
Wij kochten de Malibu en gingen er 2 weken later meteen mee op vakantie met ons doorsnee gezin (M/V 2 kind met hond) naar Schotland, de route 500

Nu heb ik misschien niet veel verstand van Campers, maar de flapdrol die de Carthago aangesloten had, kan beter oliebollen gaan bakken. De bus kwam uit een (V)echtscheiding en een van de partijen leek het een leuk idee om alles wat handvast zat eruit te trekken voordat de bus ingeleverd moest worden. Geen HH accu, geen boekjes, geen... Nou ja niks dus.
HH accu gekocht (75,- voor 90a voor als het fout ging, koop ik later wel een betere) Loodzuur, multimeter gepakt en de eerste week ben ik alles grondig gaan meten. De accu gaf 12,5V en als ik de 220v op de camper zette, dan bleef het bij 12,5V, hij laad dus niet bij. Stukje gaan rijden en na 20km gaf de accu 12,7V aan. Ik nam aan dat hij iets bij geladen had en de dynamo de accu voedde tijdens het rijden. MAAR! Dat was niet zo, achteraf denk ik dat de accu warmer geworden is tijdens het rijden of het schudden ervoor gezorgd heeft dat het iets steeg. Ik kon ook nergens de dikke (potlood dikte) kabel vinden die gebruikt moet worden vanaf een dynamo.
Zo heb ik een week staan te klooien en toen was ik het zat. Nijptang gepakt en alles uit dat kastje geknipt wat erin zat..

Als eerste heb ik de 18Watt TL verlichting eruit gehaald. 3 TL lampen van 18Watt verbruiken de 50% capaciteit van de accu in 10 uur leeg. (LoodZuur mag maar voor 50% ontladen worden 3 lampen is 56 Watt, op 12V met accu van 90Amp/h is circa 10 uur). Nieuwe ledlampjes van 1W per stuk en nu kan ik de lampen een week aanzetten zonder dat ik de HH accu leegtrek. Dat geeft een veiliger gevoel.
Bij de startaccu een scheidings relais geplaatst van 100A (Ali 10 euro) en een hoofdzekering van 80A en een dikker kabel naar binnen getrokken. Het scheidings relais heb ik op de bus verlichting geschakeld. Als ik start (altijd zonder lichten aan) dan rijd ik eerst een paar kilometer zonder licht, en bij lange stukken heb ik altijd licht aan. Dus de startaccu kan nooit leeg gaan, en de HH accu wordt gevoed wanneer ik wil, en alleen tijdens het rijden

Binnen heb ik een druppellader (Autozaak 30,-) op de 220V gezet die op de camping de accu aftopt. En een hoofdschakelaar voor in de winter. Nog een paar USB oplaadpunten en 12V punten erop gezet en klaar is de bus! Wij zijn er 2 weken (De helft wild, de helft camping) mee naar Schotland geweest en het werkt uitstekend. Accu is na een rit standaard 12,7V en na een nachtje wildkamperen met licht, koffiezetter (12V) en waterpomp verbruik blijft hij op 12,3 hangen. Na de camping staat hij op 12,9V.