Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stroom probleem T4 california 1992

vragen over de T4
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Ik heb in mijn T4 california 1992 de scheidings relais vervangen omdat ik geen stroom maar had op de huishoud accu's! Nu die nieuwe er in zit laden de accu's wel weer op als ik rij en heb ik achter in de bus overal stroom! Maar zodra ik het contact uit zet heb ik geen stroom meer in het huishoud gedeelte! De display bovenin gaat ook uit! De sigarette aansteker levert nog wel stroom! Iemand enig idee wat nu nog het probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Multivan Generation »

Meet de spanning op de huishoud accu's maar eens. Grote kans dat die overleden zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Jan anno NU »

Code: Selecteer alles

De sigarette aansteker levert nog wel stroom! 
Die werkt altijd in een T4 , dat komt uit de startaccu
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Hanz »

haastrecht schreef: 01 mar 2023, 13:39 Maar zodra ik het contact uit zet heb ik geen stroom meer in het huishoud gedeelte! De display bovenin gaat ook uit! De sigarette aansteker levert nog wel stroom! Iemand enig idee wat nu nog het probleem kan zijn?
Display zit op de huishoudaccu en de cigarettenaansteker zit op de startaccu. Dus dat de ene het wel doet en de andere niet is niet zo gek. Volg de tip van Peter maar om je huishoudaccu te testen. Goede kans dat die door het kapotte relais te lang en te diep ontladen is en daar kunnen ze niet goed tegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Multivan Generation schreef: 01 mar 2023, 15:22 Meet de spanning op de huishoud accu's maar eens. Grote kans dat die overleden zijn.
Nee, die zijn nog goed!
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 15:28
haastrecht schreef: 01 mar 2023, 13:39 Maar zodra ik het contact uit zet heb ik geen stroom meer in het huishoud gedeelte! De display bovenin gaat ook uit! De sigarette aansteker levert nog wel stroom! Iemand enig idee wat nu nog het probleem kan zijn?
Display zit op de huishoudaccu en de cigarettenaansteker zit op de startaccu. Dus dat de ene het wel doet en de andere niet is niet zo gek. Volg de tip van Peter maar om je huishoudaccu te testen. Goede kans dat die door het kapotte relais te lang en te diep ontladen is en daar kunnen ze niet goed tegen.
Die zijn net een jaar oud en zijn nog goed! Meet ik nu op 13V
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Hanz »

Scheidingsrelais misschien verkeerd aangesloten? Mogelijk dat bij draaiende motor het huishoudgedeelte nu gevoed wordt door de startaccu en bij afzetten van contact stroomloos gezet wordt. Als de andere componenten nog goed blijken te zijn altijd eerst zoeken bij het onderdeel dat gewijzigd/vervangen is, en dat is in dit geval het relais.

Hier vind je meer informatie over de aansluiting van het relais, let op dat je het juiste aansluitschema bekijkt, dat voor campingmodellen tot 1995.
https://t4-wiki.de/wiki/Trennrelais
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 15:54 Scheidingsrelais misschien verkeerd aangesloten? Mogelijk dat bij draaiende motor het huishoudgedeelte nu gevoed wordt door de startaccu en bij afzetten van contact stroomloos gezet wordt. Als de andere componenten nog goed blijken te zijn altijd eerst zoeken bij het onderdeel dat gewijzigd/vervangen is, en dat is in dit geval het relais.

Hier vind je meer informatie over de aansluiting van het relais, let op dat je het juiste aansluitschema bekijkt, dat voor campingmodellen tot 1995.
https://t4-wiki.de/wiki/Trennrelais
Ik heb ze 100% zeker weten goed aangesloten!
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 15:54 Scheidingsrelais misschien verkeerd aangesloten? Mogelijk dat bij draaiende motor het huishoudgedeelte nu gevoed wordt door de startaccu en bij afzetten van contact stroomloos gezet wordt. Als de andere componenten nog goed blijken te zijn altijd eerst zoeken bij het onderdeel dat gewijzigd/vervangen is, en dat is in dit geval het relais.

Hier vind je meer informatie over de aansluiting van het relais, let op dat je het juiste aansluitschema bekijkt, dat voor campingmodellen tot 1995.
https://t4-wiki.de/wiki/Trennrelais
Die link heb ik al eerder ergens gelezen! Ik was op zoek naar dat 214 or 373 ding! Misschien dat daar ergens een probleem zit maar ik kan die niet vinden in mijn "stoppen kast" Ook niet onder de stoel, daar ik een nieuwe ASS stoel heb en daar niks te vinden is! Of is dat niet iets waar ik naar zoeken moet?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Hanz »

Als het goed is zit bij jou het scheidingsrelais bij de wielkast linksachter. Zie ook de foto op de T4-wiki pagina. Je moet dus niet onder een stoel of in je relaiskast onder het dashboard zoeken. Maar welk relais heb je nu eigenlijk vervangen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 18:51 Als het goed is zit bij jou het scheidingsrelais bij de wielkast linksachter. Zie ook de foto op de T4-wiki pagina. Je moet dus niet onder een stoel of in je relaiskast onder het dashboard zoeken. Maar welk relais heb je nu eigenlijk vervangen?
Klopt, die heb ik ook vervangen maar ik dacht dat die 214 misschien een andere ding was waar wat mis mee kon zijn!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door Hanz »

Die 214 is het scheidingsrelais bij een niet-camper uitvoering. In jouw California zal je die dus niet vinden, daar is het toch echt het relais bij de wielkast dat je al vervangen hebt. Check nog eens goed of de aansluiting van dat relais wel correct is, dus de juiste accu op het juiste contact.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door J vd Pal »

Ben je van alles aan het vervangen zonder te meten wat er gebeurt? Ik zou eerst eens gaan meten om te ontdekken wat voor effect de verschillende acties hebben gehad en dan pas nieuwe spullen kopen. Misschien is er iets verkeerd aangesloten, misschien een draadje gebroken onder de isolatie waardoor je het niet ziet, misschien een slecht contact. Er kan veel aan de hand zijn wat niet opgelost wordt door vervangen van lossen onderdelen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

Hanz schreef: 01 mar 2023, 21:42 Die 214 is het scheidingsrelais bij een niet-camper uitvoering.
Ahaa, dat snapte ik dus niet! haha! Maar ik heb de draden stuk voor stuk los gehaald en overgezet! Die zitten echt niet verkeerd om of iet dergelijks! Ik zal er nog eens naar kijken vandaag!
haastrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:42

Re: Stroom probleem T4 california 1992

Bericht door haastrecht »

J vd Pal schreef: 02 mar 2023, 07:57 Ben je van alles aan het vervangen zonder te meten wat er gebeurt?
Dat hoor je mij helemaal niet zeggen! Meten is weten en daarom heb ik die scheidings relais vervangen! Nu laden de huishoudaccu's wel weer op met draaiende motor, dat deed hij eerst al niet!
Plaats reactie