Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
dikke olie in een bijna versleten blok?
dikke olie in een bijna versleten blok?
Hallo, Ik heb dit nu al een keer meegemaakt bij mijn eigen bus, en nu vroeg een kennis mij eens te kijken naar zijn motor en zie ik het weer, kan iemand mij bevestigen of wat ik denk correct is?
het gaat hier allebei de keren over een 4 cil.1,9 dieselmotor met véél Km's.
als ik de cilinderkopdeksel afneem zie ik een dikke olie laag overal overheen zitten, het heeft de viscositeit van haargel.
vervolgens maak ik dat allemaal schoon, brandschoon, en doe een beurt aan de motor, dus nieuwe olie (minerale) en filter. vervolgens ga ik weer gewoon rijden, en ong. 2000km later haal ik weer het deksel eraf, en die ik weer die dikke zwarte oliegel overal zitten.
eenmaal warm loopt dat motortje zóóó soepel, dat je het bijna niet hoort. zo, dat je echt denkt; zo zouden eigenlijk alle motoren moeten lopen...
en als je dan een poos later compressie gaat meten omdat je dat motortje niet meer gestart krijgt, krijg je waardes van zo'n 22bar, dat is 4 bar onder de VW verslijtgrens. (te ver versleten)
Mijn conclusie; dit gebeurt vaak/alleen bij motoren die eigenlijk al versleten zijn?
maar wat zou daar dan precies de oorzaak van kunnen zijn? de oorzaak dat die olie in een erg korte tijd zo dik word? en overal aanplakt zonder dat ze terugstroomt het carter in?
iedereen die me hier iets zinnigs over kan zeggen bedankt!
PS weet iemand een goed forum waar het over de eerste serie golf gaat?
het gaat hier allebei de keren over een 4 cil.1,9 dieselmotor met véél Km's.
als ik de cilinderkopdeksel afneem zie ik een dikke olie laag overal overheen zitten, het heeft de viscositeit van haargel.
vervolgens maak ik dat allemaal schoon, brandschoon, en doe een beurt aan de motor, dus nieuwe olie (minerale) en filter. vervolgens ga ik weer gewoon rijden, en ong. 2000km later haal ik weer het deksel eraf, en die ik weer die dikke zwarte oliegel overal zitten.
eenmaal warm loopt dat motortje zóóó soepel, dat je het bijna niet hoort. zo, dat je echt denkt; zo zouden eigenlijk alle motoren moeten lopen...
en als je dan een poos later compressie gaat meten omdat je dat motortje niet meer gestart krijgt, krijg je waardes van zo'n 22bar, dat is 4 bar onder de VW verslijtgrens. (te ver versleten)
Mijn conclusie; dit gebeurt vaak/alleen bij motoren die eigenlijk al versleten zijn?
maar wat zou daar dan precies de oorzaak van kunnen zijn? de oorzaak dat die olie in een erg korte tijd zo dik word? en overal aanplakt zonder dat ze terugstroomt het carter in?
iedereen die me hier iets zinnigs over kan zeggen bedankt!
PS weet iemand een goed forum waar het over de eerste serie golf gaat?
Laatst gewijzigd door busbart op 05 mei 2018, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Bart
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Olie vervuilt met diesel welke langs de zuigerveren ontsnapt ?
Happy with the Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
diesel of verbrandingsgassen met veel roet??
Groet, Bart
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Wat is de tellerstand ongeveer?
Is de olie nog wel transparantig?
Of pikzwart?
Er bestaan reinigingsmiddelen om bij de olie te doen. Dan warm laten lopen en olie weer aflaten. Mogelijk worden de kanalen rond de zuigerveren dan weer een beetje schoon.
Heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet of het een lapmiddel is.
Odorf
Is de olie nog wel transparantig?
Of pikzwart?
Er bestaan reinigingsmiddelen om bij de olie te doen. Dan warm laten lopen en olie weer aflaten. Mogelijk worden de kanalen rond de zuigerveren dan weer een beetje schoon.
Heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet of het een lapmiddel is.
Odorf
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Misschien word olie te heet door lekgassen ,wanneer olie te heet word gaat visco ook achteruit ,zag ik vroeger ook vaak bij Nissan Vannette busjes !
Dan liep de warme olie er af als stroop!
Dan liep de warme olie er af als stroop!
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Bij zo'n oude motor , met veel km's zijn die reinigingsmiddelen meestal de dood van de motor . Heb ik al een paar keer gezien, iemand die zijn oude motor "reinigde", en later de noel in de sorp draaide . Is ook wel normaal vind ik , wat gebeurt er tenslotte als je dat middel erin gooit ? Al het aangekoekte vuil komt los , en begint dan mee te draaien in de motor , waardoor oliekanalen en koelkanalen dichtslibben, en dan is er natuurlijk str*nt aan de knikker...odorf schreef: ↑05 mei 2018, 11:48 Wat is de tellerstand ongeveer?
Is de olie nog wel transparantig?
Of pikzwart?
Er bestaan reinigingsmiddelen om bij de olie te doen. Dan warm laten lopen en olie weer aflaten. Mogelijk worden de kanalen rond de zuigerveren dan weer een beetje schoon.
Heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet of het een lapmiddel is.
Odorf
Ik zou het niet aanraden...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
zoals ik al schreef, heb ik de ervaring met mijn eigen motor 1Y in mijn T3tje, dat die heerlijk soepel liep, als ie warm was, super soepel! Nu weet ik dat je dan moet gaan uitkijken, daar heb ik toen ook twee keer dat olieverhaal gehad, wat mij eigenlijk een beetje verbaasde, zoiets leer je niet op school. Ik had dan ook geen idee wat dat veroorzaakte. nog maar eens schoon maken, weer nieuwe olie erop, filtertje... Ik denk dat ik daarna nog zoiets van 6 maand gereden had, en toen moest ik ineens de koudestart knop gaan gebruiken, voorheen nooit! en toen was het ook in één week gedaan, hij is niet kapot gelopen of zo, maar ik kreeg hem gewoon niet meer gestart. toen nog eens lopen fiebelen met een andere inspuitpomp, nieuwe distributie erop, andere verstuivers geprobeerd, niets hielp. totdat ik compressie testte, 22 bar meette ik op bijna alle cilinders en dat terwijl VW minimaal 26 bar voorschrijft. nou, dan heeft mijn blokje het toch niet slecht gedaan!
Ok, zo heb ik wat dingen geleerd, want nu komt een kennis met z'n golfje hier aanzetten, en vraagt mij eens te kijken, wat zie ik; weer die dikke oliegel, weer een motortje dat SUPER lekker loopt als ie warm is, mara nu weet ik ook wat ik eraan doe; zeggen tegen hem dat ie op geleende tijd rijd... dat de motor eigenlijk al dood is maar het nog niet weet.
En dan mag ie zelf bedenken wat ie ermee wil doen.
Bedankt voor jullie bevestigingen. weer wat geleerd!
Ok, zo heb ik wat dingen geleerd, want nu komt een kennis met z'n golfje hier aanzetten, en vraagt mij eens te kijken, wat zie ik; weer die dikke oliegel, weer een motortje dat SUPER lekker loopt als ie warm is, mara nu weet ik ook wat ik eraan doe; zeggen tegen hem dat ie op geleende tijd rijd... dat de motor eigenlijk al dood is maar het nog niet weet.
En dan mag ie zelf bedenken wat ie ermee wil doen.
Bedankt voor jullie bevestigingen. weer wat geleerd!
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Gewoon zo verder oprijden .
Die oude 1.6d blokjes lopen inderdaad heel mooi , eens ze "op" zijn , ik heb er ook meer dan genoeg ervaring mee , vroeger bij meerdere Golfjes , en nu recent nog met mijn T3syncro
https://photos.app.goo.gl/VairQLU6NKJhu5qa7
Die oude 1.6d blokjes lopen inderdaad heel mooi , eens ze "op" zijn , ik heb er ook meer dan genoeg ervaring mee , vroeger bij meerdere Golfjes , en nu recent nog met mijn T3syncro
https://photos.app.goo.gl/VairQLU6NKJhu5qa7
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33830
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Oooh,
dus daar is die trekhaak voor bedoeld ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Ja, maar dan moet je wel zo'n syncrohaak hebben, anders werkt het niet
Groet, Bart
Re: dikke olie in een bijna versleten blok?
Geen olie meer verversen en doorrijden
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
T5 GP 140pk