Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door dirk72 »

Voor ik zonnepanelen had geinstalleerd verbaasde ik me al over de indicator van de huishoudaccu, op het schermpje bij de achteruitkijspiegel. Hij kon binnen korte tijd drie streepjes terugvallen of stijgen. Nu was dat wel altijd ‘s morgens of ‘s avonds, leek wel temperatuurgerelateerd.

De accu is drie jaar oud. Drie jaar gelden was het verloop op de indicator ook al heel grillig, ik dacht toen dat de accu stuk was en heb hem vervangen. Daarna veranderde er weinig.

Nu heb ik zonnepanelen en een Vicron omvormer en die omvormer geeft op dit moment aan dat er druppellading plaatsvindt, dan is de accu dus vol volgens mij. De indicator boven het dashboard geeft echter 9 streepjes, geen tien. De spanning op de indicator schommelt wat tussen 12,9 en 13,2 volt, terwijl de omvormer een spanning van 13,6v aangeeft. De koelkast en de interieurverlichting staan uit.

Als ik walstroom aansluit, dan haalt de indicator wel altijd 10 streepjes. Puur door te rijden komen we volgens mij nooit verder dan 7.

Herkennen jullie dit alles, is dit normaal? Hoe is dit te verklaren? Hoe meet de streepjes-indicator hoe vol de accu is, is dat op basis van de spanning van de accu?
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door Martens-Tvier »

Ik herken dat niet. Sterker, die streepjes zie je alleen maar bij accubedrijf. Aan de walstroom of rijdend zie je (bij onze T4) alleen de accuspanning in cijfers. Wij hebben geen zonnepanelen.

De streepjes worden pas zichtbaar een aantal minuten nadat er op accubedrijf is omgeschakeld. Onze HH-accu wordt zowel rijdend als op walstroom geladen tot alle streepjes. Het aantal streepjes neemt op accubedrijf af naarmate de accuspanning daalt.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door J vd Pal »

De streepjes geven een grove indicatie van de laadtoestand van de accu gebaseerd op de spanning van de accu. Bij een hogere temperatuur is de spanning van de accu (iets) hoger en dan krijg je er soms een streepje bij, koelt hij dan weer af dan ben je dat streepje weer kwijt. Ook heeft het type accu invloed op het aantal streepjes, ik heb bijvoorbeeld een LiFePo4 accu die een hogere spanning heeft en veel minder terugval van spanning bij het ontladen en dan zegt het aantal streepjes op het display helemaal niets over de laadtoestand.

Als je het nauwkeuriger wilt weten dan zou je meetshunt kunnen plaatsen. Dan weet je precies hoeveel energie er nog in de accu zit. Bijvoorbeeld een Victron Smartshunt https://www.victronenergy.nl/battery-mo ... tery-shunt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door dirk72 »

Ik herken dat niet. Sterker, die streepjes zie je alleen maar bij accubedrijf
Ja, nu je het zegt. Dat was bij ons ook zo. Maar nu heb ik niets aan, en ik zie ik de streepjes toch. Zou ik het paneel verkeerd hebben aangesloten, als een verbruiker?? Heb wel de aanwijzingen goed gevolgd. Omvormer-app geeft ook geen fout aan. Inmiddels geeft de dashboard-indicator wel 13,6v aan, net als de omvormer, maar hij staat nog wel op 9 streepjes.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door J vd Pal »

Als er geen externe stroom is vanaf de dynamo of walstroom dan zie je de streepjes dus dat klopt. De stroom vanaf de dynamo en walstroom wordt gezien door het paneel, vanaf het zonnepaneel niet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door dirk72 »

Zojuist zag ik de indicator bij de spiegel naar 10,4v zakken en na een minuut of 10 opeens, binnen een minuut, weer stijgen naar 12,9v. Ondertussen gaf de omvormer consequent 12,9v aan. Heeft iemand daar een verklaring voor? Alle apparaten, radio, verlichting, leken nog prima te werken toen er 10,4v werd aangegeven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door Multivan Generation »

Je lijkt een beetje paranoia.
Misschien dat de koelbox even inschakelde :knipoog
Je vertrouwt op elektronica van ruim 20 jaar oud. Dat zou ik al niet doen. En wat maakt het nou eigenlijk uit ook? Zolang alles blijft werken is het toch goed. Zie dat display als een indicatie, meer niet.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Betrouwbaarheid accu-indicator (versus omvormer)

Bericht door dirk72 »

Okee, geruststellend antwoord, dankjewel.
Plaats reactie