Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrade achteruitrijcamera monteren

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jurgeng74
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2021, 14:04

Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door jurgeng74 »

Beste Weetjewellers,

Ik heb in mijn T4 California camper sinds kort een autoradio met display. Op deze radio kan ik een achteruitrijcamera aansluiten en daar voel ik wel wat voor. Het is tenslotte een flinke dode hoek. Heeft iemand ervaring met monteren van zo'n achteruitrijcamera? Ik heb deze vragen (en een zoektocht op WJW leverde weinig op):
  • Waar heb je de camera gemonteerd zodat deze het beste overzichtsbeeld geeft? Ook rekening houdend met een fietsenrek vol met fietsen achterop. Er zijn kentekenplaathouders te koop met een geïntegreerde camera, is dat wat?
  • Via welke route heb je de signaalkabel laten lopen vanaf de achteruitrijcamera naar de autoradio of display?
Alvast bedankt!
/Jurgen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een kentekenplaatcamera.

Mooi onopvallend en genoeg voor het zicht direct achter de bus. Niet geschikt voor zicht op verkeer. Althans die van mij. Die is vast. Volgens mij zijn er ook, waar je de positie van kunt stellen. Dat maakt het echter weer kwetsbaarder en dus meer kans op storingen.

Bedrading als volgt.

Door achterklep naar tule linksboven in klep. Vandaar gaat de draad naar binnen. Bij mij zitten daar in de “balk” kleine plastic afdichtklepjes, waardoor je de draad kunt geleiden door de balk. Vervolgens bovenlangs linkerzijde en bij de A-stijl naar beneden door dashboard naar schakelaar en monitor midden dashboard. Voor een scherm in autoradio zal dit hetzelfde zijn.

Ik heb de camera dus manueel schakelbaar gemaakt en niet afhankelijk van achteruitrijlicht.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... amera.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jurgeng74
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2021, 14:04

Re: Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door jurgeng74 »

Dank je Geert voor je informatie.

Vraag: is het ook mogelijk om via de rechterzijde de draad naar voren te brengen? Bij mij (camper) zitten aan de linkerzijde kasten, waardoor ik er moeilijk bij kan.

Dat met een schakelaar de camera bedienen is wel slim. Ik denk dat ik een driewegschakelaar ga monteren: aan, uit of achteruitrijlicht volgen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door Multivan Generation »

Natuurlijk kun je de kabel ook via de rechterzijde laten lopen, zaak is dat hij aan de voorzijde achter bij de radio komt. De weg er naartoe hou je, voor jou, zo gemakkelijk mogelijk.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door Dropmans »

jurgeng74 schreef: 09 aug 2023, 22:08 Beste Weetjewellers,

Ik heb in mijn T4 California camper sinds kort een autoradio met display. Op deze radio kan ik een achteruitrijcamera aansluiten en daar voel ik wel wat voor. Het is tenslotte een flinke dode hoek. Heeft iemand ervaring met monteren van zo'n achteruitrijcamera? Ik heb deze vragen (en een zoektocht op WJW leverde weinig op):
  • Waar heb je de camera gemonteerd zodat deze het beste overzichtsbeeld geeft? Ook rekening houdend met een fietsenrek vol met fietsen achterop. Er zijn kentekenplaathouders te koop met een geïntegreerde camera, is dat wat?
  • Via welke route heb je de signaalkabel laten lopen vanaf de achteruitrijcamera naar de autoradio of display?
Alvast bedankt!
/Jurgen.
Welke autoradio heb je geplaatst?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
jurgeng74
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2021, 14:04

Re: Bedrade achteruitrijcamera monteren

Bericht door jurgeng74 »

Dropmans schreef: 02 okt 2023, 15:49 Welke autoradio heb je geplaatst?
Dit model: https://www.bol.com/nl/nl/p/autoradio-1 ... oductTitle

Is een 1 din autoradio met een 5" scherm en Android auto/Apple Car play. Past goed in de T4. Ik denk dat als je op Duitse webshops zoekt je 'm nog wel voor ~€45 kunt krijgen.

En voor de geïnteresseerden, voor het aansluiten van deze radio: van de zwarte ISO connector moet je de draad van pen 1 (gala) doorknippen en pennen 7 en 4 wisselen. Dat scheelt een lege accu na 3 dagen (zelf ondervonden :huilen ).
Plaats reactie