een AAB zit een v snaar. Deze is te stellen door de onderbak weg te halen. De onderste bevestiging van de dynamo bestaat uit een contra moer ,die moet je losdraaien en de grote moer gaat over een tandradwiel zodat je deze makkelijk kan aan spannen. Daarna contramoer weer vastdraaien.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Volkswagen California Club 1994
Re: V snaar 2.4D spannen
Of toets bij YouTube : Volkswagen T4 AAB alternator voor een filmpje
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Volkswagen California Club 1994
Re: V snaar 2.4D spannen
Dat zou best eens kunnen ja. Of de riem is versleten zoals hierboven ook al gesuggereerd. Een versleten stuurpomp kan overigens ook gaan gillen, maar ik zou met de snaar beginnen, dat is het goedkoopst.brecht schreef: 01 mei 2018, 21:37 Onze T4 (1991, 2.4D) begint te gillen, vooral bij sturen en als de motor koud is: V snaar spannen! Denk ik dan.
Ik vermoed dat het bij jou hetzelfde zit als bij mijn AAB 2.4D van 1992. Zo ja, dan span je de snaar van de stuurpomp m.b.v. een spanrol. Deze zit aan dezelfde kant als de dynamo (maar verder naar achteren) en is excentrisch bevestigd. Ik heb helaas even geen plaatje voorhanden. Door de spanrol te verdraaien zet je de riem dus strakker of losser. Je kunt er slecht bij en alleen van onderaf nadat je beschermkap onder de motor vandaan hebt gehaald. Je hebt een tool nodig om de rol tegen te houden bij het stellen; er is vast een VW-gereedschapje voor, maar dat weet ik zo niet. Ik heb een haakse segerringtang gebruikt en dat ging best.brecht schreef: 01 mei 2018, 21:37 - Heeft de 2.4D eigenlijk wel een snaar die te spannen is? (ik kom er op de T4 wiki ff niet uit)
- Nog bijzonderheden om op te letten?
- De D-riem is zo'n 3000km geleden vervangen, zou er daar nog iets niet goed gegaan kunnen zijn wat nu nog invloed heeft?
Als de D-riem eraf is geweest is de snaar van de stuurbekrachtiging ook los geweest, dus dat kan er i.d.d. mee te maken hebben. Een goede monteur vervangt deze snaar natuurlijk, als hij slecht is, gelijk met de D-riem.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: V snaar 2.4D spannen
Dat zou ik niet te hard roepen , want je hebt ze ook met micro v-riem (multiriem) , afhankelijk van bouwjaar

V-riem tot motornummer 320126 , en vanaf motornummer 320127 is het een multi riem
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: V snaar 2.4D spannen
thnx!
Lijkt er iig op dat er wat te spannen valt. Ik duik er van t weekend maar eens onder. In het ergste geval kan ik niets spannen of is de riem op en moet er vervangen worden, dan is de plaat er vast af en weet ik het goede onderdeelnr :)
Lijkt er iig op dat er wat te spannen valt. Ik duik er van t weekend maar eens onder. In het ergste geval kan ik niets spannen of is de riem op en moet er vervangen worden, dan is de plaat er vast af en weet ik het goede onderdeelnr :)
Re: V snaar 2.4D spannen
Probleem nog niet opgelost, vraag wel beantwoord:
De (of iig mijn) AAB heeft een snaar op de Dynamo die prachtig te spannen is. Na weghalen bodemplaat goed berijkbaar en met een mooi mechanisme om makkelijk te stellen.

gezien vanaf bijrijdersportierzijde

Gezien vanaf de andere kant. tandheugel goed te zien. Met een sleutel 20 op de grote moer span je de riem, met de 13 zet je hem weer vast.
Probleem was op foto 1 al te zien: De bout waarmee de bevestiginsbeugel vast zit aan de andere kant was zoek. Dat verklaard waarom de snaar niet goed gespannen was en het verklaard ook de herkomst van die afgebroken bout die ik in de bodemplaat vond (zal die de hele rit heen en weer naar Oostenrijk daar gelegen hebben?) Zat nog een rest van die bout in het schroegat, daar ga ik op straat niet aan beginnen. Zeker omdat hij vastgezet (kapot gedraaid) moet zijn bij een recente D-riem wissel. Ik heb dus maar de garage gebeld die dat gedaan heeft en ze gaan het maandag oplossen.
tot die tijd: een klein boutje erin geschoven welke door druk op zijn plek gehouden wordt. Hopelijk goed genoeg voor een enkel ritje Woerden-Zeist.

De (of iig mijn) AAB heeft een snaar op de Dynamo die prachtig te spannen is. Na weghalen bodemplaat goed berijkbaar en met een mooi mechanisme om makkelijk te stellen.

gezien vanaf bijrijdersportierzijde

Gezien vanaf de andere kant. tandheugel goed te zien. Met een sleutel 20 op de grote moer span je de riem, met de 13 zet je hem weer vast.
Probleem was op foto 1 al te zien: De bout waarmee de bevestiginsbeugel vast zit aan de andere kant was zoek. Dat verklaard waarom de snaar niet goed gespannen was en het verklaard ook de herkomst van die afgebroken bout die ik in de bodemplaat vond (zal die de hele rit heen en weer naar Oostenrijk daar gelegen hebben?) Zat nog een rest van die bout in het schroegat, daar ga ik op straat niet aan beginnen. Zeker omdat hij vastgezet (kapot gedraaid) moet zijn bij een recente D-riem wissel. Ik heb dus maar de garage gebeld die dat gedaan heeft en ze gaan het maandag oplossen.
tot die tijd: een klein boutje erin geschoven welke door druk op zijn plek gehouden wordt. Hopelijk goed genoeg voor een enkel ritje Woerden-Zeist.

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: V snaar 2.4D spannen
@ Brecht,
heb je die bout al besteld?
Ik heb net mijn schuur weer een beetje opgeruimd en kwam wat specialere VW bouten tegen.
Misschien zit er wat bruikbaars voor je bij?
Groeten Peter
heb je die bout al besteld?
Ik heb net mijn schuur weer een beetje opgeruimd en kwam wat specialere VW bouten tegen.
Misschien zit er wat bruikbaars voor je bij?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: V snaar 2.4D spannen
Dank voor t meedenken! De bus staat "as we speak" onder mijn raam op kantoor in de hoop dat de garage/buurman tijd heeft om dat afgebroken eind er uit te halen. Hij is tenslotte afgebroken nadat zijn hem los en vast hebben gehad voor de D-riem wissel. Liever dan zelf op mijn rug op straat liggen pielen met zo'n afgebroken bout geen ik hen de kans het te herstellen.
"hebben wij dat gedaan?"
vroeg ie
"Dat kan ik niet zeggen, wel dat het gebeurd is nadat jullie hem los en vast hebben gemaakt"
was mijn antwoord. T zijn goeie gasten daar, ik heb goede hoop dat zij t gaan oplossen voor me
"hebben wij dat gedaan?"
vroeg ie
"Dat kan ik niet zeggen, wel dat het gebeurd is nadat jullie hem los en vast hebben gemaakt"
was mijn antwoord. T zijn goeie gasten daar, ik heb goede hoop dat zij t gaan oplossen voor me
Re: V snaar 2.4D spannen
Je hebt zelfs 2 v-snaren. 1 is voor de stuurpomp, die je hoort slippen dus en de andere doet de dynamo.
De stuurpomp snaar is de binnenste, de pomp hangt namelijk achter het blok (zeg maar naast het oliefilter).
mvg Rick
De stuurpomp snaar is de binnenste, de pomp hangt namelijk achter het blok (zeg maar naast het oliefilter).
mvg Rick