sinds enkele weken beschikken we over een T4 Syncro camper met Fischer interieur. Hier heb ik de wagen voorgesteld: viewtopic.php?t=69052
In afwachting van een weekendje weg amuseer ik me wat met diverse puntjes op de i te zetten.
Nu had ik enkele dagen geleden de camper op de netstroom aangesloten om de leefbatterij op te laden.
Nu, voor ik verder ga, moet ik effe uitleg geven over deze LEDjes en knopjes. Geheel links heb je 3 rode en 6 groene LEDjes. Ze geven de laadspanning aan. De hoogste groene LED is 14,5V, de laagste groene is 12V. Een halve Volt per LED dus. De bovenste rode is dan 11,5V en de onderste 10,V. Die info haal ik uit de Fischer-brochure. Gelukkig zit dat erbij.

SB = startbatterij ==>> tuimelschakelaar naar boven en je kan de laadspanning zijn bij draaiende motor
LB = leefbatterij ==> tuimelschakelaar naar onderen en je kan de spanning zien over de polen van de leefbatterij (al dan niet ladend)
LSB = Laadt startbatterij ==> echt, om de startbatterij op te laden bij stilstand, als de camper op netstroom is aangesloten, moet je deze knop naar boven zetten!
Pomp = schakelaar om de waterpomp te starten
Fan = schakelaar om een extra fan achter de ijskast te starten, voor betere ventilatie.
Vandaag heb ik dan toch even de multimeter erbij genomen en wat metingen verricht om te zien of de schakelaars doen wat ze moeten doen.
1) als ik de LSB knop inschakel (motor uit, netstroom aangesloten), dan wordt de startbatterij opgeladen. Ik meet er dan 13,8V over. Je leest het dus goed, in dit Fischer interieur moet je een schakelaar omzetten wil je de startbatterij opladen. In modernere wagens gebeurt dat sowieso. Maar in dit interieur is er op dit vlak geen probleem.
2) Als de motor draait, dan meet ik over de leefbatterij eveneens 13.8V. Dus bij draaiende motor wordt de leefbatterij opgeladen. De op één na hoogste groene LED brandt dan, wat mooi correspondeert met die ene LED. Ook hier geen probleem.
3) Als ik nu (uitgeschakelde motor, netstroom aangesloten) de spanning meet over de polen van de leefbatterij, dan meet ik zo'n 12,5V. Dit is dus fout, dat zou zo'n 13,8V moeten zijn, dat weet ik dankzij punt 1) en 2). Er komt ook wel degelijk stroom binnen, want a) anders zou ik de startbatterij niet kunnen opladen en b) ik meet 220V wisselspanning in de stroomstekker (links van de LEDS, buiten beeld). (extra optie: dat het écht niet de bedoeling is van de leefbatterij op te laden via netstroom, maar dat idee lijkt zo bizar)
Mijn vraag is nu: waar zou de fout zitten? Domme vraag wellicht, omdat jullie het circuit van dat interieur (ook) niet kennen, maar dit forum is voorlopig mijn enigste aanknooppunt, mijn hoop rust bij jullie.