Ik ben al een tijdje lid van dit forum, en heb mijn tijd voornamelijk gestoken in het zoeken in allerlei topics en het lezen van bouwverslagen, waarvoor veel dank. Nu werd het dan toch tijd mij eens voor te stellen, en zelf een berichtje te plaatsen.
Mijn naam is Arnold, en een aantal weken geleden heb ik een mooie transporter T5GP gekocht, met het plan deze om te gaan bouwen naar een camper. Een van de grootste klussen (denk ik) is inmiddels grotendeels achter de rug, namelijk het installeren van het hefdak, nu alleen nog de afwerking en een bedplank, en dan hebben we een slaaphefdak , maar ik zit me al een tijdje blind te staren op het elektrisch systeem, met name de boordaccu, en het laadsysteem. Het is, waarschijnlijk net als velen hier, mijn eerste keer dat ik een bus ombouw naar camper, dus ik hoop dat jullie mij met onderstaand vraagstuk kunnen helpen.
(om mijn lange verhaal even te onderbreken, hierbij eerst een foto van mijn bus met het hefdak

Onze grootste verbruikers zijn de koelkast (Dometic Coolmatic CRX 50), de standkachel (Eberspächer Airtronic D2) en dan vervolgens de losse verbruikers (verlichting, gasdetectie, opladen telefoons, Ipad, fotocamera etc.) Wij verwachten niet veel of eigenlijk geen 230 volt apparatuur mee te gaan nemen, dus zijn (nog) niet van plan een omvormer te plaatsen.
De koelkast heeft volgens de fabrikant opgegeven een verbruik van:
- Stroomverbruik (DC bij 5/25°C): 0.26784 kWh/24h --> 22.32 Ah/24h
- Stroomverbruik (DC bij 5/32°C): 0.556992 kWh/24h -->46.42 Ah/24h
- Low 8 watt --> 192 Wh/24h --> 16 Ah/24h
- medium 12 watt --> 288 Wh/24h --> 24 Ah/24h
- High 22 watt --> 528 Wh/24h --> 44 Ah/24h
- Power 34 watt --> 816 Wh/24h --> 68 Ah/24h
ik heb nog geen verlichting aangeschaft en ben er nog niet helemaal over uit hoe we dit exact gaan uitvoeren, maar ik hoop met een schatting van 20 Ah/ dag wel uit te komen met verlichting en opladen van telefoons en ipads etc.
Totaal zou ik dan in het gekste geval, op een koude dag komen op ongeveer 23 Ah voor de koelkast, 24 Ah voor de verwarming (er van uitgaande dat de kachel 24 h op medium vermogen aan staat) en 20 Ah voor de overige verbruikers, dus totaal 67, naar boven afgerond ongeveer 70 Ah. Is dit een realistisch verbruik? Zijn er anderen met vergelijkbare opstellingen en klopt dit geschatte verbruik dan een beetje?
Op een warme dag verbruikt de koelkast meer, maar is de kachel vermoedelijk niet nodig, dus dat zal dan lood om oud ijzer zijn denk ik.
Om eerlijk te zijn schrok ik dus wel een klein beetje van dit verbruik, aangezien dit betekent dat we met twee accu's onder de bestuurder- en bijrijderstoel, in mijn gedachte 2x Victron 12 V 110 Ah AGM accus en 50% ontlading, net anderhalve dag vrij kunnen staan. Hoe ervaren anderen dit? En ben ik niet te grof met mijn verbruik aan het rekenen gegaan?
Dan het volgende dilemma, zonnepanelen of niet... in eerste instantie was ik, ook in verband met de extra kosten nog niet direct van plan om zonnepanelen te installeren, maar omdat ik dus een euro 5 motor heb met "slimme alternator" ben ik genoodzaakt om een DC-DC converter toe te passen. Op zich (op de kosten na) niet zo'n probleem, maar als ik bijvoorbeeld de "TS-400-25" of de victron orion TR smart 12/12-30A kies zit je aan een laadstroom van max. resp. 25 en 30 A vast. is dit niet aan de krappe kant als je dagelijks ook 70 Ah, verbruikt, en betekent dit dan ook dat je 70/25= minstens 2.8 uur moet rijden om de accus weer bij te laden (uiteraard in gunstigst geval met laadstroom 25 A)?
Ik hoop dat jullie mij input kunnen geven over mijn schatting van mijn verbruik, en of dit realistisch is, en daarnaast hoop ik op gebruikerservaringen van mensen met deze DC-DC converters ofwel TS-400-25 of Victron Orion TR smart 12/12-30A, en de laadtijden van de accus.
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn stukje, en alvast bedankt voor jullie input. Naar mate de bouw vordert hoop ik hier meer over te gaan posten!
Met vriendelijke groet,
Arnold