Hallo,
in de T5 Kombi bevindt zich achterin een bijverwarming.
Ik dacht dat deze rechtstreekst op de "normale" verwarming was aangesloten, maar nu blijkt er onder de bodem, ter hoogte van de bestuurdersstoel, nog een Webasto Zuheiser, werkend op diesel, te zijn ingebouwd.
Deze komt in actie als het reguliere systeem onvoldoende warmte kan produceren.
Omdat ik de bus ombouw tot camper, vraag ik me af of ik hiervan een echte standkachel zou kunnen maken.
Iemand een idee?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bijverwarming T5
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bijverwarming T5
Rechts achterin zit de 2de warmtewisselaar met de kachel voor de achterzijde.addens schreef: ↑19 mei 2018, 22:20 Hallo,
in de T5 Kombi bevindt zich achterin een bijverwarming.
Ik dacht dat deze rechtstreekst op de "normale" verwarming was aangesloten, maar nu blijkt er onder de bodem, ter hoogte van de bestuurdersstoel, nog een Webasto Zuheiser, werkend op diesel, te zijn ingebouwd.
Deze komt in actie als het reguliere systeem onvoldoende warmte kan produceren.
Omdat ik de bus ombouw tot camper, vraag ik me af of ik hiervan een echte standkachel zou kunnen maken.
Iemand een idee?
Deze krijgt zijn warmte door middel van koelvloeistofleidingen vanaf de voorzijde naar de rechterachter wielkast en daar komen ze naar binnen.
De aansturing hiervoor zit in het dashboard.
De Zuheizer die jij hebt is primair bedoeld om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
Eventueel kun je deze met een ombouwset van Webasto ombouwen naar een zuheizer met standkachel functionaliteit.
Als je bus voorzien is van climatic en of climatronic, dan kan de warmte ook via het dashboard richting het interieur.
Echter zitten hier nadelen aan:
- De capaciteit is te laag om het gehele interieur te verwarmen
- De ventilator van het dashboard draait dan mee, en die trekt veel stroom vanaf de startaccu.
Om het leefgedeelte van een camper goed te kunnen verwarmen zijn er luchtstandkachels ontworpen,
die efficiënter het interieur verwarmen en hun eigen ventilator hebben.
Zie ook hier:
viewtopic.php?f=24&t=56399&p=405181&hil ... el#p405181
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...