Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

vragen over de T5
Plaats reactie
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik ben alle voorbereidingen aan het doen voor de verstuiver brug plaatsing en ringen vervangen
Nu vroeg ik me af hoe moet je de motor verdraaien om de tuimelaar is de juiste stand te krijgen
Ik heb gevonden dat je speciaal gereedschap achter een deksel moet platsen en daar me kan verdraaien
Kan dit ook zonder dat speciaal gereedschap
Het gaat om een 2.5l tdi
Dit zal het gereedschap moeten zijn
20230424_053345.jpg
Zo als hier beschreven
Bijlagen
16823124514675028218961777089558.jpg
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door ray308 »

Ik ken het blok niet verder, maar als ik dat heb bij het sleutelen ergens. Is er meestal een kapje wat je weg moet halen, met daaronder een as waarmee je de boel (krukas en alles wat daar aan zit) kunt verdraaien in de gewenste stand.

Werkt dat nu ook niet gewoon zo?
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 910
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door SyncRoon »

Als ik de tekening zie maak ik eruit op dat je de afdekking van je nokkenas moet verwijderen maar verder staat daar niks bij. Datzelfde bij de krukas, eerst de afdekking demonteren. Dat tooltje dat je laat zien moet je volgens de onderste tekening dan op je krukas monteren zodat je daarmee de krukas kan roteren.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je adviseren, heel eerlijk,
als je dit soort essentiële vragen jezelf stelt,
en je baseert op een uitdraai van een Touareg (waarschijnlijk andere motorcode),
dat het mij verstandiger lijkt, dat je de klus laat uitvoeren.
Dit om teleurstellingen en een slechter presterende motor te voorkomen.

Er hebben mensen hiervan hun werk gemaakt, gebruik hun skills en expertise en laat het doen,
waardoor je eventueel ook later aanspraak kunt maken op garantie.

Misschien kun je er je voordeel mee doen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 910
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door SyncRoon »

https://07eins.com/pages/diy-eigener-einbau :gif op eigen risico

als je jezelf daarmee vertrouwt
Groet, Ronald
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

ray308 schreef: 25 apr 2023, 10:52 Ik ken het blok niet verder, maar als ik dat heb bij het sleutelen ergens. Is er meestal een kapje wat je weg moet halen, met daaronder een as waarmee je de boel (krukas en alles wat daar aan zit) kunt verdraaien in de gewenste stand.

Werkt dat nu ook niet gewoon zo?
Doe ik meestal ook zo
Maar toen ik me in deze motor ging verdiepen kwam ik tegen dat je een speciale tool nodig had dus dacht zouw het niet anders kunnen van daar mijn vraag
Maar zeker bedankt voor het mee denken
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

Multivan Generation schreef: 25 apr 2023, 16:42 Ik zou je adviseren, heel eerlijk,
als je dit soort essentiële vragen jezelf stelt,
en je baseert op een uitdraai van een Touareg (waarschijnlijk andere motorcode),
dat het mij verstandiger lijkt, dat je de klus laat uitvoeren.
Dit om teleurstellingen en een slechter presterende motor te voorkomen.

Er hebben mensen hiervan hun werk gemaakt, gebruik hun skills en expertise en laat het doen,
waardoor je eventueel ook later aanspraak kunt maken op garantie.

Misschien kun je er je voordeel mee doen.

Groeten Peter
Ik heb al veel aan verschillende motoren gesleuteld alleen is elke motor net weer even anders en daarom probeer ik me van te voren goed in te lezen en dus ook vragen te stelen dit om het sleutelen makelijker te maken en tegenvallers proberen te verkomen
Voor elke motor moet eens de eerste keer zijn dus als ik het uithanden geef word het nooit de eerste keer en daar naast ook vind ik het zelf leuk om te doen en kost het te veel voor mij om hem weg te brengen terwijl ik het zelf kan en ook nog de plek voor heb
Dat ik een beschrijving van een touareg gebruik is omdat die het duidelijkste laat zien wat ik bedoel
Heb ook nog een boek met de echte motorcode en word over de zelfde tool gesproken
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

Vandaag aan de operatie begonnen en heb zelf een tooltje gemaakt
Voor het draaien van de motor perfect
Motordraai tool
Motordraai tool
Naar deze foto is er nog wel iets aan verandert
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

SyncRoon schreef: 25 apr 2023, 17:21 https://07eins.com/pages/diy-eigener-einbau :gif op eigen risico

als je jezelf daarmee vertrouwt
Is er iets niet goed aan de brug of zijn er problemen mee
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 910
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door SyncRoon »

Nee dat niet, meer of de handleidingen voldoende zijn voor de hobbyist. Ik heb het ook op mijn lijstje staan, maar nu ff eerst zien dat ik kan rijden.
Groet, Ronald
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Hoe Motor verdraaien voor tuimelaar afspelen

Bericht door arjankraaijkamp »

SyncRoon schreef: 29 apr 2023, 18:16 Nee dat niet, meer of de handleidingen voldoende zijn voor de hobbyist. Ik heb het ook op mijn lijstje staan, maar nu ff eerst zien dat ik kan rijden.
Oke ik heb hem al maar er zit geen beschrijving of iets bij maar het is opzich best duidelijk hoe ze instaleren
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Plaats reactie