Ik heb een T5 1.9L TDI 105pk uit 2005 met AXB motor. Inmiddels is het weer tijd om de distributieriem te gaan vervangen. Eerder liet ik dit altijd bij de garage doen, maar omdat ik tegenwoordig meer interesse in autotechniek heb en graag al het onderhoud van mijn bus zelf wil uitvoeren heb ik de laatste keer (vorig jaar) een monteur gevraagd of ik met hem mee mocht kijken tijdens het vervangen van de distributieriem, met uiteindelijk het doel om het de volgende keer (nu dus) zelf te gaan doen.
Op zich is de klus voor de AXB motor niet zo heel erg spannend, de riem drijft alleen maar de nokkenas en de waterpomp aan en naast de riem worden alleen de waterpomp, spanrol en een looprol vervangen. Bovendien heb je door het verwijderen van het luchtfilterhuis voldoende werkruimte onder de motorkap.
Ik heb inmiddels een setje met blokkeergereedschap voor de 1.9L TDI, dus dat zou verder ook goed moeten komen dacht ik. Nu is het goed om te vermelden dat de monteur de laatste keer niet over het krukas blokkeergereedschap beschikte (enkel markering geplaatst en boortje door het nokkenastandwiel).
Ik zat even de foto's terug te kijken die ik de laatste keer bij het vervangen gemaakt heb en nu valt het mij opeens op dat de markering op het krukastandwiel totaal op de verkeerde plaats staat: In rood omcirkeld staat het merkteken op de krukas die gelijk moet komen te liggen met het blokkeergereedschap (ongeveer op de plaats van de rode pijl). Dit zou betekenen dat de krukas momenteel circa 5 tanden verkeerd staat ten opzichte van de te verwachten positie!

Echter, de motor loopt probleemloos en heeft dit de afgelopen 90.000 kilometer ook gedaan...
Ik weet ook zeker dat bij de vorige distributieriemwissel de stand van de krukas niet veranderd is, de groene en witte merktekens die je ziet, waren al door een vorige garage geplaatst en de riem is er weer precies zo opgezet als dat die er vanaf gekomen is...
Nu komt dus het dilemma: monteer ik de nieuwe riem weer op precies dezelfde manier als nu? De motor loopt er immers prima op. Of moet ik hem afstellen zoals het hoort, maar hoe weet ik dan zeker dat het klopt (waarom heeft een monteur in het verleden de afstelling zoveel veranderd...?! Zou theoretisch het krukastandwiel verkeerd gemonteerd kunnen zitten?)
En in dat laatste geval, kan ik zomaar ongestoord de krukas 5 tanden verdraaien ten opzichte van de nokkenas? Als de nokkenas geblokkeerd is staan de kleppen van cilinder 1 dicht, maar dat hoeft voor de andere cilinders niet te gelden. Ik wil voorkomen dat ik bij het verdraaien van de krukas alsnog een klep raak.
Iemand suggesties?
Groeten Hugo