Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?
Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?
Op een Duitse website kwam ik een tip tegen. Deze meneer bewaart zijn stroomkabels in het motorcompartiment, in het accuvak. Een handige manier om weer wat ruimte te besparen. Best een mooie oplossing. Ik vraag me alleen af, is dit veilig, of is dit onverstandig om te doen?

Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
Re: Stroomkabels bewaren in motorcompartiment?
Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets. In een ernstig geval kan dat rare dingen gaan doen met bv je boord computer.
Is dit een serieus antwoord??Snautzer schreef: 01 okt 2019, 15:12 Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets. In een ernstig geval kan dat rare dingen gaan doen met bv je boord computer.
echt??
Kunnen een magnetisch veld veroorzaken. Maar toch echt alleen als er stroom doorheen loopt. Een losse kabelwinding zal dat nooit doen.Snautzer schreef: 01 okt 2019, 15:12 Windingen van kabel kan een electrisch veld veroorzaken. Electromotor idee zoiets.
Dat evt. opgewekte magnetische veld kan een magneet doen bewegen (principe van de elektromotor, inderdaad).
Omgekeerd kan aan de uiteinden van de kabelwinding wel een spanningsverschil ontstaan als er een magnetisch veld door de winding staat (principe van de dynamo).
Maar als de uiteinden van de kabel goed geïsoleerd zijn, en de kabel niet op een spanningsbron is aangesloten terwijl 'ie daar ligt, kan er weinig fout gaan, elektromagnetisch gesproken.
Misschien kan warmte/smelten nog een punt zijn?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Warmte/smelten was idd eigenlijk meer waarom ik me afvroeg of dit veilig is of niet. Natuurlijk is het maar een beetje extra ruimte, maar toch, alle beetjes helpen en die kabels zijn soms vaak modderig en nat, dus ook daarom vond ik het wel een mooie oplossing.
Groeten, Thomas
Ik had het ook gezien op het TX-forum en vond het eigenlijk een prima idee.