Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
18 inch velgen
18 inch velgen
Ik vraag mij af of 18 inch wielen goed zijn voor een transporter t5. Hoe is het met de wegligging. En comfort. Ik heb nu 17 inch.
En ik juist aan de wegligging van de bus meer wat aan gaan doen. Schokdempers en zo.
Dus graag ik me af, wat is het beste??
En ik juist aan de wegligging van de bus meer wat aan gaan doen. Schokdempers en zo.
Dus graag ik me af, wat is het beste??
Re: 18 inch velgen
Van 17 inch naar een 18, 19,20 of 21 inch......de omtrek van je velg met band combinatie blijft (nagenoeg) gelijk (marge 1.5-2.0%) doordat de hoogte van je band lager word naargelang de grootte van je velg toeneemt.
Mindere hoogte van je band betekend iets minder comfort. Het ligt ook helemaal aan je eigen ervaring en is dus voor een ieder verschillend. Het gewicht van de velg/band combinatie spelen een grote rol v.w.b. het stuurgevoel, de handling van je auto.
Verlagen met alleen veren heeft nooit mijn voorkeur gehad. Neem je een schroefset dan zijn de demper/veer op elkaar afgestemd. Hoe lager je gaat, hoe stugger het rijgedrag word en je comfort neemt af t.o.v de standaard af fabriek demper/veer. Daar tegenover staat dat je er een veel sportievere bus voor terugkrijgt met veel betere wegligging/stuurgedrag en 'kan' hij dus ook veel meer. Bizar dat je het gevoel hebt in een totaal andere bus te rijden. Het is echt een verschil van dag en nacht.
Er zijn verschillende soorten schroefsets die een (verstelbare) verlaging geven, al dan niet geleverd met ook nog eens een instelbare ingaande/uitgaande demping. In deze sets zit een groot verschil in rijgedrag/rijcomfort/verlagingsnivo.
Op dit forum is er veel over te vinden en te lezen.
Suc6
Mindere hoogte van je band betekend iets minder comfort. Het ligt ook helemaal aan je eigen ervaring en is dus voor een ieder verschillend. Het gewicht van de velg/band combinatie spelen een grote rol v.w.b. het stuurgevoel, de handling van je auto.
Verlagen met alleen veren heeft nooit mijn voorkeur gehad. Neem je een schroefset dan zijn de demper/veer op elkaar afgestemd. Hoe lager je gaat, hoe stugger het rijgedrag word en je comfort neemt af t.o.v de standaard af fabriek demper/veer. Daar tegenover staat dat je er een veel sportievere bus voor terugkrijgt met veel betere wegligging/stuurgedrag en 'kan' hij dus ook veel meer. Bizar dat je het gevoel hebt in een totaal andere bus te rijden. Het is echt een verschil van dag en nacht.
Er zijn verschillende soorten schroefsets die een (verstelbare) verlaging geven, al dan niet geleverd met ook nog eens een instelbare ingaande/uitgaande demping. In deze sets zit een groot verschil in rijgedrag/rijcomfort/verlagingsnivo.
Op dit forum is er veel over te vinden en te lezen.
Suc6
Re: 18 inch velgen
Oké ga ik dan uitzoeken.
Ik denk dat ik ook ga voor 18 inch, complete veren sets,maar met zo minder mogelijke verlaging.
Toch zou ik benieuwd zijn van iemand die dit compleet gedaan heeft.
Eerst ga ik mijn schokdempers laten testen, want merk wat geluid te horen bij hobbels en oneffenheden.
Ik denk dat ik ook ga voor 18 inch, complete veren sets,maar met zo minder mogelijke verlaging.
Toch zou ik benieuwd zijn van iemand die dit compleet gedaan heeft.
Eerst ga ik mijn schokdempers laten testen, want merk wat geluid te horen bij hobbels en oneffenheden.
Re: 18 inch velgen
Ik rij met 18 inch bandenmaat 245/45/18 met een bilstein verlangingsset. Rijd heerlijk en plakt op de weg



Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: 18 inch velgen
Kijk dat wil horen. Ervaring. Zit ook in die richting te denken.
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: 18 inch velgen
Lowtec heeft ook leuke betaalbare schroefsets en verlagingsets.
Niet iedereen kent het merk maar het bestaat al dik 30 jaar. Heb zelf de B14 onder mijn werkbus GP met 255/45/18 loadindex 103 en onder de privebus 19” 245/45/19 loadindex 102 een Lowtec hilow4.
Gr Ed
Niet iedereen kent het merk maar het bestaat al dik 30 jaar. Heb zelf de B14 onder mijn werkbus GP met 255/45/18 loadindex 103 en onder de privebus 19” 245/45/19 loadindex 102 een Lowtec hilow4.
Gr Ed
Dan zou je ook even naar de draagarmrubbers/reactiearmen/fuseekogels kijken. Wanneer je voor nwe dempers monteert vervang dan ook de veerschotels/toplagers.jomeo schreef: 11 sep 2020, 14:39 Oké ga ik dan uitzoeken.
Ik denk dat ik ook ga voor 18 inch, complete veren sets,maar met zo minder mogelijke verlaging.
Toch zou ik benieuwd zijn van iemand die dit compleet gedaan heeft.
Eerst ga ik mijn schokdempers laten testen, want merk wat geluid te horen bij hobbels en oneffenheden.
Laatst gewijzigd door edjeraketje op 11 sep 2020, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: 18 inch velgen
Oke dit is ook goed informatie.
Re: 18 inch velgen
Ik ben van 17 naar 18 inch gegaan en qua comfort niet heel veel verschil gemerkt. Korte dwarsrichels worden wellicht iets sterker doorgegeven, qua sturen wat meer precisie.
Wat betreft onderstel kun je als je Duits een beetje OK is (of je Google translate skills) hier nog heel veel interessante info vinden, zoals dit bijvoorbeeld:
https://tx-board.de/threads/eibach-tief ... rn.125942/
(Eibach 'comfort' veren in combinatie met je originele schokdempers, aan de achterzijde in hoogte verstelbaar).
Wat betreft onderstel kun je als je Duits een beetje OK is (of je Google translate skills) hier nog heel veel interessante info vinden, zoals dit bijvoorbeeld:
https://tx-board.de/threads/eibach-tief ... rn.125942/
(Eibach 'comfort' veren in combinatie met je originele schokdempers, aan de achterzijde in hoogte verstelbaar).
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: 18 inch velgen
Er staat een zgan set Bilstein b14 op mp
https://link.marktplaats.nl/m1597877432 ... nt=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1597877432 ... nt=app_ios
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: 18 inch velgen
Als je niet veel lager wilt dan de standaard rijhoogte zoals je aangaf, hou dan rekening met het feit dat de B14 hem veel lager zet, ook op z'n hoogste stand.
Re: 18 inch velgen
Eigenlijk wil ik geen verlaging doen, wel misschien 18 inch velgen en alle veren nieuw en goede kwaliteit.
Re: 18 inch velgen
Ik wil eigenlijk niet verlagen. Wel 18 inch velgen misschien maar wel compleet veren van goede kwaliteit. Dus veren en schokdempers eventueel toplagers en zo.
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: 18 inch velgen
Ik heb nog veel originele voor en achterveren liggen de meeste zo goed als nieuw en met verschillende kleurcoderingen.jomeo schreef: 12 sep 2020, 21:45 Eigenlijk wil ik geen verlaging doen, wel misschien 18 inch velgen en alle veren nieuw en goede kwaliteit.
Ik heb ook nog wel een setje eibach prokit, prima set icm met originele dempers (verlaging 30 mm)
06-28979096
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: 18 inch velgen
Ik heb zelf ook op 18 inch gereden, zowel compleet origineel als verlaagd met een schroefset. Ze zaten bij mij er origineel onder, en het rijdt goed. Er lag 255-45-18 op met 103 loadindex.
Nu op 20 inch met voor 255-35-20 en achter 275-35-20. Reageert wel wat anders, maar niet heel veel verschil in mijn ogen.
Nu op 20 inch met voor 255-35-20 en achter 275-35-20. Reageert wel wat anders, maar niet heel veel verschil in mijn ogen.
Re: 18 inch velgen
Bedankt voor de reacties.