Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
DSG automaat
DSG automaat
Misschien een stomme vraag maar mijn DSG automaat heeft ook een "S" stand. Ik heb heel internet afgezocht voor een gebruiksaanwijzing maar niet gevonden. Ook de zoekfunctie gebruikt maar met 326 pagina's geef ik het wel op.
Kan iemand aangeven wat deze stand doet? Is dit voor in de bergen of zo?
Misschien iemand met een manual? Ik heb een T5GP uit 2013.
Alvast dank.
Kan iemand aangeven wat deze stand doet? Is dit voor in de bergen of zo?
Misschien iemand met een manual? Ik heb een T5GP uit 2013.
Alvast dank.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: DSG automaat
Dat is een sportstand,
deze zorgt er voor dat er langer doorgetrokken wordt in toeren alvorens er geschakeld wordt,
er wordt wat sneller en sportiever(minder smooth) geschakeld.
Het onnodig snel opschakelen naar de volgende hogere versnelling is in de S-stand wat minder.
De auto voelt daarmee wat alerter aan.
Groetjes Peter
deze zorgt er voor dat er langer doorgetrokken wordt in toeren alvorens er geschakeld wordt,
er wordt wat sneller en sportiever(minder smooth) geschakeld.
Het onnodig snel opschakelen naar de volgende hogere versnelling is in de S-stand wat minder.
De auto voelt daarmee wat alerter aan.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: DSG automaat
Ook handig is dat de vrijloopfunctie (uitrollen zonder af te remmen op de motor) in de S-stand niet werkt en je dus in heuvelachtig terrein dit kunt uitschakelen zonder dat je door het instellingenmenu hoeft. In echte bergen zet ik hem op de handbediening.
Ik zag dat bij de T6.1 de sportstand er niet meer is.
Ik zag dat bij de T6.1 de sportstand er niet meer is.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: DSG automaat
Bedankt, dat is best gaaf
. Stom dat ik het nog niet geprobeerd had
. Morgen even testen. 



Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: DSG automaat
Gesneuveld omwille van het verbruik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: DSG automaat
Mijn T6.1 heeft standaard een sportstand
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: DSG automaat
Misschien niet standaard meer of is de bediening anders geworden?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Re: DSG automaat
Wij passen de schakeltijden eigenlijk altijd aan, vooral bij een tuning. Bij de nieuwe waar de S-stand niet meer opzit is dit bijna een must. De bak schakelt echt veel te vroeg door waardoor het wat onnatuurlijk aanvoelt en mensen met de hand gaan schakelen. Fijn dan zo'n automaat......Lutra schreef: 16 okt 2021, 21:32Misschien niet standaard meer of is de bediening anders geworden?
BCB4F5F6-D166-4D59-A612-5BFEDE1F749C.jpeg
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: DSG automaat
Ik gebruik die stand veel als ik in Oostenrijk op bergwegen rij. Zeker met dalen vind ik het fijner dat hij langer in zijn versnelling blijft hangen.
Re: DSG automaat
's Winters gebruik ik hem om de motor sneller op temperatuur te krijgen en als ik veel korte stukjes rij gebruik ik de S-stand ook regelmatig.
Ik heb ook de indruk dat de koppeling het wel fijn vindt als deze stand met enige regelmaat gebruikt wordt.
Ik heb ook de indruk dat de koppeling het wel fijn vindt als deze stand met enige regelmaat gebruikt wordt.