Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verschil 4motion of Electronische Sper Differentieel
Verschil 4motion of Electronische Sper Differentieel
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een T5 4motion of een T5 met als extra optie Electronische Sperdifferentieel?
Re: Verschil 4motion of Electronische Sper Differentieel
4motion schakeld de achter wielen in de aandrijving als het nodig is dus naar 4x4.
Re: Verschil 4motion of Electronische Sper Differentieel
Een mechanisch sperdifferentieel (ook verkrijgbaar op de 4M, alleen op de achteras) zet het differentieel echt vast, zodat de as een 'vaste as' wordt. Op die as kan dan niet meer één wiel doordraaien als het slipt, waardoor het andere wiel komt stil te staan en je alle aandrijving op die as mist.
Het 'elektronische' sperdifferentieel in het 4Motion Haldexsysteem is helemaal geen sperdifferentieel, er wordt niets vastgezet. De software in het systeem remt een wiel dat doorslipt via ABS, zodat er nog tractie overblijft op het andere wiel op die as. Daarom wordt er wel gesproken van 'elektronisch' sperdifferentieel. Er is nog wel meer over te zeggen, maar dit is het principe.
Wij hebben geen mechanische sper op onze bus, maar bij onze avonturen zijn we nog altijd uitgekomen met het 'elektronische'. Als een wiel van de grond kwam, werd het altijd netjes geremd en de tractie overgebracht op de andere as en/of het niet-slippende wiel op dezelfde as.
Overigens zijn we ook dan nog wel eens vast komen te zitten, hoor. Een keer met de buik plat op het losse zand bijvoorbeeld, dan helpt geen sper meer, elektronisch of mechanisch! Alleen graven en eruit trekken. Of met volledig met westvlaamse natte, vette klei volgelopen profielen, dan slippen alle wielen, dan helpt een sper ook niet meer, ook alleen een ander die je eruit trekt ('good ol' Pascal'...
).


Het 'elektronische' sperdifferentieel in het 4Motion Haldexsysteem is helemaal geen sperdifferentieel, er wordt niets vastgezet. De software in het systeem remt een wiel dat doorslipt via ABS, zodat er nog tractie overblijft op het andere wiel op die as. Daarom wordt er wel gesproken van 'elektronisch' sperdifferentieel. Er is nog wel meer over te zeggen, maar dit is het principe.
Wij hebben geen mechanische sper op onze bus, maar bij onze avonturen zijn we nog altijd uitgekomen met het 'elektronische'. Als een wiel van de grond kwam, werd het altijd netjes geremd en de tractie overgebracht op de andere as en/of het niet-slippende wiel op dezelfde as.
Overigens zijn we ook dan nog wel eens vast komen te zitten, hoor. Een keer met de buik plat op het losse zand bijvoorbeeld, dan helpt geen sper meer, elektronisch of mechanisch! Alleen graven en eruit trekken. Of met volledig met westvlaamse natte, vette klei volgelopen profielen, dan slippen alle wielen, dan helpt een sper ook niet meer, ook alleen een ander die je eruit trekt ('good ol' Pascal'...

Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel