Hallo,
Dr zit een scheur in 1 van de stuurhuishoezen van mijn T4 (1994).
Is het vervangen ervan een klus die zich ervoor leent om op straat uit te voeren?
Stappenplan lijkt me:
- spoorstang lossen
- hoes wisselen
- spoorstang terug vast (met 2 personen ivm 2 dingen tegelijk doen)
Is vast iets te simpel voorgesteld. Zou ik nog rekening moeten houden met een aandraaimoment?
Wat zijn de juiste hoezen, en waar vind ik ze?
Ik zie dat er ook vet of olie uitgelopen is. Lijkt me dat ik weer wat in het stuurhuis spuiten moet, wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Bedankt!
Alco
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuurhuishoes vervangen
Re: Stuurhuishoes vervangen
Ik heb pas alle 2 de hoezen vervangen. Is te doen op straat . Heb t alleen gedaan maar wel ff stoeien .
Spuit de bouten vast in met goede kruip olie. Zat best vast allemaal
Spuit de bouten vast in met goede kruip olie. Zat best vast allemaal
Re: Stuurhuishoes vervangen
Een aandrijfashoes is gevuld met vet, maar een stuurhuishoes zeker niet. Daar zit geen vet of olie in en die monteer je gewoon droog/leeg.
Je kunt inderdaad de spoortang losmaken (kogel uit de stang draaien) maar dan moet je eigenlijk wel de auto laten uitlijnen daarna. En afhankelijk van wanneer hij voor het laatst los is geweest, kan dat weleens zwaar tegen gaan vallen. Ik moest hem bij mij ook roodgloeiend stoken om er beweging in te krijgen. Probeer dat eerst maar eens, eerst de borgmoer los zien te krijgen en daarna de kogel loskrijgen zodat hij uit de spoorstang te draaien is.
Lukt dat, dan is het zo gebeurd... Alleen de klem (of een tie-wrap) om de brede kant van de hoes krijgen wil nog wel een pielwerkje zijn.
Je kunt inderdaad de spoortang losmaken (kogel uit de stang draaien) maar dan moet je eigenlijk wel de auto laten uitlijnen daarna. En afhankelijk van wanneer hij voor het laatst los is geweest, kan dat weleens zwaar tegen gaan vallen. Ik moest hem bij mij ook roodgloeiend stoken om er beweging in te krijgen. Probeer dat eerst maar eens, eerst de borgmoer los zien te krijgen en daarna de kogel loskrijgen zodat hij uit de spoorstang te draaien is.
Lukt dat, dan is het zo gebeurd... Alleen de klem (of een tie-wrap) om de brede kant van de hoes krijgen wil nog wel een pielwerkje zijn.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Stuurhuishoes vervangen
als er veel olie in de hoes zat , komt dat waarschijnlijk omdat je stuurhuis zelf lekt ! Normaalgezien hoort er geen olie in de hoes te komen .Alco schreef: 23 sep 2019, 20:45 Hallo,
Dr zit een scheur in 1 van de stuurhuishoezen van mijn T4 (1994).
Is het vervangen ervan een klus die zich ervoor leent om op straat uit te voeren?
Stappenplan lijkt me:
- spoorstang lossen
- hoes wisselen
- spoorstang terug vast (met 2 personen ivm 2 dingen tegelijk doen)
Is vast iets te simpel voorgesteld. Zou ik nog rekening moeten houden met een aandraaimoment?
Wat zijn de juiste hoezen, en waar vind ik ze?
Ik zie dat er ook vet of olie uitgelopen is. Lijkt me dat ik weer wat in het stuurhuis spuiten moet, wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Bedankt!
Alco
Dus waarschijnlijk zal het niet alleen bij de hoes blijven , maar zal je binnen x-aantal tijd ook het stuurhuis compleet mogen vervangen vrees ik .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper