Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe vloer in Cali

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Nieuwe vloer in Cali

Bericht door chv »

Hallo weetjewellers,

Het hout onder de vloer van mijn California is slecht, zakt door. Dus die moet vernieuwd worden.
Heeft iemand ervaring in het vervangen van de houten plaat die onder de kunststof vloer ligt en me wat tips kan geven?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door koekie520 »

Da's een hele klus.
Geen ervaring met de vloer van een Cali, maar wel met een Multivan. Er zit een dikke laag bitumen of iets dergelijks tussen.
Het verwijderen van het interieur heb je ook nog een hele klus aan.
Ga je er een vloerverwarming in maken?
Welke vloerbedekking? Ik weet niet of je de oude heel gaat kunnen houden.

Ik heb een gat in de bekleding en vooraan tussen de roosters komt de plaat omhoog.
Ik ga dit zeker volgen
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door RoelandZ »

koekie520 schreef: 27 jan 2019, 12:11 Da's een hele klus.
Geen ervaring met de vloer van een Cali, maar wel met een Multivan. Er zit een dikke laag bitumen of iets dergelijks tussen.
Het verwijderen van het interieur heb je ook nog een hele klus aan.
Ga je er een vloerverwarming in maken?
Welke vloerbedekking? Ik weet niet of je de oude heel gaat kunnen houden.

Ik heb een gat in de bekleding en vooraan tussen de roosters komt de plaat omhoog.
Ik ga dit zeker volgen
Dat valt wel mee. De keuken en kast kan blijven zitten, wel moet de bank/bed en watertank verwijderd worden.
Rooster van de standkachel, instapbak en dorpel achter verwijderen.

De vloerplaat zit met een stuk of 10 parkertjes vastgeschroefd, daarna kan je de vloer in zijn geheel optillen. Zit wel een beetje vast met wat kit.

De vloerbekleding gaat redelijk simpel en heel van de multiplex plaat af, nieuwe multiplex plaat halen bij de bouwmarkt.
Overtrekken en uitzagen, de uitsparing van de rail komt heel precies. Zo uit mijn hoofd, 85mm van de keuken naar de rail, 32mm rail en tussen de rail 830mm
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door chv »

Klinkt geruststellend! Gelukkig zit mijn watertank in de kleding kast dus gaat het voornamelijk om het verwijderen van bank en roosters. Twee vragen:
Het “zeil” zit dus niet gelijmd aan het multiplex?
En hoeveel mm is de multiplexplaat?
Ik zag trouwens in jouw topic dat je dat wel heeel netjes hebt gedaan, hulde! :proost

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door RoelandZ »

Het zeil zit wel verlijmd maar is prima los te trekken. Het zeil is heel stevig dat trek je niet kapot. De plaat is 7mm dik, maar mijn plaat was uit 1992. Weet niet of dat anders is bij een cali na 1997. Voor de uitsparing van de rail heb je wel een cirkelzaag met geleider nodig anders krijg je het nooit kaarsrecht.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door chv »

Dank voor al je informatie. Ik heb een Festool met geleiderail, dus dat gedeelte zie ik met vertrouwen tegemoet.
Ik maak me meer zorgen om de rondingen en afschuiningen die ik bij jou zo netjes zie gemaakt :ie

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door RoelandZ »

Met een decoupeerzaag heel langzaam zagen, kan niet fout gaan. :knipoog
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door odorf »

Voor het verwijderen van de vloer ook het bekledingspaneel rondom het achterwiel (bijrijderszijde uiteraard) verwijderen. En de kunststof dempel bij de achterklep.

Bij mijne zat de vloer aardig vastgekit.

Ik ben vanaf de instapbak schuifdeur gaan werken en steeds een stukje oplichten en een balkje hout ertussen om de boel op spanning te houden en dan een volgend stukje.

Aan de zijkanten van het profiel van de bankrails zit een bredere strook waar hij aardig vastgekit kan zitten.

Onder het voorste gedeelte, zegmaar het voetengedeelte van de kampeerbank zit nog een plaat hardboard, deze zit geniet aan de houten vloer en gekit op het metaal.

Tot zover weet ik het nog.

Voor het terugplaatsen heb ik de vloer van kit voorzien en met 2 man de vloer van achter naar voren diagonaal in de bus geschoven en daarna voorzichtig schuin onder het keukenkastje gepositioneerd en laten zakken. Van achteren flink naar voren duwen. Je moet het tapijt vooraan dan flink induwen anders kom je niet goed voorbij de rails vooraan.

En na plaatsen een gewicht van bijvoorbeeld 10 straattegels is erg handig.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe vloer in Cali

Bericht door Multivan Generation »

Misschien vooraf de luchtstandkachel eens lekker opstoken, om de kit wat smeuïger te maken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie