Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deksel koelkast demonteren

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Deksel koelkast demonteren

Bericht door Martens-Tvier »

Tijdens onze (warme) vakantie op Sardinië liet het isolerende deel, (dat dikke deel met die rubber rand) van het koelkastdeksel los. Dat zit met normaliter met nietjes aan het houten deksel vast.

Om dit te herstellen wil ik het houten deksel losschroeven van de koelkast. Ik zie dat elk scharnier met twee zwarte kruiskopschroeven of -boutjes aan de koelkast vast zit.

Kan ik die vier schroeven/boutjes gewoon losdraaien zonder dat er ergens een moertje losraakt en verdwijnt naar een plek waar ik nooit meer bij kan komen? :huilen

Dank!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deksel koelkast demonteren

Bericht door Hanz »

Op deze tekening kan je zien dat het geen boutjes zijn maar parkers, nummer 3 op de tekening.
Opbouw keukenblok.png
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deksel koelkast demonteren

Bericht door Martens-Tvier »

Kijk, dat is wat ik nodig had! Die parkers kan ik er dus gewoon uit- en weer in draaien.
Bedankt!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deksel koelkast demonteren

Bericht door Hanz »

De eerste voorzichtig proberen dan zie je snel genoeg wat voor schroefdraad het is. Maar volgens tekening dus parkers.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deksel koelkast demonteren

Bericht door Martens-Tvier »

Het waren helaas geen parkers, maar M4 bouten die met loktite waren vastgezet in lasmoeren op de scharnieren. Ik kreeg ze slecht los, ook omdat de originele bouten loeivast zaten én ook nog eens van vrij zacht metaal waren.

Uiteindelijk de boel los gekregen en het deksel gerepareerd. Weer vastgezet met fatsoenlijke RVS Torx bouten. Was nogal een gepruts om én het deksel vast te houden, én de scharnieren precies uit te lijnen, én dat allemaal in een bus die op de oprit in de zon staat….

Maar de boel zit weer op z’n plek en het deksel sluit weer netjes.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deksel koelkast demonteren

Bericht door Hanz »

Goed om te weten. Ik wist dat ik nog een foto had van de achterkant van het keukenblok. Ik moest even zoeken maar hier is hij dan.
De foto heeft een lage resolutie maar met een beetje fantasie kan je inderdaad de vastgelaste moeren zien zitten. Wel vreemd dat die op de tekening niet waren te zien, misschien juist omdat ze niet los zitten en dus geen apart onderdeel zijn.
Achterzijde keukenblok.JPG
(32.38 KiB) Nog niet gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie