Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knobbel

vragen over de T4
Plaats reactie
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Knobbel

Bericht door famvdster »

Hoi,

Wij hebben een california uit 2003. Wij hebben de auto uit Duitsland geïmporteerd en is voorzien van telefoonvoorbereiding af fabriek. Nu zit er op het dak een soort knobbel. Wie weet waar die konbbel voor is (GSM antenne?), en wie weet of daar ook een GPS antenne in zit/bij past.
Radioantenne zit in de voorruit.

De knobbel zit op het dak van de auto aan de voorzijde en zie je alleen als je het hefdak omhoog doet.

bedankt voor de antwoorden
Eric
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Dit is de (originele) VW - GPS antenne, zoals die wordt gemonteerd als de bus wordt geleverd met navigatie, de zgn MFD. :

http://cgi.ebay.de/Navigationssystem-VW ... dZViewItem

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de "knobbel" later is gemonteerd icm bv een "gewone" autoradio met GPS, dus ik denk dat je bus origineel uitgerust was met navi. Misschien is deze los verkocht.

Overigens kan het nog zijn dat dit een enkel-DIN's of een dubbel-DIN's uitvoering was (inbouwafmeting in het dashboard). Enkel-DIN's is de afmeting van een normale autoradio. Dubbel-DIN's is 2 keer de hoogte.

Mocht deze dubbel-DIN's origineel geleverd zijn geweest heb je het voordeel dat deze makkelijk weer te plaatsen is, in het dasboard is de sparing daar immers al groot genoeg voor. Anders moet deze met nogal wat werk groter gemaakt worden (het frame / plaatwerk wat zich achter het dasboard bevindt)

Als ik me niet vergis zijn er voor de T5 ook uitvoeringen van de "knobbel" leverbaar met een geintegreerde GSM antenne.

Afbeelding[/i]
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Bericht door famvdster »

bedankt voor je antwoord.

Het is inderdaad de knobbel zoals op de foto.
Ik zal het navragen bij de dealer in Duitsland. Er zit nu een gamma radio in. echter onder het dashboard zit een extra console met twee din sleuven (legvakjes) hier had het systeem in kunnen zitten. Echter kwa bediening niet zo'n handige plek.

als er inderdaad een navi in heeft gezeten zal het waarschijnlijk erg eenvoudig zijn om er één terug in te plaatsen.

Eric
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

In de middenconsole zit de navi nooit, dit is inderdaad een onhandige plek.
Bovendien is hier de inbouwdiepte beperkt (bovenste vak)

Hij zit standaard op de plaats van de radio.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

volgens mij waren er ook antenne's met zo'n knobbel die zowel gps signalen konden opvangen, als ook voor een mobieltje als extra buiten antenne gebruikt konden worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Deze

http://cgi.ebay.de/Orig-VW-GPS-Antenne- ... dZViewItem

heeft een aparte antenne-"staaf" (voor de radio)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Hoi allemaal,
de "knobbels" zijn er in twee uitvoeringen: als GSM antenne en als combi voor GSM en GPS.
Ze zijn voor alle telefoon en/of GPS toestellen te gebruiken, VW heeft diverse verloop kabeltjes om verschillende merken navigatie aan te kunnen sluiten en anders kun je bij bv. Conrad losse stekkers kopen en zelf een verloop kabel maken.
Ik spreek uit ervaring, heb zelf een "combi knobbel" op mijn dak en zowel mijn handsfree set als mijn navi (TOM TOM) zitten op deze antenne. :toppie
Groet, Oskar.
famvdster
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2007, 16:36

Bericht door famvdster »

Dank voor alle info. ik kwam er gisteren achter dat ik nog een gedetailleerde lijst (6 pagina's) had gekregen van een NL-dealer met alle opties waarmee de auto af fabriek is uitgerust. dit nav een garantie gevalletje. De NL dealer heeft destijds voor mij die lijst uitgedraaid. Zeer nuttig als je een auto importeerd. Ik kan echter niet zien of het een combi antennne is voor GSM en GPS. Ik weet wel dat er geen navi in heeft gezeten. hoe kan ik zien of het een combi antenne is?

Eric
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Als het een combi antenne is zitten er meerdere kabeltjes aan voor elke functie (GSM / GPS) een.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie