Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Condensatie in de stroomverdeler
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Condensatie in de stroomverdeler
Hallo,
Mijn eerste bericht op het forum... ik heb een vw t4 caravel bj 2001, 2.5l benzine met lpg installatie. Dit is nog steeds onze daily driver en ik ben er zeer tevreden van... maar de laatste tijd heb ik last van condensatie in de stroomverdeler... Eén deel kan ik toeschrijven aan regenwater wat op de stroomverdeler drupt (via het rooster in de motorkap. Dit kan ik oplossen), maar ik heb de indruk dat er ook nog ergens anders vocht vandaan komt...
Heeft er iemand met een benzine t4 hetzelfde probleem gehad en opgelost gekregen?
Alvast bedankt
Groeten
Steven
Mijn eerste bericht op het forum... ik heb een vw t4 caravel bj 2001, 2.5l benzine met lpg installatie. Dit is nog steeds onze daily driver en ik ben er zeer tevreden van... maar de laatste tijd heb ik last van condensatie in de stroomverdeler... Eén deel kan ik toeschrijven aan regenwater wat op de stroomverdeler drupt (via het rooster in de motorkap. Dit kan ik oplossen), maar ik heb de indruk dat er ook nog ergens anders vocht vandaan komt...
Heeft er iemand met een benzine t4 hetzelfde probleem gehad en opgelost gekregen?
Alvast bedankt
Groeten
Steven
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Beste Steven,
Ken het probleem niet, maar condens in de verdeelkap hoort niet. Als het goed is zit er een extra zwarte beschermkap overheen??
Daarnaast kan het geen kwaad de kap eens in de drie a 4 jaar preventief te vervangen. Samen met de rotor.
Gr Bas
Ken het probleem niet, maar condens in de verdeelkap hoort niet. Als het goed is zit er een extra zwarte beschermkap overheen??
Daarnaast kan het geen kwaad de kap eens in de drie a 4 jaar preventief te vervangen. Samen met de rotor.
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Dag Bas,
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten... Uiteindelijk denk ik dat het probleem op verschillende niveau's zit.
Ten eerste, Ik heb water insijpeling langs het rooster in de motorkap... Dit zoekt zijn weg tot op de stroomverdeler. Om dit op te lossen, zoek ik nog naar de methode om dit rooster te verwijderen en na te kijken of hier vuil zit. Sowieso moet onder de motorkap terug een geluidsisolatie komen die ook dit water zal kunnen tegenhouden. Maar toen ik dan in de stroomverdeler keek, had ik hier geen vochtigheid zitten. Maar als ik een toertje ging rijden begon hij te sputteren als de motor warm werd (na ± 5 km). Wat mij deed verder denken en zoeken. Blijkt dat het water ophoopt in de metalen omhulsel onder de stroomverdeler. Ik had op de onderstaande foto het water al weggehaald, maar je kan het nog zien aan de verkleuring. En dat water verklaard voor mij heel veel. Ik kon zonder probleem starten en beginnen rijden. Als de motor warm wordt, gaat dit water verdampen en komt in de stroomverdeler terecht, waardoor de motor heel onregelmatig begint te lopen en soms stilvalt.
Ik heb hier nu even aluminiumfolie rond gedraaid om te kijken of dit het probleem deed verdwijnen en ik ben daarnet nog zonder problemen gaan rondrijden...
Ik twijfel nog of ik zou durven een gaatje te boren in het ijzeren omhulsel rond de stroomverdeler zodat hier geen water meer kan ophopen? Wat denken jullie?
Groeten en al bedankt om mee te denken
Steven
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten... Uiteindelijk denk ik dat het probleem op verschillende niveau's zit.
Ten eerste, Ik heb water insijpeling langs het rooster in de motorkap... Dit zoekt zijn weg tot op de stroomverdeler. Om dit op te lossen, zoek ik nog naar de methode om dit rooster te verwijderen en na te kijken of hier vuil zit. Sowieso moet onder de motorkap terug een geluidsisolatie komen die ook dit water zal kunnen tegenhouden. Maar toen ik dan in de stroomverdeler keek, had ik hier geen vochtigheid zitten. Maar als ik een toertje ging rijden begon hij te sputteren als de motor warm werd (na ± 5 km). Wat mij deed verder denken en zoeken. Blijkt dat het water ophoopt in de metalen omhulsel onder de stroomverdeler. Ik had op de onderstaande foto het water al weggehaald, maar je kan het nog zien aan de verkleuring. En dat water verklaard voor mij heel veel. Ik kon zonder probleem starten en beginnen rijden. Als de motor warm wordt, gaat dit water verdampen en komt in de stroomverdeler terecht, waardoor de motor heel onregelmatig begint te lopen en soms stilvalt.
Ik heb hier nu even aluminiumfolie rond gedraaid om te kijken of dit het probleem deed verdwijnen en ik ben daarnet nog zonder problemen gaan rondrijden...
Ik twijfel nog of ik zou durven een gaatje te boren in het ijzeren omhulsel rond de stroomverdeler zodat hier geen water meer kan ophopen? Wat denken jullie?
Groeten en al bedankt om mee te denken
Steven
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Steven,
Gaatje boren neemt het werkelijke probleem niet weg.
Heb jij die zwarte kap over de verdeler, die voorkomt dit.
Verder is je rotor iig aan vervanging toe, je kap dan meestal ook.
Gr Bas
Gaatje boren neemt het werkelijke probleem niet weg.
Heb jij die zwarte kap over de verdeler, die voorkomt dit.
Verder is je rotor iig aan vervanging toe, je kap dan meestal ook.
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Nog even een foto van die zwarte kap die eroverheen dient te zitten:
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Dag Bas,
Okee heel duidelijk... deze heb ik niet en verklaard heel veel...
Welk motortype heb je?
Bedankt
Steven
Okee heel duidelijk... deze heb ik niet en verklaard heel veel...
Welk motortype heb je?
Bedankt
Steven
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Uit mijn hoofd een ACU, maar mijn eerste 5 cilinder benzine uit 1993 verschilde niet veel van deze.
Gr Bas
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
Re: Condensatie in de stroomverdeler
De oorzaak oplossen is uiteraard het beste.
Het rooster met de ruitensproeiers zit met een paar schroefjes vast. Daarna kun je hem aan de kant van de voorruit omhoogwippen (aan de koplampzijde zitten haakjes) en er uit kantelen.
Normaal zit vaak aan de binnenzijde van de motorkap een dempingsmat. Maar met ander (zelfklevend) warmtebestendig dempingsmateriaal kun je dit ook bereiken. Je zou Reimo extrem kunnen gebruiken, maar ook zaken in auto-audio systemen hebben vaak allerlei dempingmateriaal.
Tevens bestaan er voor electronica bedoelde ‘contactsprays’ die vocht verdrijven. WD40 doet dat ook. Maar er zijn betere sprays verkrijgbaar.
Zo’n spray verdrijft vocht én zorgt voor beter contact.
Ik heb zelf geen kennis van benzinemotoren, maar wellicht kom je hier wel verder mee.

Het rooster met de ruitensproeiers zit met een paar schroefjes vast. Daarna kun je hem aan de kant van de voorruit omhoogwippen (aan de koplampzijde zitten haakjes) en er uit kantelen.
Normaal zit vaak aan de binnenzijde van de motorkap een dempingsmat. Maar met ander (zelfklevend) warmtebestendig dempingsmateriaal kun je dit ook bereiken. Je zou Reimo extrem kunnen gebruiken, maar ook zaken in auto-audio systemen hebben vaak allerlei dempingmateriaal.
Tevens bestaan er voor electronica bedoelde ‘contactsprays’ die vocht verdrijven. WD40 doet dat ook. Maar er zijn betere sprays verkrijgbaar.
Zo’n spray verdrijft vocht én zorgt voor beter contact.
Ik heb zelf geen kennis van benzinemotoren, maar wellicht kom je hier wel verder mee.

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Bij een lange neus zit het rooster in de motorkap geklikt en niet geschroefd en is best fragiel.odorf schreef: 09 okt 2020, 20:45 De oorzaak oplossen is uiteraard het beste.
Het rooster met de ruitensproeiers zit met een paar schroefjes vast. Daarna kun je hem aan de kant van de voorruit omhoogwippen (aan de koplampzijde zitten haakjes) en er uit kantelen.
Odorf
Ik zou eens beginnen met je paravanrubber weer steviger te maken, dan dicht het beter af.
Vaak loopt vocht dat via het rooster naar binnenkomt, via de binnenzijde/tussenruimte van de motorkap naar voor weg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Bedankt al voor de verschillende reactie.
Ik kan nergens vijzen vinden bij het rooster, dus waarschijnlijk zit het geklikt... Aan de voorkant kan ik een klikmechanisme zien zitten, maar als ik dit losduw, komt het niet los... Ik heb nog niet durven doortrekken.
De clipsen voor de dempingsmat zijn ook binnen gekomen en zo kan ik die ook terug vastzettten.
Ik ga eerst deze zaken terug installeren en kijken of het probleem terugkomt vooraleer ik dit rooster probeer te demonteren.
@Bas: staat er toevallige ergens een nummer op jou zwarte kap? Mijn Motor type is AVT en deze zat er niet bij toen ik de auto kocht... Ik heb al op een paar sites gezocht, maar niets gevonden...
Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen.
Ik kan nergens vijzen vinden bij het rooster, dus waarschijnlijk zit het geklikt... Aan de voorkant kan ik een klikmechanisme zien zitten, maar als ik dit losduw, komt het niet los... Ik heb nog niet durven doortrekken.
De clipsen voor de dempingsmat zijn ook binnen gekomen en zo kan ik die ook terug vastzettten.
Ik ga eerst deze zaken terug installeren en kijken of het probleem terugkomt vooraleer ik dit rooster probeer te demonteren.
@Bas: staat er toevallige ergens een nummer op jou zwarte kap? Mijn Motor type is AVT en deze zat er niet bij toen ik de auto kocht... Ik heb al op een paar sites gezocht, maar niets gevonden...
Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen.
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
Re: Condensatie in de stroomverdeler
ik heb zelf ook een AVT en deze kap heb ik ook niet.


-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Ik ga deze week eens langsgaan bij de volkswagen garage... of heeft iemand nog zo´n kap liggen?
Groeten
Groeten
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Ik ben heel benieuwd of jouw probleem is opgelost en hoe dan. Ik heb een t4 Caravelle op benzine sinds bijna een jaar en vanaf de natte maanden bij langdurig regenachtig weer problemen met starten. Er bleek vocht in de verdelerkap te zitten en garage heeft deze vervangen en ook de bougies en kabels. Hij dacht dat deze poreus waren. Probleem leek even verholpen (zonnetje scheen), maar bij nat weer weer hetzelfde euvel. Weer gebracht en leek ook iets te zitten in het vacuümsysteem, slangetje dat niet helemaal vacuüm zat. Ook verholpen. Probleem deze week met alle regen weer terug bij af.
Ik vermoed zelf ook dat er regenwater de motorkap in komt en zou dit probleem graag blijvend oplossen. Heel benieuwd hoe het bij jou is verdergegaan.
Ik vermoed zelf ook dat er regenwater de motorkap in komt en zou dit probleem graag blijvend oplossen. Heel benieuwd hoe het bij jou is verdergegaan.
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Hoi,
Wellicht verstandig en goed zelf te doen, al je vacuumslangen vervangen. De rekeneenheid/koude start maakt hier gebruik van. Ook goed kijken naar de hard plastic slang/buis van vanaf de rembekrachtiger komt, zitten daar alle verbindingen goed?
Tevens temp sensor aan de voorzijde van de motor vervangen, ook goed zelf te doen.
Daarna weer verder kijken… en afwachten of het probleem minder is.
Gr Bas
Wellicht verstandig en goed zelf te doen, al je vacuumslangen vervangen. De rekeneenheid/koude start maakt hier gebruik van. Ook goed kijken naar de hard plastic slang/buis van vanaf de rembekrachtiger komt, zitten daar alle verbindingen goed?
Tevens temp sensor aan de voorzijde van de motor vervangen, ook goed zelf te doen.
Daarna weer verder kijken… en afwachten of het probleem minder is.
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:00
Re: Condensatie in de stroomverdeler
Spijtig genoeg heb ik ondertussen afscheid genomen van onze bus. Maar ik weet het probleem nog erg goed... Toen ik het probleem had, startte de bus altijd eerst vanzelf en pas als de motor warm liep, kwam het probleem opzetten (motor viel uit en ik kon niet meer starten... ik kon toen ook de distributiekap openen, droog maken en onmiddellijk verder rijden... dus dat zou ik in eerste instantie nakijken en dat is ok heel gemakkelijk te doen.
Later had ik een tweede probleem met de ontsteekingsspoel. Deze zit rechts onderaan de motor en het water kan daar gemakkelijk verzamelen en oxidatie veroorzaken... soit ik zou daar op gokken... de vacuüm problemen heb ik eigenlijk nooit ondervonden...
Ik mis hem wel... hopelijk krijg je het snel in orde en kan je er weer van genieten
Groeten
Steven
Later had ik een tweede probleem met de ontsteekingsspoel. Deze zit rechts onderaan de motor en het water kan daar gemakkelijk verzamelen en oxidatie veroorzaken... soit ik zou daar op gokken... de vacuüm problemen heb ik eigenlijk nooit ondervonden...
Ik mis hem wel... hopelijk krijg je het snel in orde en kan je er weer van genieten
Groeten
Steven
T4 Caravelle (7DB), automaat, 2.5 benzine 85 kW (AVT)