Mijn naam is Jasper Olthuis, ben 22 jaar en woon op het mooie 't Harde.
Vanaf jongs af aan ben ik opgegroeid met de t4 van mijn vader, een 2001 wijsneus met lange wielbasis en dubbele cabine. Deze heeft hij nu ca. 15 jaar in bezit. Motor is een 1.9TD, kilometerstand rond de 280K (gekocht met 80K in 2005). Hij gebruikte deze in het verleden altijd om met zijn handel naar de beurzen te rijden, geschatte massa was dan rond de 4 ton (ramvolle bus+dichte tandemasser aanhanger). Dit is altijd prima verlopen, met maar een paar kleine problemen, namelijk: meerdere gebroken achterveren, 1x een servo pomp defect gehad, en een klepstoter dwars door de klepsteel heen in stukken geslagen. Dit heeft de garage toen gemaakt, ik was toen nog jong en niet zo ver dat ik het zelf deed. Laatste storing was olielampje, wat gelukkig een sensor bleek (oliedruk was 1 bar warm stationair, prima dus, sensor vervangen en opgelost), koolborsteltje van dynamo en de relay van de koelvin. Deze sloeg niet aan, na vervangen relay wel weer. heeft waarschijnlijk jaren niet gewerkt, maar toch nooit wat van gemerkt, altijd 90 graden op de klok.
Techniek is altijd al mijn grote hobby geweest, en doe het liefst alles zelf. Vandaar ook de keuze als 1e auto, die ik voor €150 van de sloop gekocht heb op mijn 16e (en heb ik nog steeds) 1992 Toyota starlet. Ik kon altijd op een landgoed rijden, en daar kon ik hem stallen, en zo leren autorijden. Toen ik mijn rijbewijs had het ding opgelapt en apk gekeurd. Vorig jaar na 50K te hebben gereden sinds aankoop de motor opgeblazen, koppakking was er toen uit, en drjifstang krom door waterslag, gevolg van 10km naar bestemming doorrijden met lekke kop. Naar huis gesleept, thuis gestart en de oprit opgereden op eigen kracht (blijft Toyota, wil niet dood


Ik heb mij in het verleden geregistreerd omdat mijn vaders t4 toch begint toe te geven aan de tand des tijds. Sinds kort heb ik de brandstofpomp wat opgeschroefd, hierdoor is het vermogen ook behoorlijk toe genomen, al helemaal door de 2.5tdi uitlaat met kat vervanger die er onder zit. Turbo komt erg vroeg in, en trekt heerlijk door. Mooi subtiel turbo fluitje er ook bij. Top is 145 op de gps, maar dat doet er niet echt toe. Het totale rijden is veel comfortabeler geworden. hopelijk houd het bakje het ook vol, Na gelezen te hebben ook hiervan de olie ververst en toen (uit mijn hoofd) 3 liter in gedaan in plaats van 2.75, voor zover ik herhinneren kan. Gelukkig werkt de 5 nog prima.
Maar dit had ook zijn keerzijde, koppeling is nog origineel en zit erg hoog. Na het opschroeven ging deze slippen met optrekken. Lijkt nu weer wat beter te gaan, maar deze loopt op zn einde. Ook zit er helaas toch wat laswerk aan (gat achter rechter-voorwiel, dorpels onder bijrijders portier vanaf onderen gezien, achterkant dorpel)
Hier nog een foto van de bus in volle glorie, toen mijn pa nog vol bezig was met zijn zaak. Momenteel staat alles op een laag pitje, hij heeft botkanker in zijn knie gehad, Gelukkig nog steeds clean, en heeft nu een botprotese. Het weetjewel is voor ons de hemel aan informatie. Binnenbumper achter heb ik al vervangen bijvoorbeeld, gelijk besteld bij de dealer met hulp van info van het forum.
Tevens heb ik nog een set rugleuningen voor een T4, luxe uitvoering met armsteunen. Wou deze gelijk in het verkoop topic gooien, maar dit kan helaas pas naar 5 berichten kwam ik achter. Begrijpelijk, anders hebben we straks een 2e marktplaats
