Hallo allemaal,
Er is al veel gevraagd en geschreven over start- en huishoudaccu's.
Ik heb zelf inmiddels ook al de nodige "fouten" gemaakt en daarvan geleerd, maar ik maak blijkbaar helaas nog steeds fouten door onwetendheid.
Afgelopen winterperiode is mijn camper in de stalling gegaan en door omstandigheden kan ik nu pas mijn camper weer gebruiken.
Ik heb mijn huishoudaccu losgekoppeld en thuis om de 3 a 4 weken aan het stroom gezet.
Van de startaccu begreep ik dat deze zou worden losgekoppeld in de stalling.
Zojuist ben ik gebeld door de staleigenaar dat de startaccu leeg was en dat ze deze hebben moeten starten met een booster.
Ik was in de veronderstelling (zo heb ik dat ook begrepen van de staleigenaar) dat de startaccu ontkoppeld zou worden, maar blijkbaar is de accu alsnog leeggelopen in de afgelopen maanden.
Nu vraag ik mij af, hoe kan dit en hoe kan ik dit voor een volgende keer voorkomen?
Is het loskoppelen niet voldoende, of moet ik gebruik maken van een accu onderbreker/schakelaar?
Hoe kan ik eventueel zorgen dat de startaccu toch om de zoveel tijd wordt opgeladen, oftewel hoe doen anderen dat in een stalling?
Ik hoor graag jullie adviezen en tips.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Accu en Huishoudaccu; hoe voorkom je problemen bij lang stilstand?
- Jan anno NU
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Accu en Huishoudaccu; hoe voorkom je problemen bij lang stilstand?
Best vervelend zo,n luxe probleem .
Gewoon elke 2e , 3e en/of 4e auto weg doen en het hele jaar rond met je busje blijven rijden.
Of je startaccu voorzien van een massa schakelaar , niet afgaan op je stallinghouder maar zelf doen .
En neem even de leeftijd van je startaccu ter overweging , na 5 a 6 jaar gewoon vervangen door de grootste die er in past , dan heb je wat meer reserve en kans dat ze de stilstand in de winter trekt.
Of mee naar huis nemen , vorstvrij opslaan en om de paar maanden aan de lader .

Gewoon elke 2e , 3e en/of 4e auto weg doen en het hele jaar rond met je busje blijven rijden.
Of je startaccu voorzien van een massa schakelaar , niet afgaan op je stallinghouder maar zelf doen .
En neem even de leeftijd van je startaccu ter overweging , na 5 a 6 jaar gewoon vervangen door de grootste die er in past , dan heb je wat meer reserve en kans dat ze de stilstand in de winter trekt.
Of mee naar huis nemen , vorstvrij opslaan en om de paar maanden aan de lader .

- krekwakwol
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Accu en Huishoudaccu; hoe voorkom je problemen bij lang stilstand?
Of aan een druppellader in de stalling, als die mogelijkheid er is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Accu en Huishoudaccu; hoe voorkom je problemen bij lang stilstand?
Mijn ouders halen de accu’s er ‘s winters uit en leggen ze dan in de hal neer aan de druppellader. Kan ook ergens anders natuurlijk :)
Re: Accu en Huishoudaccu; hoe voorkom je problemen bij lang stilstand?
Kort samengevat: accu loopt altijd langzaam leeg door zelfontlading. Als het busje lang stil blijft staan, moet je dat dus tegengaan. De oplossing hiervoor is een druppellader. Als je bij het stallen de accu ook loskoppelt, moet je je geen zorgen maken over eventuele verliesstromen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994