Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Spliffy »

Goededag,
na gebruik zoekfunctie en google toch nog de volgende situatie en vragen:

Mijn huidige stalen velgen hebben de waardes:
6Jx15 H2DIN
Dot D15x6
ET 44
Steek 5x112
naafdiameter 57.1
Hierop liggen de standaard zomerbandjes met 195x70 R15C, en in de winter 205x65 R15C

Nu zijn de velgen roestig en lelijk en kan ik een setje alu velgen kopen zonder banden die van een T4 uit 2001 komen met de volgende (bekende) waardes en info
Exip
7Jx15H2
ET-waarde (volgens mij) 35
Steek 5x112
naafdiameter 57.1

Hoofdvraag: passen deze velgen onder mijn t4?
- ET-waarde verschilt 9 mm. Dat is teveel lees ik, maar is dit echt zo, of is dit wellicht op te lossen? Adaptersetjes zijn vooral om de velgen verder naar buiten te plaatsen lijkt me. Deze zouden verder naar binnen moeten vallen...
- 7Jx15 ipv 6Jx15.... wat betekent dit en is dit een probleem?

Hartelijk dank alvast!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Multivan Generation »

Die velgen/wielen gaan ongeveer 9 mm verder naar buiten komen..

Daarmee kun je zelf wel zien of dit gaat lukken of niet..
7J of 6Jx15 is de breedte van het velgbed.
Is geen probleem met jouw bandenmaten.
Let even goed op welke wielbouten je moet gebruiken bij die velgen.
Kegelvormig of bolvormig..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Pascal-141 »

Spliffy schreef: 22 mei 2018, 10:37



Hoofdvraag: passen deze velgen onder mijn t4?


Hartelijk dank alvast!!
Die velgen passen eronder zonder probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Spliffy »

Heren, hartelijk dank!
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Spliffy »

Behalve boven omschreven setje velgen (bedoeld voor de winterbanden) heb ik ook nog een ander setje via marktplaats gekocht. Zelfde waardes qua velg, met 205x65 15C banden erop.
Eenmaal gemonteerd trekt de bus erg naar links tijdens het rechtdoor rijden. Hier had ik met de vorige bandjes en velgen helemaal geen last van.

Is het waarschijnlijk dat dit aan de auto ligt, en met uitlijnen verholpen kan worden?
Of is het waarschijnlijker dat de gekochte banden al wat scheef zijn afgesleten (op t oog heb ik dit niet kunnen zien) en de wagen daardoor naar links trekt, en uitlijnen dus geen zin heeft?

Ik ben benieuwd...
Groet Siebe
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Pascal-141 »

Spliffy schreef: 20 jun 2018, 00:53 Behalve boven omschreven setje velgen (bedoeld voor de winterbanden) heb ik ook nog een ander setje via marktplaats gekocht. Zelfde waardes qua velg, met 205x65 15C banden erop.
Eenmaal gemonteerd trekt de bus erg naar links tijdens het rechtdoor rijden. Hier had ik met de vorige bandjes en velgen helemaal geen last van.

Is het waarschijnlijk dat dit aan de auto ligt, en met uitlijnen verholpen kan worden?
Of is het waarschijnlijker dat de gekochte banden al wat scheef zijn afgesleten (op t oog heb ik dit niet kunnen zien) en de wagen daardoor naar links trekt, en uitlijnen dus geen zin heeft?

Ik ben benieuwd...
Groet Siebe
-bandendruk bij alle banden identiek ?
-banden kunnen schuin afgesleten zijn
-1 band kan ook een beschadiging (intern) hebben , door bvb met lekke band gereden te hebben , dan kan de interne versteviging doorgescheurd zijn , waardoor je uiterlijk niks ziet , maar toch de band gaan schuin trekken onder belasting
-uitlijning kan misschien niet goed staan
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Spliffy »

-bandendruk bij alle banden identiek ?
-banden kunnen schuin afgesleten zijn
-1 band kan ook een beschadiging (intern) hebben , door bvb met lekke band gereden te hebben , dan kan de interne versteviging doorgescheurd zijn , waardoor je uiterlijk niks ziet , maar toch de band gaan schuin trekken onder belasting
-uitlijning kan misschien niet goed staan

Dank.
Bandendruk is iig identiek, had natuurlijk de hoop dat het daaraan zou liggen maar helaas...

Zit even te twijfelen wat de handige volgorde van oplossen is. Denk toch maar eerst uitlijnen. Is in afgelopen 3,5 jaar nog niet gedaan dus kan geen kwaad. En dan hopen dat het verholpen is.

Probeer me ook te bedenken wat ik kan doen om te achterhalen aan welke band het evt kan liggen. Heb linksvoor al verwisseld met links achter, maar daar leek het alleen maar een beetje erger van te worden. Zal het zin hebben links en rechts te verwisselen en kijken of er iets veranderd?
De gekochte banden hadden geen indicatie op welke plek (linksvoor/rechtsachter) ze voorheen zaten....
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Snautzer »

kromme velg? ballast velg niet goed?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Hanz »

Als dit bij je andere set velgen en banden niet voorkomt dan zou ik het zoeken in de nieuwe wielen en niet in het uitlijnen. Of de oude set weer terug plaatsen en kijken of het dan weer weg is. Als het dan weer weg is dan kan je de wielophanging in ieder geval uitsluiten en zit het dus in een van de nieuwe velgen of banden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Multivan Generation »

Zet het wiel van linksvoor eens naar rechtsvoor.
Veranderd het beeld dan dat de bus naar rechts gaat trekken of niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Pascal-141 »

opletten met banden wisselen van links naar rechts : heel veel banden hebben een rijrichting , en kunnen dan alleen zo (veilig) gebruikt worden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Spliffy »

Bedankt allen voor het meedenken.
De camper staat op het punt om uitgeleend te worden aan mn zus voor een vakantie met haar kinderen, en zelf ben ik door werk helaas niet in de gelegenheid voor die tijd te experimenteren met bandenwissel e.d.

Ik wil natuurlijk graag dat ze een okaye bus meekrijgt dus morgen brengt iemand de bus voor me naar 'n garage die de bandjes gaat bekijken, bandjes idd van links naar rechts omwisselen \'(hebben geen rijrichting) en dan ook maar uitlijnen. Zij raden natuurlijk aan dit ieder jaar te doen, maar dat lijkt me wat overdreven als er geen klachten zijn of scheef slijtende banden.... Maar, na minstens 4 jaar (incl andere 2de hands as) kan het ook geen kwaad lijkt me.

Ik hou jullie op de hoogte als ik weet waardoor het euvel werd veroorzaakt....
Laatst gewijzigd door Spliffy op 20 jun 2018, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 20 jun 2018, 15:47 opletten met banden wisselen van links naar rechts : heel veel banden hebben een rijrichting , en kunnen dan alleen zo (veilig) gebruikt worden

Dat is wel zo, maar daarmee kun je dan wel meteen uitsluiten of het aan de band linksvoor ligt..of niet?
Want als het naar links trekken dan nog steeds aan de hand is, dan zit het hem in de auto zelf --> uitlijnen
Verhuist het naar links trekken, naar de rechterzijde en wordt het dan naar rechts trekken --> dan ligt het aan het oorspronkelijke linker wiel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Welke maat velgen 2.4d uit '92. AAB

Bericht door Sjoerds »

Ik ben dit in mijn werk ook vaak tegen gekomen. Belangrijk is dan om goed alles op een rijtje te hebben.

- Als hij met de vorige set niet naar 1 kant trekt (met alle banden op de juiste bandenspanning) dan zal het hoogstwaarschijnlijk niet in de uitlijning zitten. Nu eerst naar de banden gaan kijken
- Kijk goed naar de profiel van de banden, is de bandenspanning gelijk en zijn de banden gelijkmatig afgesleten, en is de profieldiepte (nagenoeg) gelijk?
- Als dat allemaal goed is, dan begin je met alleen de voorbanden links en rechts te wisselen. (draairichting maakt niet uit, rolweerstand is hetzelfde en het is alleen maar even om te testen).
- Blijft de auto dezelfde kant optrekken dan zit het niet in de voorbanden en ga je hetzelfde doen met de achterwielen.
- Trekt de auto wel naar de andere kant na het wisselen van de voorwielen, dan kun je om uit te sluiten in welke band het zit, 1 van de twee voorbanden wisselen op de velg (binnen/buitenkant). Je raadt het al, verandert het trekken na het wisselen dan is de gewisselde band de dader, anders de andere.
- Komt het uit 1 van de voorbanden/wielen, dan kun je ook nog proberen om de voor- en achterwielen te wisselen. Op de vooras heeft het veel meer invloed en na montage op de achteras is trekken het vaak (zo goed als) verdwenen.
- Lukt het niet, dan ben ik bang dat je er niet onderuit komt om twee nieuwe banden te laten monteren.

Oorzaak blijft vaak lastig te herleiden. Ik heb het ook meegemaakt na montage van 4 nieuwe banden onder een auto. Om er dan achter te komen welke band het probleem veroorzaakt, was dit de enige methode zodat we het met het monteren van 1 andere/nieuwe band het probleem konden oplossen en de 'dader' konden opsturen voor garantie.
Succes ermee.
Plaats reactie