Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijverwarming als standkachel?

vragen over de T4
Plaats reactie
djurgen
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:34
Locatie: Hem

Bijverwarming als standkachel?

Bericht door djurgen »

Hallo,

Kun je je bijverwarmer als standkachel laten functioneren? Ik zat te denken aan de bijverwarmer aan schakelen en de nalooppomp van het koelwater (TDI) ook inschakelen ,dan zou het kunnen werken ,toch?
Iemand een andere gedachte hierover? Ik hoor het graag.

Gr Djurgen
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Je kunt de bijverwarmer gemakkelijk ombouwen tot standkachel.
Het pompje waar jij het over hebt kun je niet gebruiken voor de circulatie voor de standkachel, dit omdat het pompje buiten het circulatie circuit zit van de kachel. Er stroomt dus geen koel.vl.st door de kachel als je dat pompje aanzet.

Wat moet je doen:

- Pompje tussen het circuit zetten van de kachel.
- middels schakelaar of tijdklokje/thermostaat de kachel inschakelen.
-bedrading naar kachel wat aanpassingen aanbrengen.
-Voeding leggen naar blower van de kachel zodat deze op stand 1 blaast als kachel brand.



:T44EVER :gekte
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Bijverwarming als standkachel?

Bericht door dannyl »

Zo heel erg simpel is het niet . Ik heb zelf bij een bosch centrum een ombouwset gekocht , deze set is compleet met pomp, terugslagkleppen ,ventielen, elektro unit en tijdklok. Er is wel een beetje technische achtergrond voor nodig en veel geduld. Het kost een beetje maar dan heb je wel wat. Ik heb s'ochtends geen last meer van beslagen en bevroren ramen maar vooral geen koude starts meer.
PS als je de mogelijkheid hebt informeer even naar de prijs in duitsland dit scheelt enorm. Met alle originele onderdelen trouwens (rond de 30%)
Plaats reactie