Na jaren lang stilletjes aan meegelezen te hebben, eerst met een T4 2,4 uit 1995 (long wheelbase, 6 zitter), nu eindelijk aangemeld na het kopen van onze "mooie" blauwe Dehler Profi. Na het wegdoen van mijn eerste T4 die ik samen met een vriend had, altijd blijven rondkijken naar busjes, maar het had nooit echt zin om er een te kopen. Maar na een paar vakanties met huurcampers, een erg rotte 406D (die langer als logeerkamer stil heeft gestaan dan door ons in gereden) werd het toch tijd voor een eigen campertje. Dat het een T4 moest worden, daar was ik al snel uit want


De Dehler opbouw had ik al wel vaker gezien en vind ik echt heel gaaf, je ziet er niet veel van rijden en ik vind het allemaal wel wat hebben. Dat het bed wat minder comfy is in deze nemen we voor lief en met ons topmatras, slapen we er prima in.
Maar als je een 30 jaar oude bus met zeker 3 ton op de klok koopt, dan weet je dat er genoeg werk aan is. Nu was de vorige T4 mijn hoofdvervoersmiddel, verhuurde ik hem ook af en toe aan bevriende bands, dus niet ideaal om aan te leren sleutelen. Onder het motto, wat kapot gegaan is kan ook weer gemaakt, hebben we daarom de Dehler toch gekocht. Rondom de ramen is ooit heel matig aan roestbehandeling gedaan, dus daar en bij de wielkasten breekt de roest alweer een beetje door. Wil ik graag repareren, want deze busjes horen wat mij betreft tot rijdend erfgoed.
Maar nu eerst motorisch alles op orde maken. We kochten de bus in matige staat, motor zat niet goed vast, schokdempers waren op, liep een beetje bokkig. Dus aan de slag en de bus weer lekker laten lopen. Helaas wat makkelijker gedaan dan gezegd, maar goed, dit forum en wat sleutelende vrienden zijn al van goede hulp geweest.
Ondertussen al zelf aangepakt:
4x nieuwe schokdemper (wel iets te lichte gekozen, dus misschien nog een keer zwaardere)
5x nieuwe gloeibougie
Nieuwe accu's en scheidingrelais voor HH accu.
Versnellingsbak geplakt....

Nieuwe filters en vloeistoffen en nog wat spul
Garage heeft ook al wat gedaan:
beetje laswerk linksvooronder, nieuwe fuseekogels en nieuwe stuurkogel, en nog wat klein werk.
Blok liep een beetje bokkig en slecht stationair. Te laag toerental, totdat hij warm was dan liep ie mooi rond de 900 toeren, daarna bij het aanslaan van de koelvinnen, liep hij weer te bonken ergens rond de 200 op de toerenteller. Maar rammelde vooral erg. Maatje van mij had na revisie van zijn brandstofpomp hetzelfde euvel, bedrijf raadde aan om even met de mengschroef te spelen. Dat hielp enorm, bij hem. Bij mij ook, alleen daarna viel ineens ook een lek aan mijn brandstofpomp op. Misschien was dat er wel, maar nog niet opgevallen. Zag ook dat er luchtbellen tussen de brandstofaanvoer zitten, dus daar gaat ergens iets niet goed. In het kader van lekker veel leren en weten waar je mee op pad bent, zou ik dit ook graag zelf oplossen. Ga ik komende weken flink mee verder, als ik er niet uit kom, ga ik me wel melden.
Groetjes,
Sebas
ps, die sticker achterop gaf de doorslag om 'm te kopen ;)
pss, als hier iemand de bus kent en misschien vorige eigenaar(en) is/kent, hoor ik het graag!