Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
botsing, wat nu?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jul 2020, 17:47
botsing, wat nu?
Triestig nieuws,
Onze VW T4 1992, California met Westfalia hefdak is gebotst. Er zit een deuk in de voorkant, de motor sputtert en slaat niet meer aan.
De garagist biedt spontaan 1000 euro en dat is gemakkelijk, maar daarvoor was hij zeker 10 keer zo veel waard. Ik wil dus niet toezeggen zonder eerst jullie mening te horen.
Alle tips zijn welkom
Groeten,
Jef
Onze VW T4 1992, California met Westfalia hefdak is gebotst. Er zit een deuk in de voorkant, de motor sputtert en slaat niet meer aan.
De garagist biedt spontaan 1000 euro en dat is gemakkelijk, maar daarvoor was hij zeker 10 keer zo veel waard. Ik wil dus niet toezeggen zonder eerst jullie mening te horen.
Alle tips zijn welkom
Groeten,
Jef
Re: botsing, wat nu?
Waarom niet laten repareren? Andere motor en wat plaatwerk en dan lekker verder rijden?
Ik denk dat het wrak minstens €5.000,= waard is voor iemand die een T4 om wil bouwen.
Ik denk dat het wrak minstens €5.000,= waard is voor iemand die een T4 om wil bouwen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: botsing, wat nu?
Foto's van de schade ?
Als het brandstoffilter geraakt is doet hij het al niet meer.
Als het brandstoffilter geraakt is doet hij het al niet meer.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: botsing, wat nu?
Idd zeker nog niet opgeven. T4 is best een sterk beestje die wel een tik kan hebben. Maar zonder beeld is dat natuurlijk wel moeilijk te zeggen.
- krekwakwol
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: botsing, wat nu?
Klopt, misschien is er wel een brandstofleiding naar de pomp dicht gedrukt of er komt valse lucht in of het stekkertje ligt van de motorstop af, eerst laten beoordelen door een andere garage of iemand die er verstand van heeft voordat je hem "weggeeft".Olaf schreef: 02 feb 2021, 12:37 Foto's van de schade ?
Als het brandstoffilter geraakt is doet hij het al niet meer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: botsing, wat nu?
aJ vd Pal schreef: 02 feb 2021, 12:35 Waarom niet laten repareren? Andere motor en wat plaatwerk en dan lekker verder rijden?
Ik denk dat het wrak minstens €5.000,= waard is voor iemand die een T4 om wil bouwen.
Als ik het zo zie, dan mag er ook meteen een nieuw tentdoek op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jul 2020, 17:47
Re: botsing, wat nu?
Bedankt voor jullie bemoedigende reacties.
Ze bevestigen wat ik ook wel aanvoelde. We hebben hem nu naar Tom Laureyns in Gent laten brengen om er eens naar te kijken. Zelf woon ik in Antwerpen.
Ondertussen ook wat meer informatie:
- Hij start nog wel, gaat niet in versnelling (automatic)
- De carrosserie zit tegen de motorblok, waardoor hij meer lawaai maakt.
- Er is nu ook een foto en een filmpje ter beschikking.
https://photos.app.goo.gl/z2ubKk5kRonvH5YC6
groeten,
Jef
Ze bevestigen wat ik ook wel aanvoelde. We hebben hem nu naar Tom Laureyns in Gent laten brengen om er eens naar te kijken. Zelf woon ik in Antwerpen.
Ondertussen ook wat meer informatie:
- Hij start nog wel, gaat niet in versnelling (automatic)
- De carrosserie zit tegen de motorblok, waardoor hij meer lawaai maakt.
- Er is nu ook een foto en een filmpje ter beschikking.
https://photos.app.goo.gl/z2ubKk5kRonvH5YC6
groeten,
Jef
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: botsing, wat nu?
Zo aan de buitenkant vind ik het enorm meevallen. Koplampen, knipperlichten en spatborden lijken nog bruikbaar, misschien zelfs de motorkap. En anders zijn die gebruikt nog wel te vinden. Radiateur zal wel lek lijn. Meer dan een paar duizend euro schade kan dit niet zijn, tenzij er schade is aan de motor of versnellingsbak. De motor klinkt m.i. nog goed, behalve het geluid bij het starten.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jul 2020, 17:47
Re: botsing, wat nu?
Bedankt,
Ik heb er weer wat vertrouwen in.
Jef
Ik heb er weer wat vertrouwen in.
Jef
Re: botsing, wat nu?
Mee eens.
Busjes zijn stevig hoor.
Alle plaatwerk dat verbogen is is er ruimschoots in imitatie te krijgen.
Radiator en ventilatorpakket heb ik niet zo lang geleden zelf vervangen.
OEM VW is dat vrij prijzig, maar in imitatie prima verkrijgbaar.
Het merk Van Wezel heeft bijvoorbeeld een compleet ventilatordeel met 2 fans er in!
Ik zou hem niet zomaar weg doen.
Alleen een goede inspectie is nodig.
Motor, aandrijfgedeelte, zijn de langsbalken nog recht?, wielophanging/motorophanging?
Op basis van die bevindingen kun je pas écht iets zeggen.
Prijsvergelijken bij schadeherstel zal wel zinnig zijn!
Als je alles moet laten doen kan het dus snel in de papieren lopen.
Kan zijn dat een schadeherstelbedrijf er zomaar ineens een prijskaartje van 10.000 euro op plakt.
Terwijl een kleinere garage met kennis van T4 het voor een aantal duizend euro zou kunnen opknappen.
En wellicht kun je zelf ook meer den je nu denkt??
Edit;
Ik begrijp uit jouw andere topic dat de motor is gestart met de motorkap nog dicht.
Is er niet eerst onder de motorkap gekeken?? Dit lijkt mij vrij onverstandig.
Just my two cents op basis van één foto.

Busjes zijn stevig hoor.
Alle plaatwerk dat verbogen is is er ruimschoots in imitatie te krijgen.
Radiator en ventilatorpakket heb ik niet zo lang geleden zelf vervangen.
OEM VW is dat vrij prijzig, maar in imitatie prima verkrijgbaar.
Het merk Van Wezel heeft bijvoorbeeld een compleet ventilatordeel met 2 fans er in!
Ik zou hem niet zomaar weg doen.
Alleen een goede inspectie is nodig.
Motor, aandrijfgedeelte, zijn de langsbalken nog recht?, wielophanging/motorophanging?
Op basis van die bevindingen kun je pas écht iets zeggen.
Prijsvergelijken bij schadeherstel zal wel zinnig zijn!
Als je alles moet laten doen kan het dus snel in de papieren lopen.
Kan zijn dat een schadeherstelbedrijf er zomaar ineens een prijskaartje van 10.000 euro op plakt.
Terwijl een kleinere garage met kennis van T4 het voor een aantal duizend euro zou kunnen opknappen.
En wellicht kun je zelf ook meer den je nu denkt??
Edit;
Ik begrijp uit jouw andere topic dat de motor is gestart met de motorkap nog dicht.
Is er niet eerst onder de motorkap gekeken?? Dit lijkt mij vrij onverstandig.

Just my two cents op basis van één foto.

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: botsing, wat nu?
Het is wat lastig te beoordelen. Om een goede diagnose van de schade te verkijgen moet je het een en ander (laten) demonteren. Kan niet zien of de chassisbalken nog goed zijn. Aan de rechterkant lijkt deze een stuk verder naar binnen te staan dan links. (vanuit bestuurderspositie bekeken). Met zekerheid kan ik het niet zeggen.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: botsing, wat nu?
Ik denk ook dat rechtsvoor de chassisbalk , en zeker ook het schuine balkje, wel zullen geraakt zijn (deze zijn vaak ook verrot) , maar dat kan eenvoudig gerepareerd worden , je kan overal goed bij in die hoek.idh schreef: 03 feb 2021, 11:29 Het is wat lastig te beoordelen. Om een goede diagnose van de schade te verkijgen moet je het een en ander (laten) demonteren. Kan niet zien of de chassisbalken nog goed zijn. Aan de rechterkant lijkt deze een stuk verder naar binnen te staan dan links. (vanuit bestuurderspositie bekeken). Met zekerheid kan ik het niet zeggen.
Zo op de foto gezien , lijkt het mij nog goed te doen om hem te repareren, zeker omdat het een camper is ( hogere waarde dan een standaard bouwvakkersbus)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: botsing, wat nu?
Vergis je niet in deze schade. Als je hem (in mijn ogen) goed gaat herstellen gaat er stiekem behoorlijk wat tijd en geld inzitten.
Zo op het zicht zou ik hem wel herstellen.
Zo op het zicht zou ik hem wel herstellen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: botsing, wat nu?
Mocht je nog een goede carrosseriehersteller zoeken dan weet ik nog wel iemand in Sint-Niklaas wellicht. via pb indien gewenst.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45
Re: botsing, wat nu?
he jeff,
ik zou idd er eens flink naar laten kijken door een ervaren iemand; hoeft geen bedrijf te zijn.
zoals de vele reactie's al zeggen: niet zomaar wegdoen.
waar staat de bus nu? is er een WJW-lid of T4-kenner wat in de buurt woont en met jou onder de motorkap kan kijken.
zelf reden wij onze T3 bus 1,5 jaar geleden kort tegen de vangrail (na een klapband) die was er heftiger aan toe dan jou bus nu, maar goed na wat wikken en wegen en externe motivatie's ben ik er aan begonnen en komt er nu aardig vorm in: t scheelt dat ik ruimte, gereedschap en soms (priori)tijd heb, maar met 1000,= komt mijn bus weer in de buurt van zoals ie hoort.
de uren, en daarmee die euro's tel ik dus niet mee...
sterkte!
groet Jaco
ik zou idd er eens flink naar laten kijken door een ervaren iemand; hoeft geen bedrijf te zijn.
zoals de vele reactie's al zeggen: niet zomaar wegdoen.
waar staat de bus nu? is er een WJW-lid of T4-kenner wat in de buurt woont en met jou onder de motorkap kan kijken.
zelf reden wij onze T3 bus 1,5 jaar geleden kort tegen de vangrail (na een klapband) die was er heftiger aan toe dan jou bus nu, maar goed na wat wikken en wegen en externe motivatie's ben ik er aan begonnen en komt er nu aardig vorm in: t scheelt dat ik ruimte, gereedschap en soms (priori)tijd heb, maar met 1000,= komt mijn bus weer in de buurt van zoals ie hoort.
de uren, en daarmee die euro's tel ik dus niet mee...
sterkte!
groet Jaco
Helder
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jaco
soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750