Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betere “doorluchting” tijdens slapen.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Martens-Tvier »

Getriggerd door een vraag over een airco, ben ik benieuwd naar advies over een beter binnenklimaat tijdens kamperen in warme streken.

We hebben een originele Westfalia/California uit 2003 en slapen beneden met het hoofd naar de achterklep. Het “plafond” laten we altijd thuis, dat levert ons meer binnenruimte op. We zijn beide niet klein (195-175 cm).
Voor het slapengaan zetten we de achterklep en schuifdeur open om “door te waaien” en uiteraard laten we de roosters in de tent altijd open.

Toch komt het vaak voor dat het in de bus nog tot 28 graden is als we gaan slapen. Dat vinden we eigenlijk te warm.

We hebben een klamboe geprobeerd (en dan de achterdeur en schuifdeur op een kier), maar de klamboe krijgen bij het hoofdeind niet lekker gepositioneerd. Andersom slapen (hoofd naar voren) werkt niet want daarvoor ben ik eigenlijk te lang.

Ik zie soms bij andere bussen van die roosters in de ruiten (deur of keukenraam), maar die kan ik niet echt vinden.

Iemand nog meer tips? (behalve naar koudere streken gaan 😉). Dank!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Hanz »

Die roosters kan je o.a. kopen bij poptop of bij bus-ok. Je hebt ze in twee breedtes voor de schuifruiten in de schuifdeur(en) en voor de ramen in de voordeuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
feddejaap
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:15
Contacteer:

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door feddejaap »

Momenteel in zuid Spanje 36 graden overdag en in de avond buiten nog altijd een graad of 30 rond 23:00. Wij hebben om de warmte iets te verminderen horren voor de schuiframen. Gemaakt van horgaas met in de randen magneten. Deze gaan volledig over de schuiframen heen en bevestigen we aan de buitenkant. De ramen kunnen dan van binnen nog open. Het blijft evengoed warm en ik denk dat de kunst is je daar vooral zo min mogelijk druk om te maken. Wij slapen op dezelfde plek, ook vanwege onze lengte met de hoofden naar achter.. Wat misschien nog zou kunnen helpen is het hefdak doek vervangen voor een met horren aan alle drie de kanten. Ben ook benieuwd naar de oplossing van anderen.
EE03B99D-D093-48FD-8797-8EBE678302CB.jpeg
Laatst gewijzigd door feddejaap op 29 jun 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
:T44EVER 2.4D California 1991 :campingT4
http://petitbus.nl
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Martens-Tvier »

@Hanz: Top, bedankt! ik zocht alleen op MP omdat ik ervan uit ging dat het niet nieuw te verkrijgen was….

Die magnetische horren voor de voordeur-ramen ga ik bestellen.

@feddejaap: wij rijden momenteel door Sardinië, overdag rond 33, ‘s avond laat rond 25. Niet druk maken helpt inderdaad 😉
Laatst gewijzigd door Martens-Tvier op 29 jun 2023, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Multivan Generation »

Brandrup airsafe al geprobeerd?
Ze zijn er ook van andere leveranciers en langere lengte.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 29 jun 2023, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Martens-Tvier »

Multivan Generation schreef: 29 jun 2023, 11:10 Brandrup airsade al geprobeerd?
Ze zijn er ook van andere leveranciers en langere lengte.
bedoel je de Air-Safe voor de achterklep? We zetten wel eens de klep op een kier, maar dan heb je nog steeds het probleem van geen hor….?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
feddejaap
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:15
Contacteer:

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door feddejaap »

Ah lekker op pad! Als het even kan zetten we de schuifdeur op het zuiden en zetten we de luifel op. Ook dat helpt wat hebben we het idee. Geniet van de reis!
:T44EVER 2.4D California 1991 :campingT4
http://petitbus.nl
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Pascal-141 »

ik heb een verluchtingsrooster voor in het linker schuifraam , en heb daar aan de binnenzijde een kleine ventilator tegenhangen , die laat ik de hele nacht draaien en die trekt verse lucht binnen , dat scheelt wel vind ik . Die ventilator is ongeveer 15x15cm en werkt op USB stekker . Vebruikt amper stroom ( ik zie het batterijniveau na een hele nacht draaien niet eens zakken) en werkt vrij geruisloos (en is regelbaar in 3 standen) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door SyncRoon »

Ik zit al een tijdje te denken om een ikea luchtreiniger te gebruiken voor extra verluchting. Deze zijn 24V (met voeding op 230v) en hebben ook hepa/fijnstoffiltering.

De kleine (HxBxD 280x225x125mm) zou je kunnen inpassen in een schuifraampje met een pasframe te maken. De grotere (HxBxD 461x310x109mm) is wat lastiger weg te bouwen.

Met een 12-24v DC-DC voeding/omvormer kan je deze dan gebruiken (en ook de ikea ledverlichting.....)

Je kan ook de losse (vervang)filters gebruiken in plaats van een hor, kader maken en er een amazon usb ventilator achter hangen.

Ik heb ook al gekeken of een extra ventilator voor de aanzuiging van je interieur kan werken. Dan vanuit de ruimte bij je veerpootbevestiging via de ventilatorkast, interieurfilter en standaard uitstroom openingen je bus in. Is nu een lastiger klus bij mijn bus ivm de doorvoer van de snorkel.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Hanz »

Martens-Tvier schreef: 29 jun 2023, 11:13
Multivan Generation schreef: 29 jun 2023, 11:10 Brandrup airsade al geprobeerd?
Ze zijn er ook van andere leveranciers en langere lengte.
bedoel je de Air-Safe voor de achterklep? We zetten wel eens de klep op een kier, maar dan heb je nog steeds het probleem van geen hor….?
Er bestaat ook een hor voor de achterklep. Niet goedkoop maar dan kan de klep wel open, eventueel op meer dan een kier.
https://www.poptopshop.nl/a-12328038/t4 ... escription
Soms ook op MP aangeboden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt zo iets ook prima zelf maken van een dun geweven vitrage.
Maar ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Gewoon de klep een cm of 15 openzetten en op slot houden door een airsafe.

Heb je last van beestjes, dan gebruik je een beetje deet en klaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 29 jun 2023, 14:41 Heb je last van beestjes, dan gebruik je een beetje deet en klaar.
Dat hangt er wel een beetje vanaf waar je staat met je campertje. In de Schotse hooglanden red je het met een beetje deet niet tegen de midgets. Overigens is het horrengaas van de achterklephor waarschijnlijk ook te grof voor deze monsters. Dus dan beter zelf iets knutselen van muskietengaas.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Wallietax
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2021, 14:41

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Wallietax »

Momenteel op vakantie in Kroatië en met de deuren op een kierstand s,nachts met een haakje is het prima te doen hier samen met de rest van de ventilatie/hor


Gr.wallietax😎
Bijlagen
IMG_6119.jpeg
IMG_6118.jpeg
IMG_6117.jpeg
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 668
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Jan anno NU »

Geniet er lekker van , is een luxe probleem.
:knipoog
Lekker onder een laken slapen en je niet druk maken.
Heb hier net de schuifpui gesloten , de buitentemperatuur is gezakt naar 17 Graden , dat is pas afzien.
:proost
Screenshot_20230629_203330_Buienalarm.jpg
T4 2,5 TDI 2002
Wallietax
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2021, 14:41

Re: Betere “doorluchting” tijdens slapen.

Bericht door Wallietax »

Multivan Generation schreef: 29 jun 2023, 14:41 Je kunt zo iets ook prima zelf maken van een dun geweven vitrage.

Precies dat ,die zet ik vast met grote platte tank tas magneten waardoor de deuren ook nog dicht kunnen zelfs 👍


Gr.wallietax😎
Plaats reactie