Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Ik ben eens benieuwd....
Graag zou ik (en nuttig voor iedereen die er ook 1 heeft of wil kopen) eens willen weten of de 2.5 TDI echt zo'n rampen motorblok is of dat misschien 400.000km gewoon haalbaar is zonder revisie
dus graag iedereen zijn ervaring, wat is de gehaalde kilometerstand zonder revisie, welke motorblokcode , wel of geen probleem met diesel in de olie door lekkende zittingen van de pomp verstuivers doordat maar 1 boutje gebruikt word voor het vasthouden van de pompverstuiver of komt het juist door lekkage van diesel langs de tandempomp?
Blijkbaar is de diesel in de olie het meest voorkomende probleem waardoor het goed mis kan gaan bij dit blok
Ben natuurlijk ook op zoek naar de goede ervaringen (ik zie ze ook langskomen met 475.000km)en dezelfde techniek met pompverstuivers gaan bij vrachtwagens makkelijk 1 miljoen km mee
graag zoveel mogelijk reacties en ook elke suggestie voor verbetering van dit onderwerp is welkom
ik heb zelf het BNZ motorblok T5 is van 2009 en staat nu op 250.000km zonder enige motor problemen wel altijd goed en op tijd onderhoud gehad longlife 5w30
Alvast bedankt
Gerald
Graag zou ik (en nuttig voor iedereen die er ook 1 heeft of wil kopen) eens willen weten of de 2.5 TDI echt zo'n rampen motorblok is of dat misschien 400.000km gewoon haalbaar is zonder revisie
dus graag iedereen zijn ervaring, wat is de gehaalde kilometerstand zonder revisie, welke motorblokcode , wel of geen probleem met diesel in de olie door lekkende zittingen van de pomp verstuivers doordat maar 1 boutje gebruikt word voor het vasthouden van de pompverstuiver of komt het juist door lekkage van diesel langs de tandempomp?
Blijkbaar is de diesel in de olie het meest voorkomende probleem waardoor het goed mis kan gaan bij dit blok
Ben natuurlijk ook op zoek naar de goede ervaringen (ik zie ze ook langskomen met 475.000km)en dezelfde techniek met pompverstuivers gaan bij vrachtwagens makkelijk 1 miljoen km mee
graag zoveel mogelijk reacties en ook elke suggestie voor verbetering van dit onderwerp is welkom
ik heb zelf het BNZ motorblok T5 is van 2009 en staat nu op 250.000km zonder enige motor problemen wel altijd goed en op tijd onderhoud gehad longlife 5w30
Alvast bedankt
Gerald
Laatst gewijzigd door Genuis op 03 mar 2019, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
2005 axd. Gekocht met 230.000 km. Nu 2019 316.000 km. Geen enkel probleem. Wel altijd 0w30 gebruikt met 503 506 toelating.
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Inmiddels mijn 2.5 uit 2006 van 220K naar 270K gereden zonder problemen met de motor.
Alleen de dual mass flywheel met koppeling vervangen.
Alleen de dual mass flywheel met koppeling vervangen.
2006 T5 2.5 AXD
- Jaques T5 186
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Emmen
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Ik heb zelf een 2,5liter gehad met standaard 130pk, gechipt bij 120000km naar 165 pk, daarna zonder
problemen 240000km gereden, toen massavliegwiel kapot, laten repareren en
nog weer 20000km gereden. dus met 360000km verkocht.
Heb hem wel op gezette km standen laten onderhouden.
Had hem in 2005 nieuw gekocht, en heb er 12 jaar mee gereden
, met heel veel plezier.
2e hands moet je natuurlijk afwachten, hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft.
succes met je besluitvorming
gr. Jaques T6
problemen 240000km gereden, toen massavliegwiel kapot, laten repareren en
nog weer 20000km gereden. dus met 360000km verkocht.
Heb hem wel op gezette km standen laten onderhouden.
Had hem in 2005 nieuw gekocht, en heb er 12 jaar mee gereden

2e hands moet je natuurlijk afwachten, hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft.
succes met je besluitvorming
gr. Jaques T6

---je kunt beter een blauwtje lopen, dan een groentje blijven--
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Wij krijgen hier nu genoeg 5 cilinder PD's binnen om te stellen dat deze motor minder goed zijn dan zijn illustere voorganger, de T4 5 cilinder. Grootste veroorzaker is toch de bevestiging van het PD element in de kop. Verder is bij de eerste serie zonder DPF het uitlaatspruitstuk iets wat gegarandeerd stuk gaat. Vliegwielen zijn inmiddels van alle merken een probleem. Gemiddeld gaat de T5 vanaf 300dkm geld kosten. We hebben er hier genoeg rondrijden met fatsoenlijke km standen. Echter niet allemaal zonder slag of stoot, uitzonderingen daargelaten. Verstuivers zelf gaan vaak wel heel lang mee, de kop is rond de 400dkm vaak aan vervanging toe. De "gewone" automaat is ook een zorgenkindje. Deze gaat gemiddeld tot 300dkm mee, er gaan er echter ruim binnen die tijd ook nog genoeg kapot. Een externe koeler kan de levensduur wel behoorlijk verlengen. Bij de DPF versie wil het filter problemen opleveren die wat laat naar boven komen doordat de turbo dan vaak al bloedheet is geweest, en er rook in de cabine komt.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Hier een 2004 AXD. Gekocht 2010/180dkm. Nu 415.000 km. Kop, blok en alle aanbouwdelen origineel, op de dynamo na. Dus originele turbo, uitlaatspruitstuk, tandempomp, verstuivers e.d. Op 380dkm prise-as lager kapot. Toen ook preventief koppeling en 2mv mee vervangen. Twee rechter aandrijfassen (2012/2016) en 1 asstomp (2016). Uitlaat volledig origineel. Voorwiellagers origineel, achter beide vervangen. Intercooler vervangen ivm lekkage (2015). Iedere 30dkm (dus ieder jaar) verse 0w30 506.01 met filter. En om de 2 jaar brandstoffilter en luchtfilter. In negen jaar tijd maar 1x gestrand met pech door gescheurde hogedrukslang van tandempomp naar inspuitgalerij. Gezien de totaal gereden kilometers vind ik dit vrij acceptabel.
Bus is nu 15 jaar oud, youngtimer dus en het is voor mij als ondernemer fiscaal gezien interessant door te rijden met bijtelling over de dagwaarde. Dieselverbruik over 230.000km: 1:13.9 of 7,2 l/100km Motorolie 1 liter tussen verversen.
Bus is nu 15 jaar oud, youngtimer dus en het is voor mij als ondernemer fiscaal gezien interessant door te rijden met bijtelling over de dagwaarde. Dieselverbruik over 230.000km: 1:13.9 of 7,2 l/100km Motorolie 1 liter tussen verversen.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Fijn om te horen en bedankt voor alle reacties
Lijkt er in beginsel op dat niet bij de meerderheid de problemen overheersen,
en dat rond de 350.000 a 400.000km haalbaar is !
en daar teken ik toch voor , is toch een hele mooie km stand , betekent dat ik nog een jaar of 8 door kan camperen als ik ook geluk heb (wij rijden niet meer dan 15.000km per jaar op het moment)
Lijkt er in beginsel op dat niet bij de meerderheid de problemen overheersen,
en dat rond de 350.000 a 400.000km haalbaar is !
en daar teken ik toch voor , is toch een hele mooie km stand , betekent dat ik nog een jaar of 8 door kan camperen als ik ook geluk heb (wij rijden niet meer dan 15.000km per jaar op het moment)
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Kun je ons wat meer deelgenoot laten worden van je ombouw story?VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: Camper in wording
Bijvoorbeeld via een topic in T5 camper of T5 projecten forum.
Altijd leuk om iets te delen toch?
Groeten en alvast dank
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: POLL: Zin en Onzin over de 2.5 TDI 130pk, hoeveel km heb jij gereden zonder grote problemen??
Kun je ons wat meer deelgenoot laten worden van je ombouw story?
Bijvoorbeeld via een topic in T5 camper of T5 projecten forum
Jazeker zal ik van de week eens doen en dan de Link hier plaatsen, ik moet zeggen is inderdaad leuk om te zien voor anderen ,ik vind dat het redelijk goed gelukt is
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper